FÖR ELER EMOT ABORT?
För, naturligtvis. Varje barn bör vara välkommet när det föds. Och varje kvinna har rätt att bestämma över sin egen kropp.
För, naturligtvis. Varje barn bör vara välkommet när det föds. Och varje kvinna har rätt att bestämma över sin egen kropp.
Som rubriken råder, så undrar jag om ni är för eller mot abort, och varför?
Jag själv är mot abort, för jag anser att livet startar redan vid befruktningen.
Den som använder ord som ?cellklump? om det ofödda barnet försöker förminska det faktum att det handlar om en människa som dödas i en abort. I själva verket är alla människor mer eller mindre stora ?cellklumpar?, men ingen av oss blir mindre mänsklig (eller värdefull) för det.
Jag är mot abort. De som är för abort borde själva genomgå retroaktiv abort. Annars är de hycklare.
Det finns inget svart eller vitt svar på den frågan.
Likväl som jag anser att man inte blir gravid om man inte vill det, så vet jag att olyckor händer.
Att tvinga folk att ta hand om barn som de av en eller annan orsak inte önskar blir inget bra liv för barnet. Vi kan heller inte tvinga en kvinna att bära ett barn i 9 månader och sedan adoptera bort det som alternativ till abort.
Sedan kommer frågan om vart vi ska dra gränsen för vilka sjukdomar och missbildningar som det är okej att abortera. En del behåller barn med DS och andra gör abort.
En annan fråga är gränsen för abort. Med tanke på att gränsen sattes för många år sedan med en marginal till när läkarvetenskapen kan få foster att överleva utanför livmodern och det ändras i takt med utvecklingen, så borde gränserna kanske ses över?
Jag är för i vissa fall och emot i andra
Jag är FÖR rådande lagstiftning, vilken lämnar upp till var och en att själva fatta beslut. Mina privata värderingar och tyckande om saker och ting kan aldrig passa alla. Med en lag som förbjuder abort kommer en stor del av befolkningen att inskränkas i sina handlingar och beslut. En hypotetisk tvingande lag som tvingar folk att göra aborter i vissa situationer skulle vara detsamma åt andra hållet. En fri abortlagstiftning lämnar istället såväl abortmotståndare som de som är för, en möjlighet att fatta de beslut som känns rätt för dem själva och leva i samhället på lika villkor. Jag förstår inte problemet. Den gamla klassikern sköt dig själv och skit i andra har aldrig suttit bättre.
Tjingeling!
Mitt enkla svar:
Nej till abort gällande mig själv
Ja till abort för andra