Inlägg från: Skogsviol |Visa alla inlägg
  • Skogsviol

Sommarbebisar 2015

nygift skrev 2014-11-17 10:37:13 följande:

Hur går de för alla?

Jag är i v 10 (9+3 idag) och mår illa mest hela tiden. Morgnarna är bäst, så jag är väl lite bakvänd kanske... :) Är jättetrött på kvällarna och har superöverkänsligt luktsinne. Ömma bröst som vuxit två storlekar och känns enorma. Det börjar bli bökigt att dölja magen och jag längtar SÅ efter att kunna berätta för folk och slippa mörka och smyga och hålla på, både på jobbet och inför barnen.

Så, färdiggnällt! :)
  • Skogsviol
    SisselSS skrev 2014-11-17 12:16:19 följande:

Hej, jag är 22 år och gravid i vecka 9 (8+2) och har enligt gravidappen BF den 26 juni 2015.

Allt känns väldigt spännande (trots rädsla för missfall) men något har gnagt i mig de senaste dagarna. Hur kommer mina vänner reagera när jag berättar för dem att jag är gravid?! :( Jag är yngst av alla och ingen annan har eller väntar barn.

Min sambo säger att det inte spelar någon roll vad andra tycker, utan att vi ska fokusera på hur vi själva tycker och tänker. Men jag kan inte låta bli att tänka på eventuell katastrof när jag/vi berättar, fördomar pga min ålder osv. 

Så nu i denna glada tid går jag runt och tänker på hur de kommer snackas en massa bakom min rygg :( 

Är det någon annan som har upplevt något liknande?

Hej!

Nu väntar jag barn nummer 4 och är lite äldre, men jag var 20 när jag blev gravid med min äldsta son. Vi fick lite blandade reaktioner, vissa kompisar blev helt förskräckta och andra blev jätteglada. Vi var också först både i kompiskretsen och i våra respektive familjer, så man kände sig tyvärr lite udda. Jag hittade dock nya vänner i andra sammanhang, som på öppna förskolan t ex.

Jag tycker inte att du ska oroa dig för vad andra tycker, det är ni som bestämmer hur ni vill leva ert liv! Folk kommer alltid ha en massa åsikter, och även om jag vet att det är lättare sagt än gjort, så försök att strunta i dem.

Kram!
  • Skogsviol
    SisselSS skrev 2014-11-17 13:41:00 följande:
    Hej! Skönt att kunna ventilera om det här, för det nästan äter upp mig. Du har så rätt i att andra kommer alltid tycka saker hit och dit. Det är en så stor och fin omställning i livet och det medför en del "skräck". Jag har alltid varit en sådan person som har oroat mig över vad andra tycker och tänker, men man kan ju inte leva sitt liv efter andras åsikter. 

Min sambo och jag vill ju det här så egentligen är det inga problem, utan bara jag som förstorar upp och tar ut saker i förväg, utan att egentligen veta hur mina närmsta vänner kommer att reagera. 

Super tacksam för ditt svar!

Kram :)
    Det är ju inte så konstigt att man funderar en massa, precis som du skriver så är det ju en stor omställning. Och såklart extra stor när det är första barnet! :)

Jag är också precis som du, oroar mig mycket över vad andra tycker och tänker och det kan göra att det blir ganska jobbigt. Särskilt nu när hormonerna löper gatlopp och allt är upp och ner mest hela tiden.

Jag oroar mig faktiskt lite över vad folk ska säga om oss också, det här är ju mitt fjärde barn. Så många barn "får" man ju inte ha. Dessutom har de tre andra barnen en annan pappa, extra mycket förbjudet! Men det är ju VÅRT liv och ingen annan har riktigt med det att göra... *peppar mig själv*

Kram! :)
  • Skogsviol
    SisselSS skrev 2014-11-17 14:05:31 följande:
    Ja, dessa så kallade normer är inte alltid så tilltalande när det ibland kommer människor med pekpinnar. Man kan vara för "ung", för "gammal", för "många barn", eller för "få barn". Man kan ju bli helt tokig! 

Hoppas allt går bra med din graviditet! Och att du har tre barn som delar pappa och att det fjärde barnet kommer ha en annan spelar ju ingen roll. Det handlar om kärlek och att må bra ihop :) Livet blir inte alltid som man har tänkt sig, det är något som man märker mer och mer ju äldre man blir (trots min "låga" ålder, för det har inte alltid med ålder att göra, utan hur man är som person och hur man hanterar saker och ting). 

Kram :)
    Tack, vad gullig du är! Så härligt att ha andra att dela sina funderingar med. :)

Hoppas att allt går bra med din graviditet också!

Kram!
  • Skogsviol
    nygift skrev 2014-11-17 13:51:25 följande:
    Haha åh vad mysigt att magen har växt. Jag är också illamående hela tiden dock inte så mkt på morgonen ;) men mina bröst gör inte ont just nu o de stör jag mig på haha vill ha ont:)
    Ja, det är både mysigt och besvärligt med magen. :) Det är ju mest svullnad och uppblåsthet eftersom jag måste äta heeeela tiden för att dämpa illamåendet, men man kan ju låtsas att det är en fin bebiskula. :D

Förstår att du stör dig på att brösten inte gör ont! Så fort jag tycker att mina ömmar lite mindre så är jag där och klämmer för att kolla läget... Vad knäpp man är. ;) 
  • Skogsviol
    Emeeliiee skrev 2014-12-06 21:47:13 följande:
    Åh, tack! Känns så mysigt att man faktiskt SER att det händer ngt nu, inte bara känner :) Ja, man riktigt känner man hur det drar och spänner, ibland hugger det till också om man gör för snabba rörelser (typ vänder sig hastigt i sängen)..

Har ni köpt speciella mammakläder eller funkar det med era vanliga fortf?

Jättefin mage! :)

Jag använder nästan aldrig byxor på jobbet, utan har bara kjol och klänning. Jag har dock fått sluta använda mina kjolar med hög tajt midja och gått över på mjuka trikåkjolar. I helgen köpte jag mammastrumpbyxor också, så skööönt! Allt klämmer ju mitt på magen och då blir illamåendet sju resor värre.

Har också fått införskaffa en massa löst sittande toppar och tröjor för att dölja kulan på magen. Men på onsdag är det KUB och är allt ok då så tänker jag inte smyga mer. Då blir det tajta toppar igen, ibland iaf. :)

Svar på tråden Sommarbebisar 2015