Inlägg från: Stårschan |Visa alla inlägg
  • Stårschan

FÖR ELER EMOT ABORT?

För, naturligtvis. Varje barn bör vara välkommet när det föds. Och varje kvinna har rätt att bestämma över sin egen kropp.

• Stårschan
    dejan9209 skrev 2014-10-08 13:20:46 följande:

Som rubriken råder, så undrar jag om ni är för eller mot abort, och varför?

Jag själv är mot abort, för jag anser att livet startar redan vid befruktningen.
    Den som använder ord som ?cellklump? om det ofödda barnet försöker förminska det faktum att det handlar om en människa som dödas i en abort. I själva verket är alla människor mer eller mindre stora ?cellklumpar?, men ingen av oss blir mindre mänsklig (eller värdefull) för det.

Och jag anser att folk som envisas med att kalla små cellklumpar för "människor" försöker tänja på verkligheten genom att hitta på egna definitioner av begreppet 'människa'.
  • Stårschan
    dejan9209 skrev 2014-10-08 14:01:40 följande:
    Celler finns i alla levande organismer , och vi människor  består av flera miljarder celler vardera.
    källa.
    sv.wikipedia.org/wiki/Cell
    Ja, och din poäng är? Daggmaskar och löss består också av celler. Tror du inte att jag vet vad en cell är?
  • Stårschan
    dejan9209 skrev 2014-10-08 14:12:36 följande:
    min poäng var, att ge dig en källa, att det faktist inte är min egna definition  av vad människan är, utan att  faktiskt varje människa  består av över 1 biljon celler.
    så jag försöker inte tänja på verkligheten. 
    Hm. Om frågan var "vad är en människa" och du svarar med genom att ge mig hänvisning till en wikipediaartikel som förklarar vad en cell är så undrar jag hur det är ställt med intelligensen faktiskt.

Du är en 22 år gammal man, så jag förstår att din insikt i vad det innebär att bära, föda och i 20+ år ta hand om ett barn inte riktigt är på samma plan som en kvinnas. Hur man än vrider och vänder på det så kommer du aldrig att hamna i den sitsen att du måste göra ett personligt val om huruvida du ska behålla ett oönskat foster i din kropp eller inte. Det gör naturligtvis inte att du inte har rätt till en åsikt, men den bör väga ungefär lika tungt som en sexårings åsikt i ett riksdagsval tycker jag.  

Abortfrågan handlar om kvinnors rättigheter, men också om barns rättighet till kärleksfulla föräldrar. 
  • Stårschan
    dejan9209 skrev 2014-10-08 15:47:11 följande:
    Det var menat till personer som säger att det bara är en liten fettklump
    när vi människor faktiskt består av flera miljoner celler
    men ingen av oss blir mindre mänsklig (eller värdefull) för det.

En abort tar ett mänskligt liv och det kan aldrig vara en människas rättighet att av vilket skäl som helst få ta en annan människas liv. Det är en logisk och moralisk omöjlighet.

"Huruvida kvinnan äger rätten till sin kropp är inte avgörande för huruvida det är moraliskt rätt eller orätt att döda den entitet som finns i  en gravid kvinnas livmoder. Kvinnor äger, precis som män, rätten till sina kroppar ? det är inte det frågan handlar om"
    troochtankande.se/2014/01/25/abortfragan-handlar-inte-om-kvinnors-ratt-till-sina-kroppar

OK, så du är även religiös. Men jo, det handlar om kvinnors rätt till sina egna kroppar. En förslösad spermie är också ett liv som hade kunnat bli något, men som inte fick chansen.

Du har fortfarande inte svarat på hur du ställer dig till preventivmedel.

Jag har aldrig hört någon (förutom du) referera till ett embryo som en 'fettklump', utan som en cellklump. Så länge den inte är född, eller är tillräckligt utveckad för att klara sig utanför moderns kropp, är fostret i mina ögon inte en människa.

Ja, ett embryo är liv. Det är även en mängd andra organismer som vi utan att blinka dödar varje dag, antingen för att äta upp dem, för att vi anser att de är skadedjur eller för att vi är rädda att de ska sprida smitta. Hur långt ska vi gå i vår iver att rädda allt liv? Anser du att abort/missfall är att jämställa med mord? Anser du på fullt allvar att en två centimeter lång krumelur ska ha lika mycket att säga till om som en sexåring? Är en äggula samma sak som en höna i dina ögon?
  • Stårschan
    Centurione skrev 2014-10-08 16:02:08 följande:
    Fast GENOMET är ju klart redan ifrån befruktningsögonblicket. Genomet för en helt unik individ, som skulle bli en helt unik människa som du och jag. Om det fick fortsätta utvecklas såsom naturen tänkt sig.
    Absolut. Embryot har alla förutsättningar att bli en unik människa om det får bli kvar i livmodern, och det är ju i sig rätt fantastiskt. Men jag tycker inte att det i sig är tillräckligt som orsak att ge embryot större rättigheter än kvinnan.
  • Stårschan
    dejan9209 skrev 2014-10-08 16:17:43 följande:
    MEN SNÄLLA DU den så kallade människovärdesprincipen. Den kan man tro på oavsett om man tror på någon religion eller inte.
    VILKEN ATTITYD DU HAR.

