• emtfb

Vi med BF Juni 2015

Igår kväll så trodde jag att vattnet gick. Jag nös så de sippra till, sen skulle ja hoppa in i duschen, o då rann de lite längst benet.. 

Ringde förlossningen som tyckte jag skulle komma in på koll.. 

Men va inte vattenavgång, kan säga att dotterns vattenavgång starta på samma sätt, därav att jag ringde fl ;)

Livmodertappen va 2cm o jag var öppen 3cm, men de va väldigt vanligt när man var omföderska. 

Men dom gjorde en hinnsvepning på mig där inne, fick lite mer sd o mer molvärk. Men gick över sen när jag kom hem o  fick sova.. Och nu känner jag ingenting :P Hoppas de sätter fart snart :)

• emtfb
    Jamtlandstaus skrev 2015-06-10 11:26:46 följande:

emtfb; inte lätt o veta vad som är vad! Öppen 3cm, oj är det normalt som omföderska även fast förlossning inte startat? Då kan man ju förstå att det går fortare efter 1:a...!
    Men nu borde det väl snart sätta igång, en färdknäpp på det här nu så...kanske

Hehe nej verkligen inte, känns som man är förstföderska o inte har en aning Skrattande

Ja läkaren som undersökte mig sa att de va normalt o man kan gå så flera dagar, så de va svårt för henne att säga om de skulle komma igång snart eller om jag får gå över. Men hon trodde inte jag behövde vänta så länge iaf. Glad

Japp en färdknäpp får det minsann bli ikväll om de inte hänt något Flört

• emtfb
    Staffelove skrev 2015-06-10 18:32:45 följande:

emtfb/ spännande då är det nog dags när som för din del:) jag har ju alltid gått öppen ett par cm med mina barn och jag har alltid fått innan Bf och det har varit snabba förlossningar:) lycka till när det sätter igång

Ja vi får hoppas på att det drar igång för mig snart. Glad Har inte känt nå ännu, mer än dom sammandragningarna/molvärken jag brukar ha på kvällarna..

Och stort lycka till för ER imorrn! Hoppas det går bra o vad skönt att ha en tid på morgonen, slippa vänta så länge. Skrattande {#emotions_dlg.flower}

• emtfb

Åh vilken underbar bild, Karro {#emotions_dlg.flower}

Kelsson, vad skönt att du har fått en igångsättningstid! Hur ligger du till med protein o blodtryck nu?

Jag var till bm idag, mitt blodtryck har gått upp till 140/95 o så har jag bara 1 i protein, tyvärr. Både jag o min barnmorska hoppades på att jag skulle ha 2 i protein, isåfall hade hon skickat in mig idag så jag blev igångsatt. Men nää, bf idag o ingen bebis verkar vilja komma Flört

• emtfb
    Kelsson1 skrev 2015-06-12 14:27:54 följande:

emtfb: igår hade jag 140/85 i blodtryck men tydligen inget protein enligt vad jag förstod på läkaren (hon sa bara att protein var normalt vägrade gå in på detaljer) i tisdags hade jag 120/85 och +2 i protein. Tänkte åka in till något apotek imorgon för att kolla blodtrycket, tråkigt att det inte där går att kolla protein också. Låter lite konstigt i mina öron att proteinet håller på att studsar sådär för mig mellan 0-2... men får väl lita på läkaren.
    Fick igår kväll första riktiga värken och idag kom lite av slemproppen så får hoppas att kroppen är lagom redo för igångsättning till på onsdag.

Men vad konstigt att du inte blev inskickad om du hade 2 i protein, för det sa min barnmorska att om jag haft det så hade jag fått åka in o blivit igångsatt. 

Kan vara flytningar som ger 1 i utslag på protein också. Åh men då börjar det ju hända saker iaf, så nog blir kroppen redo för igångsättning om några dagar Glad

• emtfb
    Kelsson1 skrev 2015-06-13 08:37:43 följande:

emtfb: Verkar vara som allt annat, beroende på vem man pratar med inom vården som man får olika behandling. Men tycker att fortfarande att det är konstigt att proteinet hos mig kan pendla från +2 till 0 på två dagar...

