• Hilda07

Vi med BF Juni 2015

Staffelove skrev 2015-06-03 07:19:01 följande:

Fy vilken hemsk kväll och natt jag haft med förvärkar som satte sig i ryggen och i sidan av magen dom kom med jämna mellanrum från kl:18 till 04 på natten ingen alvedon eller varma dushar hjälpte vet inte hur många gånger jsg dusha varmt, men lyckades somna två timmar och nu har det släppt. Kommer bli en lång dag i dag

Jobbigt för dig! Du har ett planerat snitt inplanerat va? Det har jag också, den 18/6 och funderar just på detta med jobbiga förvärkar när man ska ringa in och be att få komma? Har haft ont men inte alls så jobbigt som du har haft inatt..Har du fått några direktiv? Tänkte så det inte hinner dra igång för mycket om man nu ska snittas planerat.
  • Hilda07
    Malin921 skrev 2015-06-02 21:08:01 följande:

Nu har här hänt grejer. I tisdags kom slemproppen i omgångar och jag fick kraftigare sammandragningar. Natten blev lugn och på onsdag morgon började oregelbundna värkar. Under förmiddagen blev värkarna kraftigare och mer regelbundna. 12.37 kom äntligen vår lille son.

Grattis till sonen!!
  • Hilda07

Jag ser fram emot att graviditeten ska ta slut, fast det är min sista med :) Har varit en otroligt jobbig graviditet och jag har känt mig mer sjuk än frisk. Så jag ser med glädje fram emot att få belöningen sen! 

Var hos bm idag och gick gråtandes därifrån. Har kämpat med mitt järnvärde redan i början av graviditet och mått så illa av både järntabletter och graviditet som till slut utvecklades till magkatarr. Järnvärdet har pendlat hela tiden och nu idag låg det på 95 i hb och för två veckor sen hade jag lyckats ändå få upp det till 106. Så det har sjunkit trots flitigt försök till att hålla en jämn nivå. Jag har ett planerat snitt inplanerat om två veckor och så svag som jag känner mig nu vet jag inte hur sjutton jag ska orka...Är livrädd att jag ska förlora blod eller att jag överhuvudtaget kommer kunna repa mig när jag knappt tar mig igenom dagarna nu.

Har någon av er här inne erfarenhet av järndropp eller injektioner? Har frågat bm flera ggr under graviditeten om jag bara inte kan få det då det tydligen ska verka snabbare och inte ge biverkningar på magen. Är det några andra risker tro?  Hon har inte gett mig nåt svar och sa bara att jag skulle testa att ta järntabletter ggr två per dag. Känner mig så överkörd och helt slutkörd ärligt talat. Orkar inte ens gå ut med hunden som det är nu.

Sen funderar jag mycket på det här med sf mått och kurva. Under den här tiden har mitt sf mått pendlat väldigt mycket. Från att i början ligga över normalkurvan till att dala långt ner under normalkurvan i mitten av graviditeten ungefär. Nu helt plötsligt hade jag sf mått 35 (vecka 37+0) och steg till över normalkurvan igen. Hennes kommentar var bara "ja du följer ju din kurva"....Gör jag? hehe. Ser ut som en jojo..ingen struktur alls i hur magen växt och jag känner mig gigantisk denna gång mot första barnet.

Många tankar som snurrar nu och jag kanske är extra hormonkänslig så här på slutet men just denna utmattning jag känner nu tar kål på mig. Att inte få sova på nätter pg a ont överallt, myrkrypningar i hela kroppen, illamående och ständigt yr och matt gör att jag inte känner mycket glädje alls. Och så oro inför snittet på det.

Så nu har jag klagat av mig..Sorry för ett så tråkigt inlägg. Hoppas ni andra har lite mer energi nu när det börjar dra ihop sig för fler bebisar här i tråden :)

• Hilda07
    Jamtlandstaus skrev 2015-06-04 20:06:06 följande:

Vincere; jag har kontorsarbete som verksamhetssamordnare så inget riskfyllt arbete. Mina tidigare graviditeter har jag tagit semester 1månad innan BF men denna gång är jag den enda med inkomst i familjen o känner att jag behöver jobba så länge det går...

Hilda07; låter som att du har haft det jobbigt! Jag kände mig sänkt med 114 i Hb o avundas dig verkligen inte! Men trots mitt nu bra Hb så orkar jag ändå inte fysiskt att gå ut med hundarna, så det är helt förståeligt att du inte orkar. Låter även som om du blivit väldigt dåligt bemött o när du får kraften åter tycker jag att du skall ge din BM feedback som heter duga!! Känns som om hon inte riktigt haft kompetens att mäta ditt SF-mått lika varje gång... För inte kan det vara korrekt när det pendlar så som det gjort o hon ändå påstår att du följer din kurva... Kanske finns ngn annan BM du kan få ett andra utlåtande av gällande ditt järnvärde o intravenöst dropp?

