MÅSTE jag ha kontakt med den hotande pappan pga barnen??
Hej!
Jag blir utsatt för grov kvinnofridskränkning (endast en light-variant numera) av exmannen.
Han och jag "är tvungna" att ha kontakt eftersom vi har två barn ihop.
Nästan alltid när vi ska tala kring umgänge med barnen börjar han skrika, hota och ofredar mig verbalt.
Jag mår så himla dåligt av att ha telefonkontakt med honom.
Nu kommer ni att skriva att vi ska maila istället, vilket vi också gör, i den mån det går.
Men det går inte alltid eftersom ibland "måste" vi tala om något umgängestillfälle och då blir det bråk.
Alla säger till mig att "du måste sluta ha kontakt med pappan".
Men hur i hela friden ska detta gå till?
Det ena barnet träffar pappan endast sporadiskt. Ofta vill inte barnet (7 år) träffa honom mer än en gång i veckan och vill då inte sova över. Alltså funkar inte ett umgängesschema där han hämtar på skolan och lämnar på skolan, för att slippa ha kontakt fysiskt med mig.
Pappan skriker om att ha barnet på halvtid, fast det är mer ett rättvisebråk med mig.
Det andra barnet (10 år) har redan sagt ifrån sedan ett par år tillbaks och vill inte ha kontakt med honom pga kränkningar av barnet.
Jag kan aldrig läka om jag ideligen blir hotad och trakasserad, eftersom jag mår så himla dåligt av detta.
Någon kanske skriver att jag ska polisanmäla hoten, vilket jag förstår.
Men det gör ju inte att jag kan sluta ha kontakt med honom, för barn har vi ju fortfarande ihop.
Och kontaktförbud kommer jag inte att få. Det är ju gräsligt svårt att få i dagens Sverige.
Jag vill inte gå igenom en vårdnadstvist, för jag har inte har någon tilltro till domarna som sitter och dömer.
De dömer inte till barnens bästa nuförtiden, utan mer utifrån en rättviseaspekt till föräldrarna...
Familjerätten har jag bara hört att de är flata och vill inte ta parti för någon...
Finns det någon kontaktperson som är gratis (inte ett ombud för 2000 kr/timme) att få via socialtjänsten?
Tacksam för andra kvinnors erfarenheter och råd av er övriga hjälpsamma människor här på FL!