Jo det är klart, så är det ju alltid. Tyvärr.. 

Ja det känns konstigt, har du fått nån förklaring varför det kan pendla så? 

Hua, nu är jag less, vill ha ut bebis idaaaaag. Imorrn har vi kalas för då fyller dottern 2år & då vill jag INTE föda. Skrattande
    Har lite mer sd än vanligt idag, men annars ingenting märkbart som visar att fl skulle va nära Tungan ute

• emtfb
    Kelsson1 skrev 2015-06-13 19:12:12 följande:

Nu har vi pratat med förlossningen o jisses vad full man är av hormoner. Första gången maken ringde pratade han bara om vad jag hade för blodtryck, han sa inget om att vi är oroliga för havandeskapsförgiftning eller att jag även har idag haft svullna anklar. Då tyckte BM att jag har inte ens förhöjd blodtryck än utan måste upp till 160/100 innan det är dags att oroa sig.
    Jag blev så besviken på BM o maken o kände att ingen brydde sig om lilla mig att jag lade mig ner i soffan o grät som ett barn.
    Maken ringde då igen till förlossningen o förklarade resten av symptomen men BM tyckte fortfarande att det är bara vila som gäller och de svullna anklarna kan förklaras av värmen idag.
    Tycker att de är lite blaha på förlossningen o tar nog inte ens oro riktigt på allvar utan tror att det mesta löser sig om man lägger sig ner o vilar (vem fan har vilat mer under den här graviditeten än jag????).
    Är så less på det här, får snällt vänta på måndag eftermiddag o hoppas att allt ser fortfarande bra ut.
    Förlåt för klagoinlägg!

Jag hade reagerat på samma sätt som dig. Tyckte absolut bm hade kunnat skickat in dig, så du fick komma på en koll. Man ringer ju för att man är orolig, inte för något annat liksom. Då tycker jag man borde få komma in. 

Här har mina fötter o händer svullnat nå enormt idag, lite små ont i huvudet så jag ringde fl, jag ska få komma in på koll imorrnbitti, om det inte blev värre inatt då. Så det känns skönt, har också tid på Måndag hos mvc.

• emtfb

Oj har händer det grejer låter det som, roligt! Skrattande

Kelsson, stort lycka till imorrn, hoppas det går bra! {#emotions_dlg.flower}

Här är det superlugnt, bebis verkar trivas i magen Flört Så visst fick vi fira dottern i Söndags Skrattande 
    Går på koll hos bm varannan dag, lite höjt blodtryck ibland, 1 protein bara, så ingen igångsättning för mig ännu. Önskar värdena skulle skjutit i höjden idag när jag var på koll, så man blev igångsatt. Men icke Flört
    Bf idag, enligt min sista mens. 
    bf +4 enligt rul.. 

Känns som man blivit lurad & inte är gravid, eftersom inte bebisen kommit ut ännu Tungan ute

• emtfb
    Kelsson1 skrev 2015-06-18 10:52:19 följande:

Nu är vår prins här! Föddes 03.59 3770g o 51 cm. Förlossningen blev dramatisk de sista minuterna men allt gick bra o nu ligger vi hud mot hud o myser. Skriver mer utförligt när vi kommer hem om några dagar.

Ett stort grattis till prinsen!! Skrattande Vad skönt att det gick bra trots att det blev dramatiskt. {#emotions_dlg.flower}
  • emtfb
    Jamtlandstaus skrev 2015-06-18 15:34:05 följande:

Nu gör det ONT!! när värkarna kommer 3-12 min i mellan. Mer o mer slempropp. Nu är det väl iaf på gång! Packar i ordning dotterns grejor o hundarnas grejor igen.
    Kontaktar nog oxå barnvakten... iaf förvarnar

Men åh, lycka till om det är dags Skrattande
    Whizzer skrev 2015-06-18 17:18:24 följande:

Här tittar man in efter någon dags uppehåll och det bara sprutar ut bebisar här nu ju! Roligt, men va avundsjuk jag blir! En vecka kvar till BF, och förmodligen några dagar till... kämpa!

