Inlägg från: Jamtlandstaus |Visa alla inlägg
  • Jamtlandstaus

Vi med BF Juni 2015

Aha, det förklarar ditt nick Chilifrö

Jag önskar att jag vore lika trädgårdsintresserad då jag har stor trädgård men det kanske kommer senare i livet Intresserar mig gärna för matlagning o bakning o skulle gärna egenodla örter o grönsaker o skulle gärna ha mer bär.

Bodde jag längre söderut skulle jag ha fruktträd, här blir det bara små äpplen som inte är någon favorit.

Har odlat bin i flera år men blev allergisk så jag tvingades sluta då det är en "ramla-ner-och-dö-allergi". Ska genomgå en vaccinering men den tar några år att gå igenom och en graviditet kom i mellan sen ska jag återuppta det igen. Då blir det fina hallon!

• Jamtlandstaus

Nej köket är inte jättestort ca 16kvm men vi hoppas planlösningen gör kvadraterna bästa rättvisa. Vi har valt bort överskåp just för att hålla köket luftigt o slippa lyft ovan axlar sen har vi valt enbart lådor, inga skåp för att lättare kunna nå grejorna. Stilen blir väl modernt lantligt med mycket bänkyta. Vi kommer ha ekskivor på bänkarna, ville gärna ha sten men det blev lite för dyrt.

Högblankt är väldigt snyggt o hade även kunnat tänka mig det men i vårt äldre hus passar det lantliga bättre.

Jag ville ha två lika stora hoar men det hade inte Ikea men två nästan lika stora hade de. Avskyr de där det enbart är en liten intill en större o en enda stor är bra om man vill diska plåtar o så enkelt men mitt arbetssätt i köket vill hellre ha två hoar. Hade önskat en köksö hett men måste acceptera att det inte får plats

Det finns inga arbetsuppgifter som är lättare fysiskt som du kan bli omplacerad till? Förstår att det måste vara drygt att bli sjukskriven redan nu...o dyrt

Själv har jag kontorsjobb så jag kommer jobba så länge det går, maken har ju dessutom blivit arbetslös så hela min lön behövs...

Jag är född och uppvuxen i Uppsala, bodde där i 24år

• Jamtlandstaus
    emtfb skrev 2015-02-12 19:52:06 följande:

Ek är sjukt snyggt, men så opraktiskt, iaf hos oss. skulle bli förstörd direkt och vi är inte sånna som skulle kunna underhålla med slipning och oljning Tungan ute
    Spännande, du får gärna slänga upp bilder sen 
    Jahaa, men varför flyttade du? Tungan ute

Maken har lovat att ta hand om underhållet av bänkskivorna
    Kan lägga upp bilder sedan köket kommit på plats.

Uppsala lämnade jag för jobb. Jag jobbade som officer på F4 flygflottilj men nu har garnisonen lagts ner men jag trivs så bra här så jag vill inte flytta tillbaka.
    Gillar småstadslivet med ett lägre tempo och mindre stök men visst kan jag ibland sakna närheten till kommers, event och billiga resor...men inte tillräckligt mycket
  • Jamtlandstaus
    ChiliFrö skrev 2015-02-12 20:45:04 följande:

Hur tycker ni ang detta med att ringa in till förlossningen nu när det är så långt kvar? 
    Hade ett gäng gravida hos mig idag och då kom vi in på detta (har även av nyfikenhet startat en annan tråd om det) om när man ska/bör ringa in. Jag drar mig för att ringa vill ju inte vara iväg och till besvär och så kände dom flesta, bara en av 5 tjejer i gänget tyckte att man kunde ringa för typ vad som helst.
    När skulle du ringa? avvaktar du längre än du borde? eller hur tänker du? :)

Sjukvården gör väl ingenting för att rädda barnet före v.23 så där skulle jag väl dra gränsen för när man skall ringa förlossningen för att fråga och självklart skall det jag frågar om handla om graviditeten på något sätt.
  • Jamtlandstaus

Det skulle bero på graden av orolighet. Kanske först ringa BM för att kolla om/vad hon tänker om saken o sedan om svaret inte är tillräcklig skulle jag ringa FL.

