Inlägg från: Jamtlandstaus |Visa alla inlägg
  • Jamtlandstaus

Vi med BF Juni 2015

Annars går här jättebra, hon är helt perfekt! Hon sover hyfsat, äter var 2,5-3 h. Amningen fungerar finfint, inga sår eller ömma bröstvårtor som tiden med storasyster. (y)
    Nu är hon drygt två veckor o har nått samma storlek som storasyster hade när hon föddes; 3,5kg <3 Lilla plutt
    Inget namn ännu...

• Jamtlandstaus
    emtfb skrev 2015-07-06 20:55:01 följande:

Jag helammade inte då, när hon va 2 veckor började vi ge ersättning, för det bara sinade. Så efter op så fanns de typ noll mjölk kvar, behövde inte använda amningsinlägg alls på de 2 dagar jag låg borta.
    Det var titthål, va lite mör i magen, men inte alls så farligt som jag trott. Mest ont i axlarna, då dom blåser upp magen med koldioxid (tror jag det är) och då kan de göra ont i axlarna några dagar efter det. Fick sova sittandes 2a natten efter op. Hemskt, trodde man skulle ha den smärtan i magen ;)

Tror det kommer gå jätte bra för dig. Blir det titthål?

Jamtlandstaus skrev 2015-07-06 03:02:00 följande:

Annars går här jättebra, hon är helt perfekt! Hon sover hyfsat, äter var 2,5-3 h. Amningen fungerar finfint, inga sår eller ömma bröstvårtor som tiden med storasyster. (y)
    Nu är hon drygt två veckor o har nått samma storlek som storasyster hade när hon föddes; 3,5kg <3 Lilla plutt
    Inget namn ännu...

Skönt att amningen fungerar! Dagarna ser ungefär lika ut här hemma, som hos er. Mat varannan timme dock, då Melker (vi har äntligen kommit på ett namn, efter 2 veckor, hehe) gick ner i vikt hela första 2 veckorna, så fick börja med ersättning, så nu kombinerar vi både lite amning o lite ersättning, dock sinar bröstmjölken denna gång också :( Så himla tråkigt! Har gått superbra med amningen denna gång, men nää då får han inte tillräckligt istället. 

Vilken liten tös :) Här är lillebror lika stor som storasyster va när hon var 1,5 månad haha Flört

Tyvärr blir det öppen kirurgi då de vill ta ut cystan hel o den nu är ca 14cm Så där fick jag då jag var glad att ha undkommit bristningar på magen...då får man ett fett ärr tvärs över magen i stället... :-P haha
    Ett annat orosmoln har varit logistiken kring storasyster. Vi har ju ingen släkt i denna stad och min mamma som brukar vara vårt stora stöd och ta tåget upp och hjälpa oss är tyvärr själv sjuk. Men nu är det bestämt att svärfar med fru kommer upp och är med storasyster så att min man kan vara hos mig om det behövs.

Melker, vilket fint namn!!
    Vi satte ner foten igår o nu har även vår tös ett namn; Ester heter hon

Trist att amningen inte funkar! Det finns inga medikament som kan öka på mjölkproduktionen? Det är ju hemskt praktiskt med amning, maten alltid klar

Jo det är en liten tös. Dom säger ju att barnen tenderar att bli större o större men jag har fått mindre o mindre barn även om det är marginellt...3660g, 3500g och 3110g. 1:a är pojke o hans tillväxtkurva gick spikrakt uppåt så jag fick alltid höra hur stor han var (före de sa hur söt han var t.o.m. ) Pojkar verkar vara större överlag.
  • Jamtlandstaus
    jessiijames skrev 2015-07-03 22:49:12 följande:

Inatt kom vår lilla tös äntligen ut! 6 dagar över tiden, men det var det helt klart värt. Blev igångsatt pga långvarig vattenavgång, vilket kanske inte var vad jag hade räknat med, men efter 3 doser så satte värkarna fart på riktigt. Efter 5 och en halv timme från att värkarna satte igång så var hon ute! Helt ofattbart är det :)