Stort grattis till er allihopa

Haha jag blir också avundsjuk, här är jag en vecka EFTER bf imorrn & ingen bebis i siktet ännu. Förvånad
    Känner mig lite blåst faktiskt haha, dottern kom ju i v. 38, så trodde lillasyster också skulle komma nån dag innan bf. Men ack så fel man hade. Flört
  • emtfb
    Gasellen87 skrev 2015-06-18 21:08:32 följande:

Grattis till alla nya bebisar!

Spännande att de är på G för många oxå. Jag är på bf +2 idag och inte de minsta känning av att bebis vill komma ut. Känns lite både och faktiskt. Dottern kom på bf +10 så får väll se när denna lilla buse vill titta ut. Är glad om den håller sig till efter helgen.

Emtfb: då är ci iaf två kvar som går över tiden. Känner du ngt än då?

Åh gick du över med första barnet också, stackare! 
    Du känner ingenting nu heller? 

Jag har haft typ sd med värkar varje halvtimme inatt o nu idag har dom kommit tätare med kanske 10-15 min emellan, så nu hoppas jag det är något på g. Men med min vanliga tur så slutar väl allt bara helt plötsligt. Flört

Whizzer skrev 2015-06-18 23:53:15 följande:
    Åh fy, en vecka efter.. jag gick över 6 dagar förra gången, helt hopplöst.. hur som helst så är chanserna större för dig att få bebis när som helst än jag... Därför har jag dragit igång projekt måla-fula-furutrappan-vit den här midsommarhelgen som ändå ska regna bort.. är man upptagen med nåt som man vill göra klart, ja då kan man ge sig sjutton på att man får avbryta och åka iväg o göra annat - typ föda barn.. iallafall hoppas jag att den hypotesen håller ;)

Ja det känns ju som att man aldrig kommer föda. Men har känt mer idag, så hoppas det sätter fart nu!
    Haha ja det är ju så, så fort man planerat något så blir det helt andra bullar. Håller tummarna för att du ligger inne o föder just nu då Skrattande

• emtfb

Grattis jamtlandstaus!! :)

Här fick jag värkar igår vid 22, mellan var 3:e-5:e minut. Åkte in till förlossningen vid 24.00. Öppen 5cm. In på rum, tog tre timmar, sen så kom HAN ut :D åh vilken överraskning med en pojke!! Enligt rul så va det ju en tös ;)
    4490g & 54cm, stooooor pojke, men gick ju 8 dagar över också, så han hann väl lägga på sig lite ;)

Allt gick jätte bra, sydde 2 stygn.

Har dock högt blodtryck, så vi blir kvar över natten.
    Saknar storasyster där hemma, känns konstigt att sova utan henne, har knappt aldrig haft barnvakt. Men hoppas vi får åka hem imorrn. :)

• emtfb
    Staffelove skrev 2015-06-24 13:18:26 följande:

Jag har åkt på en komplikation efter snutte inte så roligt dom har glömt en bit moderkaka kvar så jag började stört blöda och har legat på sjukhus men nu är vi hemma och myser igen har börjat ge ersättning då lillen inte är nöjd och blir mätt så nu sover han bättre och går upp i vikt som han ska och är uppe på sin födelsevikt. Helt sjukt han blir 14 dagar i morgon

Men ojdå, läskigt. Hoppas allt är bra med dig nu!
    Tiden går så fort, snart är det våra kottars 1års dag Flört

Mina hinnor slets sönder, så jag fick säkert samma tabletter som du fick, utdrivningstabletter som gör att livmodern drar ihop sig, så en hinna typ stor som en handflata drog jag ut samma dag jag kom hem. Sjukt läskigt o äckligt. Men skönt att den kom ut, dom va inte helt hundra på om det fanns något kvar eller inte.

