• Hertzz

Kommer jag att gå ner i vikt?

Jag är kvinna, 27 år, 167cm lång och 97 kg tung. Stillasittande mestadels om dagarna då jag av hälsoskäl inte kan röra på mig så mycket. Jag undrar nu, om jag äter mellan 1300-1400 kalorier per dag kan jag då gå ner ca 1 kg i veckan? Eller jag kanske skall hålla mig strikt till 1300 kalorier per dag.

Hoppas någon vet.

• Svar på tråden Kommer jag att gå ner i vikt?
  • Emmask

Roligt att du är peppad på en mer hälsosam livsstil! Jag undrar varför du har så bråttom? Folk har alltid så bråttom. De har ofta levt med sim övervikt i många år men när de väl bestämmer sig ska det gå supersnabbt. Varför inte minska ditt kaloriintag till vad som är normalt, kanske strax därunder? Du behöver hitta sunda matvanor för livet, extrema dieter kommer bara vara tillfälliga och du kommer falla tillbaka i gamla mönster. Och ta hjälp utifrån! Man behöver stöd för att hålla igång.

Jag försökte banta på 1300 kcal för tio år sedan. Vägde lite och ville väga mindre. Jag var en sur person med ständig hunger. Nu för tiden väger jag lika lite men äter vad jag vill och rör mig i vardagen samt tränar tre gånger i veckan. Min kropp håller sig inom ett spann på tre kilo för att den trivs där (även om jag slutar träna pga skada, tom nu när jag fött barn kommer den tillbaka till 60 kg). Mer mår jag bra, dit strävar min kropp nät jag sköter den. Jag har inte tänkt kalorier på tio år.

Varför kan du inte träna? Gäller det verkligen all träning? Vattengympa? Simma? Yoga? Promenader? Cykling? Styrketräning?

• Erizajo

Du går antagligen ner men det är nästan omöjligt att stanna nere år efter år utan kirurgisk hjälp.

• LaLola
    Erizajo skrev 2014-10-10 07:26:03 följande:

Du går antagligen ner men det är nästan omöjligt att stanna nere år efter år utan kirurgisk hjälp.

Va?
  • Hertzz
    Jag lider av en hjärtsjukdom som gör att jag större delen av mitt 27 åriga liv varit stillasittande inomhus. Nu håller jag på att prova ut mediciner och skall inte heller då utföra någon form av fysisk aktivitet.

Det jobbiga när man ställer frågor på forum är att folk påpekar allt annat än det man frågar..... 
  • Hertzz
    Erizaj­o 
    Varför skulle det vara omöjligt? Mina vänner som har gått ner genom svältdieter och så vidare har efter många kilos viktnedgång efter det börjat äta det antal kalorier som kroppen kräver för att behålla sin vikt och de har hållt vikten de gått ner.
  • Hertzz

I o m att jag knappt går utanför dörren utan som sagt sitter stillasittande varje dag, är 1300 kalorier lagom för att minska i vikt då? Mer/mindre? Någon som vet och kan besvara min fråga och inget annat? :)

• Hertzz

I o m att jag knappt går utanför dörren utan som sagt sitter stillasittande varje dag, är 1300 kalorier lagom för att minska i vikt då? Mer/mindre? Någon som vet och kan besvara min fråga och inget annat? :)

• Emmask
    Hertzz skrev 2014-10-11 02:23:14 följande:

Du kanske inte skulle ställa frågor i ett forum utan till en dietist. Med din medicinska bakgrund borde din läkare kunna remittera dig.

Trevligt att du har ett så fint bemötande när folk engagerar sig i dig. Lycka till.
Svar på tråden Kommer jag att gå ner i vikt?