Har missat att gratulera till ert underverk, grattis till dottern skönt att hon är på utsidan nu!
  • Jamtlandstaus

Jag saknar inte graviditeten men kan känna att känslan av att detta var sista gången är lite sorgsen. Har börjat fundera på om kanske sterilisering i samband med operationen är görlig, så behöver man inte tänka på skydd längre. Har ni som inte tänkt ha fler funderat kring preventivmedel?
    Avslaget har inte slutat för mig heller ännu men som sagt 6-8 veckor är ju normalt så än oroar jag mig inte. Det är dessutom så lite så det stör inte, räcker med trosskydd av största modellen.
    Idag mår jag illa, vet inte om det är något jag ätit eller om det kanske är sömnbrist...Trist i alla fall!

• Jamtlandstaus
    Jamtlandstaus skrev 2015-07-15 13:35:18 följande:

Jag saknar inte graviditeten men kan känna att känslan av att detta var sista gången är lite sorgsen. Har börjat fundera på om kanske sterilisering i samband med operationen är görlig, så behöver man inte tänka på skydd längre. Har ni som inte tänkt ha fler funderat kring preventivmedel?
    Avslaget har inte slutat för mig heller ännu men som sagt 6-8 veckor är ju normalt så än oroar jag mig inte. Det är dessutom så lite så det stör inte, räcker med trosskydd av största modellen.
    Idag mår jag illa, vet inte om det är något jag ätit eller om det kanske är sömnbrist...Trist i alla fall!

Verkar som att nu när det äntligen funkar att göra inlägg på mobilen igen så funkar inte radbrytningarna, så ursäkta om det blir lite rörigt att läsa
  • Jamtlandstaus
    emtfb skrev 2015-07-15 19:57:38 följande:

Jag blöder också lite rött emellanåt, dock räcker det med ett trosskydd för mig. Vissa dagar blöder jag ingenting.. Vore skönt om de tog slut snart. 

Har inte så mycket mer tips, än de du redan gör. 
    Jag gick upp 21kg denna gång o hade redan efter 6 dagar tappat 16kg!!! Har 3kg kvar att tappa, sen är jag på startvikten igen. 
    Har inte rört mig mer än några promenader o äter mer än vanligt känns de som.. Ammar inte..

16kilo på 6dgr!! :-O Wow! Du måste kissat massor
    Själv har jag inte vägt mig sedan jag kom hem från BB, då hade jag tappat enbart 4 av mina 7kg jag plussade på mig. Men förhoppningsvis är alla extra borta. Tyvärr har oxå muskler försvunnit då jag inte tränat något sedan före jul :-/ Magen är oxå mer degig denna gång o vill inte riktigt dra ihop sig. Men så kanske det blir med åldern o med antalet barn
    Undrar lite hur en bukoperation dessutom kommer att påverka läkandet av magen...

Jag har fortfarande obehag även av korta promenader, får ont i bäckenet plus att obehag med att slidväggarna är försvagade o det känns som jag har framfall :-S Kommer ihåg att det var så även med dottern och att det tog några månader innan det rättade till sig.
  • Jamtlandstaus
    emtfb skrev 2015-07-18 21:20:10 följande:

Ja alltså helt sjukt!! Jag gick ner 17kg med dottern första 2 veckorna också, så jävla skönt Skrattande

Skönt för dig att inte gå upp så mycket! Vad tränar du för något? :)
    Vad jobbigt att det känns så, är det vanligt att det blir så? Drygt att de ska ta månader innan det blir bra. Hoppas det går fortare denna gång! :)

Ja det är skönt att inte gått upp så mycket, var tvungen att kolla o 1kg kvar till utgångsvikt har jag nu. Fast egentligen känns vikt o utseende ganska underordnat just nu!
    Jag tränar vanlig cirkelträning annars, bara för att hålla igång kroppen absolut inte på någon hög nivå!