Så är det i dina ögon ja, väldigt tur att alla är olika då.
    Spädbarn är också oerhört beroende, men det minskar väl inte deras värde som människor? Om människovärdet hänger på beroendegrad, så bör man kunna vara konsekvent med den principen. Då är den starke och oberoende mer värd än den svage och beroende. Detta är ett fruktansvärt förakt för svaghet som vi bestämt tar avstånd ifrån. Vi menar att ingen människa kan mista sitt människovärde därför att hon är för svag eller för beroende. Det ofödda barnets stora beroende av modern kan därför aldrig rättfärdiga att man dödar det.

Livsduglighetskravet är för det första godtyckligt. Den tekniska utvecklingen gör att vi idag kan vi rädda ofödda barn runt vecka 24. Förr kunde vi inte det. Om livsduglighet är grunden för människovärde innebär det alltså att människovärdet ändrar sig i takt med den tekniska utvecklingen. Det skulle även innebära att människovärdet är olika i olika länder. I fattiga länder där man inte kan rädda ofödda barn i vecka 24 saknar de ett människovärde de annars skulle haft om de fötts i Sverige. Men ofödda barn utvecklas inte annorlunda i olika tider eller på olika platser. Därför är livsduglighet inte en trovärdig gräns för människovärde.
    Jag medger att jag var rätt otrevlig och ber om usäkt för min attityd.

Alla drar vi våra gränser för vad som är rätt och fel. Min åsikt är alltså att så länge fostret de facto är en del av modern (=är inuti hennes kropp) så är det inte en egen person med egna mänskliga rättigheter.
  • Stårschan
    mammatill3underbara skrev 2014-10-09 08:47:56 följande:
    Men seriöst! Om du hade blivit våldtagen och blivit gravid hade du då velat uppfostra ett barn som du fått enbart för att du blivit utsatt för ett brott? 

Att ständigt bli påmind av vad som hände, att aldrig kunna gå vidare... Att behöva leva med smärtan hela sitt liv att det barn man har blev till när man blev våldtagen av en man som man aldrig kommer träffa igen! Hur tror du att du hade mått då?
    Men vad spelar det för roll? Ett oönskat barn är ett oönskat barn, oavsett om det kom till genom våldtäkt eller på grund av att kondomen sprack! Antingen har väl fostret rätt till liv eller inte - allt annat är dubbelmoral. (Om man nu inte anser att det är fel att låta en våldtäktsman föra sina kriminella gener vidare, men då tycker jag att man hellre bör propagera för tvångssterilisering av oönskade element, än mot abort.)
  • Stårschan
    Jennie med ie skrev 2014-10-09 09:10:08 följande:
    Lite svårt att sterilisera retroaktivt bara...
    Absolut. Och det är definitivt inget jag förespråkar heller, jag ville bara följa den logiska tanken till sitt slut. Att vissas barn absolut har rätt att födas, medan andras barn förtjänar att dö. För i princip var det ju det hon påstod, även om hon inte insåg det.
  • Stårschan
    Aniiee skrev 2014-10-09 13:41:48 följande:
    Vilket i förläningen gör att de som är emot "abortmotståndarna" (de där rabitat varianterna) har rätt. Det handlar inte om fostrets rätt till liv, utan om "abortmotståndarnas" sexualmoral. Inget annat, och att klä upp det i någon form av omsorg av fostret är bara oärligt.
    Eller hur!
  • Stårschan
    Konservativ skrev 2014-10-09 14:03:28 följande:

Jag är mot abort. De som är för abort borde själva genomgå retroaktiv abort. Annars är de hycklare.

Hur tänker du nu? Jag är för abort och har gjort en abort och är glad och tacksam över att den möjligheten fanns.

Menar du att jag ska försöka vrida tillbaka tiden och be mamma abortera mig när hon äntligen blivit gravid efter sju års försök? JAG hade väl inte  brytt mig om jag inte hade blivit född, för jag hade ju inte märkt något, men mamma hade det varit synd om, för då hade hon ju blivit helt barnlös.

