• Anonym (...)

Panikångest för er?

Skrev ett inlägg om detta i en annan tråd, eftersom den inte verkade så aktiv så skriver jag här. Vill berätta lite om hur det är för mig samt fråga hur era attacker är. Har det någon gång visat sig vara en sjukdom när ni misstänkt att det är panikångest?

Nu för första gången på 2 år fick jag min ångestattack. Det var hemskt. Fick plötslig en känsla av att jag kommer dö inatt, att mitt hjärta ska sluta så. Kändes som en feberfrossa, skakade väldigt intensiv samtidigt som det kändes som att mina kinder skulle brinna upp. Fick en enorm lust att springa! Och skrika! Jag orkar verkligen inte det här igen, jag vill vara normal! Är så trött på att må dåligt och vara missnöjd över allt. Jag har inte ätit medicin nu på 2 år, har precis fått vänner efter att ha flyttat till en ny stad, äntligen börjat aktivera mig trots att jag lidit av enorm skräck att vara bland folk så har ja klarat av att gå ut med dom och vara 'normal'. Försöker tänka på vad som utlöste detta, allt har ju varit så bra?! Känns ungefär som att om jag somnar inatt så kommer jag aldrig vakna upp igen, som att detta är sista Dagen i mitt liv. Jag vill inte dö. Första gången jag fick panikångest var så längesen. Minns hur det var som olika faser i mitt liv. Hur det började med ångest och panik, övergick sedan till hypokondri och sedan psykotiska besvär, ingen kontroll alls över vad som hände. Jag var så orolig över alla sjukdomar jag hade trots att dom inte existerade så till slut var jag så säker på att kag var sjuk att jag blev psykotisk. Cancern var värst, den jävla hjärntumören som alltid kom tillbaka när jag hade huvudvärk. Jag blev sedan paranoid, var så säker på att folk ville mig illa, att dom la droger i min mat och försökte skada mig. Det gick så långt att jag än idag måste be min pojkvän smaka på maten för att se om han blir konstig eller drogad av den. Jag frågar alltid - känner du dig konstig av maten? Blev du inte konstig? Är du inte trött? Känner att jag behövde dela med mig av hur jag haft det. Jag är 18 år, väldigt ung fortfarande. Och har som sagt varit utan attacker i 2 år. Jag är rädd för att dö helt enkelt...

• Svar på tråden Panikångest för er?
  • Anonym (...)

Tänk på att detta är ur min synvinkel, att jag aldrig varit sjuk, att cancern bara finns i mitt huvud och ingen doktor kan se den. Att den faktiskt bara existerar för mig. Och detta är en del av mina problem, är alldeles för trött för att ta allt från början. Jag vill att folk med egna och liknande erfarenheter ska berätta hur det var eller är för er. Jag är livrädd helt enkelt att jag ska må dåligt igen.

• Lisahar

Liknande problem fast mina har inte slutat Jag får panik nästan varje dag och vet inte vart jag ska ta vägen när det händer är så rädd att mina barn kommer ärva mina problem och må lika dåligt som jag

• jamisk

Hej vännen, kan inte svara på varför du känner som du gör men i din beskrivning känner jag igen mig hur jag mådde när jag var drygt 20 år. Kom in på ett jobb där det var ett extremt högt tempo just då. Tänkte inte så mycket över det eftersom jag trivdes mycket bra med mitt arbete. Symtomen började komma, hade svårt att koppla av, kände mig stressad om inget hände. Svårt att sova, vaknade mitt i natten o skakade, svettades. Fick ångest för att somna, trodde inte jag skulle vakna igen. När jag gick på stan trodde jag alla tittade konstigt på mig, drog mig undan mina vänner för att jag trodde att dom inte ville vara med mig. Till slut sökte jag läkare. Resultatet blev så enkel som att jag hade en magkatarr, orsakad av stress. Katarr uppstår genom en alltför hög produktion av saltsyra i magen som i sin tur orsakar sömnproblem, fobier mm.Gick alldeles för länge med detta så läkeprocessen tog många år innan jag fick mitt självförtroende tillbaka. Kan naturligtvis inte säga att det är detta som ligger bakom din situation men kanske något att fundera på. Hör gärna av dig om du vill ha någon att diskutera med. Hoppas allt löser sig till det bästa, kram

Svar på tråden Panikångest för er?