Whizzer skrev 2015-06-24 14:10:02 följande:

Har varit hos BM idag, alla värden bra och hon gjorde en hinnsvepning oxå. Är på G, var öppen drygt 2cm och hon kunde töja upp till 3-4cm utan problem. Kände på huvudet och fontanellen oxå (inte jag, BM asså)

Så det börjar nog bli dags att packa den där väskan nu.. hoppas jag. Har ju inte haft några känningar eller tecken ännu, men det kanske kan dra igång snart. Om inte annat så bokade hon in mig på förlossningen den 11e juli kl 8, så då har man ju en sista-tid om inte annat..

BF nu på fredag, så det vore ju perfekt om det kunde bli så.

Hoppas ni andra mår bra, det är väl inte många kvar som går hemma o väntar, ni myser ju mest nu :)

Spännande! Du känner ingenting nu? Tänkte på hinnsvepningen kanske gett något ännu? Hoppas du slipper åka på den bokade tiden. :)

• emtfb

Stort grattis till alla nya bebisar Skrattande {#emotions_dlg.flower}

Jamtlandstaus skrev 2015-06-30 17:26:06 följande:

Jag var till gyn idag för koll varför jag har ont o koll på cystan. Först trodde dom att cystan var borta och började letande efter andra orsaker till smärtan då den satt lite för högt upp. Dom hittade då cystan med utanpåliggande UL, den hade fördubblats i storlek o sträckte sig hela vägen upp till revbensbågen
    Så nu blir det skiktröntgen av buken för att se om det finns något mer plus öppen operation inom en månad... Suck, känns inte bra! Jag vill bebismysa bara!!

Usch, vad jobbigt. Hoppas allt går bra o att du inte behöver vara borta så länge. Jag opererade bort gallan när dottern var 3 veckor, va borta 2 dygn. Inte alls kul Rynkar på näsan Man är ju inte direkt fit for fight dagarna efter heller. 

Karro80 skrev 2015-07-03 23:40:02 följande:

Grattis till alla nya bebisar!

Lycka till mammamia86 när det är dags för dig!

Vår tjej, som galet nog snart är 7 veckor, växer så det knakar. Hon vill dock fortfarande vara i någons famn dag som natt. Sover, om vi har tur, någon timme själv i vagnen eller sängen men annars vaknar hon så fort vi lägger ner henne. Bärsjalen är min bäste vän för att få något gjort, men nu när det är så varmt vill jag inte ha henne i den. Vi blir så otroligt varma båda två. En tur till Ikea i stället för badstranden blev det idag. Där var vi ganska ensamma och det var svalt och skönt.

Hjälp, vad tiden går fort! Stora tjejen nu ju Skrattande 
    Jobbigt att hon måste sova hos er. Ni kan inte vänja av henne lite och typ gunga henne till sömns i vagnen? 

Här var vi iväg o handlade idag också, så skönt o svalt där nu. Går knappt att vara ute. Har ju knappt blåst nånting nu heller, på dom här varma dagarna.

• emtfb
    Jamtlandstaus skrev 2015-07-06 02:56:29 följande:
    Hur gick det med amningen om du var borta i två dygn??
    Tycker det känns lite oroande bara de timmarna(?) som jag kommer vara borta för själva operationen, brösten är ju sprängfulla efter bara tre timmar...
    Å hur ont hade du efteråt i magen, gjorde du titthål eller öppen kirurgi?
    Tusen oroliga funderingar har jag.

Jag helammade inte då, när hon va 2 veckor började vi ge ersättning, för det bara sinade. Så efter op så fanns de typ noll mjölk kvar, behövde inte använda amningsinlägg alls på de 2 dagar jag låg borta.
    Det var titthål, va lite mör i magen, men inte alls så farligt som jag trott. Mest ont i axlarna, då dom blåser upp magen med koldioxid (tror jag det är) och då kan de göra ont i axlarna några dagar efter det. Fick sova sittandes 2a natten efter op. Hemskt, trodde man skulle ha den smärtan i magen ;)

Tror det kommer gå jätte bra för dig. Blir det titthål?