Men förklara gärna om du tänker.
  • Stårschan
    Chrysabelle skrev 2014-10-09 15:32:23 följande:
    Om personen är oskyldig, så har de ingen skuld. Det har hänt att folk blivit dömda även fast de varit oskyldiga.

Varför är det så viktigt att folk får födas? Det är många människor som lever i misär runt om i världen, om fler hade aborterats hade det troligen inte varit så. Men är det så att du bara bryr dig om att de ska få födas, inte vilket liv de sen får?
    En högst relevant fråga!
  • Stårschan
    Mandel skrev 2014-10-10 07:42:39 följande:

Det finns inget svart eller vitt svar på den frågan.

Likväl som jag anser att man inte blir gravid om man inte vill det, så vet jag att olyckor händer.
    Att tvinga folk att ta hand om barn som de av en eller annan orsak inte önskar blir inget bra liv för barnet. Vi kan heller inte tvinga en kvinna att bära ett barn i 9 månader och sedan adoptera bort det som alternativ till abort.
    Sedan kommer frågan om vart vi ska dra gränsen för vilka sjukdomar och missbildningar som det är okej att abortera. En del behåller barn med DS och andra gör abort. 
    En annan fråga är gränsen för abort. Med tanke på att gränsen sattes för många år sedan med en marginal till när läkarvetenskapen kan få foster att överleva utanför livmodern och det ändras i takt med utvecklingen, så borde gränserna kanske ses över?

Jag är för i vissa fall och emot i andra

Som den där politikern i USA som "vet" att man inte kan bli gravid genom våldtäkt, eftersom kvinnans kropp har försvarsmekanismer som gör att den väljer när den ska bli befruktad och inte?

Jag tror inte att du förstår hur respektlöst ditt uttalande är, både gentemot dem som blir ofrivilligt gravida trots preventivmedel, men framförallt mot de kvinnor som inte lyckas bli gravida hur gärna de än vill!
  • Stårschan
    Curlyfication skrev 2014-10-10 08:02:20 följande:

Jag är FÖR rådande lagstiftning, vilken lämnar upp till var och en att själva fatta beslut. Mina privata värderingar och tyckande om saker och ting kan aldrig passa alla. Med en lag som förbjuder abort kommer en stor del av befolkningen att inskränkas i sina handlingar och beslut. En hypotetisk tvingande lag som tvingar folk att göra aborter i vissa situationer skulle vara detsamma åt andra hållet. En fri abortlagstiftning lämnar istället såväl abortmotståndare som de som är för, en möjlighet att fatta de beslut som känns rätt för dem själva och leva i samhället på lika villkor. Jag förstår inte problemet. Den gamla klassikern sköt dig själv och skit i andra har aldrig suttit bättre.

Tjingeling!

Väl talat!
  • Stårschan
    Mandel skrev 2014-10-10 10:28:05 följande:
    Nu pratade jag inte om våldtäkt eftersom det är en helt annan story än vanliga graviditeter. Trodde att det var vanliga fall vi pratade om.
    Sorry om jag var otydlig!
    Otydlig och otydlig - du har helt enkelt fel. Viljan har inget att göra med huruvida man lyckas eller råkar bli gravid. Obestämd
  • Stårschan
    Sven Erik Johansson skrev 2014-10-10 11:50:24 följande:
    Mitt inlägg  tillförde mycket eftersom abortdebatten i Sverige är alldeles för förenklad. Det går inte att rakt av definiera folk som "för abort" eller "mot abort". Det finns tex både en juridisk och en etisk dimension.

Varken någon annan kvinna eller någon man kan bestämma hur du gör , MEN å andra sidan får naturligtvis alla som är medlemmar, män och kvinnor, skriva i en FL-tråd där det är frivilligt att läsa. Sedan är det i verkligheten tyvärr så att ibland utövar män påtryckningar på kvinnor och vill att de skall göra abort.
    Bortsett från ditt missbruk av versaler som gjorde det lite jobbigt att läsa tycker jag att det var ett riktigt bra och nyanserat inlägg som visar på gråskalorna i problematiken.

Och i grunden har väl alla falanger (utom möjligen "every-sperm-has-it's-right-to-life"-typerna) det gemensamt att ingen önskar fler aborter. Bäst vore det ju om det aldrig blev aktuellt att göra abort -  om alla som inte vill bli gravida verkligen använde preventivmedel, om alla preventivmedel fungerade till 100%, om inga våldtäkter förekom, och om alla foster var livsdugliga.
  • Stårschan
    Hon där skrev 2014-10-10 13:03:06 följande:

Mitt enkla svar:
    Nej till abort gällande mig själv
    Ja till abort för andra

Puss!
Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?