Ja det är vanligt med förslappade slidväggarna, kanske mer hos äldre mammor... :-/
    Men hoppas oxå det går fortare än sist!
  • Jamtlandstaus

Det var länge sedan nu! 3 månader har hon hunnit bli o lite bebishull har hon så gulligt lagt på sig <3 strl 62 har hon nu.
    Hon äter o sover o jollrar o är glad mestadels av tiden, tänk att det kan vara lätt (y) Det är tur det för det var lite av en chock nu när maken äntligen fått jobb att ta hand om en 3-åring o en bebis själv! Å även om hon är lättsam så inte hinner man med mer än att ta hand om barn o hundar...sig själv o hemmet blir inte mycket omhändertaget.
    När hon var en månad opererades jag för min cysta med ett vertikalt buksnitt, ingen rolig historia men nu är det gjort och jag är ihopläkt med ett redigt från naveln och nedåt :-/
    Hur har era kroppar återhämtat sig? Har ni varit duktiga med knipövningar? Min kropp har inte riktigt hittat elasticiteten o knipet ännu men gissar att operationen försvårat processen.
    Jag har börjat på mamma-barn yoga och får rejäl träningsvärk när jag varit där...snacka om att vara otränad i kroppen.
    Inga byxor som passar längre...fukt i garderoben som dom säger...

Är era bebisar stadiga i nacken? Ester avskyr att bli lagd på mage så hon är fortfarande väldigt ostadig i nacken. Vet inte riktigt hur vi skall få bukt med det...men det kommer väl.
    Jag har läst lite om EC (emotionel connection?) "potträning" av de små men förstår inte riktigt hur man skall lyckas uppmärksamma på signaler att de är på väg att kissa/bajsa, tycker de är så mycket annat som sker samtidigt ändå... Någon som har några bra tips??
    Oj vad långt det blev

• Jamtlandstaus

Haha, vända sig själv först vid 15år!
    Tänk vad mycket som upplevs som att bebisarna måste kunna vissa saker. Jag har ju två underbara ungar sedan tidigare som klarat sig utmärkt utan att ha varit EC-tränade eller gillat magläge

• Jamtlandstaus

Tusan, verkar redan fått tillbaka mensen, mycket bruna flytningar i flera dagar nu :( trots att jag helammar. Med storasyster dröjde det 8 månader! Undrar om borttagandet av en äggstock spelat in? Har ni fått tillbaka mensen?

• Jamtlandstaus

Ja visst går tiden fort! Även Ester är nu 5 mån. Hon helammas oxå fortfarande men har fått smaka lite på potatis o på banan. Hon verkar inte överdrivet nyfiken på mat o har väl inte riktigt knäckt koden hur man får den kvar i munnen och hur sväljer den
    Hon sover oftast mellan typ 1930-0500 o somnar om igen till ca 07.
    Hon har haft några slängar med förkylning men tack o lov inget RS-virus än.
    Storasyster är mer prövning, vill vara bebis en hel del o trotsar en hel del. Nappen är det ständiga konflikter om :-/ men hon är härlig oxå samtidigt o pratar så öronen skaver, haha.
    Husrenoveringen går lååååångsamt, nästintill omöjligt med 2 små barn! Nu tar vi alla sparpengar o lejer bort det mest akuta! :-/
    Jag blir tyvärr bara större o större men känner att viktnedgång o träning känns oöverkomligt ännu, behöver gå ner 14kg för att hamna på normal BMI :-S

• Jamtlandstaus

Snart 7mån... Ester kan fortfarande inte sitta själv o BVC tyckte att hon var lite klen i ryggen. Så vi försöker lägga henne på mage oftare (till hennes stora förtret). Hon är inte överdrivet intresserad av mat så mest är det amning som gäller. Hon är väl helt enkelt lite senare...
    Hon är annars en nöjd bebis o hon växer på sig. Just nu är hon lite grinig på kvällar/nätter och anar att det är tänder på gång.
    Jag fortsätter uppåt på viktkurvan o det är lite jobbigt nu med alla trånga kläder. Speciellt utekläder nu när det blivit vinter. :-/
    Tufft att vara hemma med två barn och ett uppochnervänt hus, längtar lite efter att jobba...
    Finns någon annan kvar i tråden, hur har ni andra det?

Svar på tråden Vi med BF Juni 2015