Jamtlandstaus skrev 2015-07-06 03:02:00 följande:

Annars går här jättebra, hon är helt perfekt! Hon sover hyfsat, äter var 2,5-3 h. Amningen fungerar finfint, inga sår eller ömma bröstvårtor som tiden med storasyster. (y)
    Nu är hon drygt två veckor o har nått samma storlek som storasyster hade när hon föddes; 3,5kg <3 Lilla plutt
    Inget namn ännu...

Skönt att amningen fungerar! Dagarna ser ungefär lika ut här hemma, som hos er. Mat varannan timme dock, då Melker (vi har äntligen kommit på ett namn, efter 2 veckor, hehe) gick ner i vikt hela första 2 veckorna, så fick börja med ersättning, så nu kombinerar vi både lite amning o lite ersättning, dock sinar bröstmjölken denna gång också :( Så himla tråkigt! Har gått superbra med amningen denna gång, men nää då får han inte tillräckligt istället. 

Vilken liten tös :) Här är lillebror lika stor som storasyster va när hon var 1,5 månad haha Flört

• emtfb
    Jamtlandstaus skrev 2015-07-07 06:04:14 följande:
    Tyvärr blir det öppen kirurgi då de vill ta ut cystan hel o den nu är ca 14cm Så där fick jag då jag var glad att ha undkommit bristningar på magen...då får man ett fett ärr tvärs över magen i stället... :-P haha
    Ett annat orosmoln har varit logistiken kring storasyster. Vi har ju ingen släkt i denna stad och min mamma som brukar vara vårt stora stöd och ta tåget upp och hjälpa oss är tyvärr själv sjuk. Men nu är det bestämt att svärfar med fru kommer upp och är med storasyster så att min man kan vara hos mig om det behövs.

Melker, vilket fint namn!!
    Vi satte ner foten igår o nu har även vår tös ett namn; Ester heter hon

Trist att amningen inte funkar! Det finns inga medikament som kan öka på mjölkproduktionen? Det är ju hemskt praktiskt med amning, maten alltid klar

Jo det är en liten tös. Dom säger ju att barnen tenderar att bli större o större men jag har fått mindre o mindre barn även om det är marginellt...3660g, 3500g och 3110g. 1:a är pojke o hans tillväxtkurva gick spikrakt uppåt så jag fick alltid höra hur stor han var (före de sa hur söt han var t.o.m. ) Pojkar verkar vara större överlag.

Oj, det var inte en liten cysta. Hoppas allt går bra! {#emotions_dlg.flower} 

Åh men Ester är ju ett jätte fint namn! Kopplar det namnet till en jätte söt tant som vi hade på jobbet för några år sen Skrattande

Jo det har jag också märkt, att pojkar är större. Bara hoppas att inte min nästa, blir större än Melker var vid födseln Flört
    Jag vet inte riktigt om det finns medicin för att få igång amningen? Bvc sa bara att jag skulle ge ersättning o amma så mycket det går. Men det sinar ändå, ammar alltid INNAN han får ersättningen. Tycker det är ett litet stressmoment med att försöka få igång amningen, så säkert det som påverkar produktionen också. Obestämd

• emtfb
    Kelsson1 skrev 2015-07-07 17:38:44 följande:

Emtfb & Jamtlandstaus: Vilka fina namn ni valt.
    Angående amning så fick jag tips av syrran att alltid pumpa efter amningen (ca 15 minuter) för att stimulera mjölkproduktionen ytterligare om det verkar som att man inte har tillräckligt med mjölk.
    Här hade Niilo gått upp 170g på en vecka, inte så mycket jag hade önskat men han följer åtminstone sin egen kurva o behövde inte börja med ersättning.