Alla har ju olika gräns för när det blir för oroande...o de är ju till för att vara experter på området o du får inga expertsvar på typ 1177.

Jag ringde till 1177 ang min astma när det inte gick att komma fram till min HC o de pratade själv om att jag skulle ringa FL(!) då jag var gravid men då jag har någon vecka till v23 kvar så fick det bli annan lösning

• Jamtlandstaus

Min förkylning är bättre o måste bara vara på sluttampen nu!! Dunderförkyld med hosta verkar vara slutklämmen :-S

Som officer i Flygvapnet var min specialinriktning Luftbevakning o jag övervakade Sveriges luftrum, gränser o närområde med hjälp av radar.

Lite graviditetsrelaterat; är det någon av er som vet hur mycket flytningar som egentligen är normalt den här tiden?

Jag har ökande mängder o tycker mig ha lite molvärk idag o kan inte låta bli att undra om det kan vara fostervatten...

Jag har förvisso varit sjuk länge nu med hosta o vissa muskler blir ju lite klenare när man är gravid... Men ändå, mängden har typ tredubblats från ett trosskydd per dag till tre.

Känner av lilltjejen som verkar vara aktiv i alla fall.

Får ringa BM på måndag eller gå över å knacka på hos tillfälliga grannen som är BM

• Jamtlandstaus

Kostade på mig såna trosskydd som ska indikera om det är fostervatten då flytningarna börjat anta en viss färgning. Ännu ingen indikation på att det är fostervatten iaf (y)

• Jamtlandstaus
    emtfb skrev 2015-02-15 13:28:12 följande:
    Okej då förstår jag :) Spännande! Jobbar du med liknande nu? 

Oj, jag vet inte. Jag har sjukt mkt flytningar jag med, sen typ v. 20. Får också byta trosskydd 3-4ggr om dagen. 
    Jaha men oj, finns det sånna trosskydd som visar ifall det är fostervatten, det är ju bra :)
    ChiliFrö skrev 2015-02-14 19:55:48 följande:Ja det är de värsta. Jg ringde en gång med tösen för min bm sa till mig. Hade inte känt några rörelser på nästan 2 dygn när vi ringde, direkt dom koppla ctg så sparka hon rakt upp så alla såg :P
    Jag har en hel del, men tycker de blivit värre sen en bit slemproppen gick, mina är till och från vattniga. Byter trosor morgon och kväll. :/Dom sa samma till oss :) Riktigt smart trick!
    Otäckt att inte känna, men bra att hon visade att inget var fel, även fast ni redan åkt in ;)
    Jobbar inte med liknande, är verksamhetssamordnare idag

Ja Apoteket säljer dom 20st för 160:-...dyrt! Säkerheten för att det stämmer är 92% men alltid något.

Äntligen orkar jag jobba lite i huset o har målat lite tak o skruvat lite köksstommar. Lite svårt med arbetarbyxor nu men hängslen får lösa det huvudsakliga, inte snyggt men tillräckligt funktionellt!
  • Jamtlandstaus

Välkommen Gasellen, bea gjort att ha plöjt igenom hela tråden! Berätta gärna mer om dig själv!

Skönt för dig Kelsson att bli av med gipset! men menar du att du fortfarande mår illa?

Jag har aldrig varit på Ullared men skulle gärna vilja. Men med 85mil enkel väg är det knappast en dagstur, så det får bli i framtiden någon gång...

• Jamtlandstaus

Så fruktansvärt jobbigt att må illa fortfarande Kelsson! Du har säkert provat allt men har du provat Sea band? Eller tugga på lakritsrot?

Chilifrö: haha , klart jag vet men sådana kostnader plus allt man vill shoppa finns det inte utrymme för just nu. Men man ska ju ha något att se fram emot oxå

Svar på tråden Vi med BF Juni 2015