Karro: Nu har Niilo kunnat sova i famnen på maken lite längre stunder både igår och idag så jag har fått lite egen tid men så fort han vaknar vill han till mig
    Bara längtar efter leenden så mysigt att få de

Vad skönt att slippa börja med ersättning, hoppas han fortsätt gå uppåt & som sagt följa sin kurva, det är ju viktigast. Glad
    Idag är första dagen helt utan bröstmjölk, Melker har bara fått ersättning idag. Annars har jag ju både pumpat o ammat, men nu finns de liksom inget kvar Rynkar på näsan Glad att de gick i 3 veckor iaf. Bättre än ingenting.

• emtfb
    Hilda07 skrev 2015-07-13 20:58:34 följande:

Jag saknar inte graviditeten men förstår vad ni menar. Här blir det heller inga fler barn och det känns lite sorgligt att den tiden i livet då är förbi eftersom det är en sån stor händelse.

Här är tjejen snart 1 månad! Oj vad tiden går. Det flyter på bra!

Har en fråga till er andra angående avslaget...Är det verkligen normalt att blöda rött fortfarande efter snart 4 veckor? Det är inga stora mängder men ändock rött blod dagligen. 

En annan mindre positiv upptäckt denna gång är att viktminskningen inte alls gick så där i rasande fart som sist. Har fortfarande stor mage och tycker inget händer på den fronten trots magkördel, amning och dagliga promenader. Förra graviditeten hade jag tappat alla kg när jag kom hem från bb i stort sett...Tips?! Hur har ni andra det?

Jag blöder också lite rött emellanåt, dock räcker det med ett trosskydd för mig. Vissa dagar blöder jag ingenting.. Vore skönt om de tog slut snart. 

Har inte så mycket mer tips, än de du redan gör. 
    Jag gick upp 21kg denna gång o hade redan efter 6 dagar tappat 16kg!!! Har 3kg kvar att tappa, sen är jag på startvikten igen. 
    Har inte rört mig mer än några promenader o äter mer än vanligt känns de som.. Ammar inte..

• emtfb
    Jamtlandstaus skrev 2015-07-16 00:32:49 följande:
    16kilo på 6dgr!! :-O Wow! Du måste kissat massor
    Själv har jag inte vägt mig sedan jag kom hem från BB, då hade jag tappat enbart 4 av mina 7kg jag plussade på mig. Men förhoppningsvis är alla extra borta. Tyvärr har oxå muskler försvunnit då jag inte tränat något sedan före jul :-/ Magen är oxå mer degig denna gång o vill inte riktigt dra ihop sig. Men så kanske det blir med åldern o med antalet barn
    Undrar lite hur en bukoperation dessutom kommer att påverka läkandet av magen...

Jag har fortfarande obehag även av korta promenader, får ont i bäckenet plus att obehag med att slidväggarna är försvagade o det känns som jag har framfall :-S Kommer ihåg att det var så även med dottern och att det tog några månader innan det rättade till sig.

Ja alltså helt sjukt!! Jag gick ner 17kg med dottern första 2 veckorna också, så jävla skönt Skrattande

Skönt för dig att inte gå upp så mycket! Vad tränar du för något? :)
    Vad jobbigt att det känns så, är det vanligt att det blir så? Drygt att de ska ta månader innan det blir bra. Hoppas det går fortare denna gång! :)

• emtfb

Hallå tjejer nu var det ett tag! Tråkigt att tråden dött ut såhär.. :(
    Hur är det med alla? Växer de små? ;)

Med oss är det bra, måste nog ha världens snällaste bebis. Bara äter, sover & skrattar :D Har precis vägt in sig på 6235g & 61cm. Bigbaby! :)
    Han lägger sig alltid på kvällen vid ca 20 och sover oftast till 3, för att få ca 180-210ml käk, sen somnar han om till 7.
    Och om 1,5 vecka är det dags för första sprutorna, hua :( Men det går nog bra.
    Tänk så fort tiden går, på både gott o ont. Man vill ju att bebistiden ska vara lite längre.

Sköt om er! :)

Svar på tråden Vi med BF Juni 2015