Kelsson; Förstår att det bara var jobbiga besked du fick!! Även om det mitt i bedrövelsen var positivt att allt ändå "var bra"... Du fick inga tips vad som kunde underlätta något för dig?

Idag ringde bm och sa att hon frågat jourhavande läkare om mina järnvärden. De inväntar mitt blodprov hon tog från armvecket för att dubbelkolla så att värdet verkligen var så dåligt som när de tog i fingret. Ligger det så skulle de överväga järninjektion. Dessvärre har jag nu googlat om järn intravenöst och det låter inte som nån höjdare med stora risker för både mig och bebisen. Fanns risk för anafylaktisk chock och död som värsta tänkbara och man är noga övervakad på sjukhus under tiden. För bebisen var det nån slags syrebrist och fosterdöd i värsta fall och det finns studier med skelettskador. Man var tvungen att noga överväga för och nackdelar med att få detta stod det...

Jaha liksom...hur ska man kunna ta ställning till detta.? Ska naturligtvis höra med läkaren isåfall om de nu ordinerar detta. Kanske kan man be att få injektionerna så fort bebisen är ute efter snittet tänker jag...Fast samtidigt är det läskigt att redan ha så lågt järnvärde inför operationen om nåt går snett. Dessa val ....

Har iaf helgen att fundera.

Idag har jag otrolig molande värk i ena sidan av ryggen. Tycker det molar från ganska högt upp ner till ryggslutet. Har testat både bad, massage och vila men nu till slut fick jag ändå ta alvedon. Förvärkar eller nåt annat? Värken är liksom konstant och inga direkta sammandragningar med detta...

Oj oj vad skönt när detta är över :) 

Hoppas ni får en trevlig fredagskväll!
  • Hilda07
    Staffelove skrev 2015-06-05 20:45:11 följande:

Hilda07/ det var så jag hade det tror helt klart att det är förvärkar då dom kan sitta i ryggen mer en i magen. Hoppas det e på G mina avtog ju på natten. Kram

Ja vi får se vad som händer...Helst vill jag nog gå tills den 18 juni då snittet är planerat. Har lite svårt med barnvakt innan dess till stora tjejen och vill helst inte att det ska blir så "akut"...Behöver förbereda mig mentalt tror jag :) Men bebisen bestämmer så man har ju inte så mycket att säga till om :)
  • Hilda07
    vincere skrev 2015-06-09 02:11:50 följande:

Hej! Här händer det lite grejer. Har blivit någorlunda frisk från bihåleinflammationen. Kl ett började jag få starkare förvärkar o kände ett litet knäpp. Satt mig i sängen & så rann det. Rosafärgat vatten. Ganska svaga värkar som kommer med jämna mellanrum. 3-5 min, så nu är vi på G in till förlossningen. 10 mils landsväg att åka :) Wish me luck, hoppas det blir en bebis idag!

Hur går det för er andra?? Några känningar?

Lycka till :) och grattis till alla er andra som fått era små! Var roligt!!
  • Hilda07
    Staffelove skrev 2015-06-12 04:08:09 följande:

Jag mår jätte bra i snittet har varit uppe och dushat och rört på mig ett par timmar efter, känns som en jobbig träningsvärk i magen och lite efter värkar men är så nöjd med att jag valde snitt, helt rätt för mig, lycka till snart har ni andra era små bebisar :)

Stort grattis till killen!! :) Vad skönt att höra att snittet gått bra! Känns toppen och uppmuntrande inför mitt egna snitt som är snart...Jättenervös är jag!

Hoppas du återhämtar dig bra och att du kan njuta av den lille :)
  • Hilda07
    Jamtlandstaus skrev 2015-06-16 18:08:35 följande:

Fick en rejäl förvärkar på jobbet vid 16, maken hämtade mig 1640 o sedan har jag fått rejäla sd/förvärkar med 2-8min mellanrum...nu har jag lagt mig för att vila, får se om de avtar eller tilltar... Är det något kom det verkligen som en blixt från klar himmel!! Ska nog packa väskan oxå...

Spännande! håller tummarna att det är på gång. Hade så också häromdagen men sen till natten avtog det konstigt nog. För min del gör det inget eftersom jag har ett planerat snitt på torsdag så det är nästan skönare om det bara håller sig tills dess!!
  • Hilda07
    Jamtlandstaus skrev 2015-06-16 21:29:40 följande:

Kelsson, i morgon har du dagen D, härligt!! Är du packad o klar? Jag har oxå lite svårt att ta in att en bebis snart kommer, beror nog mest på att jag inte varit ledig innan o kunnat gått upp helt i tanken på det.

Emtfb; hur går det för dig? Det har varit tyst ett tag...blev det barnkalas eller BB för er i söndags?

Hilda; hur har det gått med ditt låga järnvärde, avstod du järninjektionen? Får jag vara nyfiken o fråga varför du är planerad för snitt?

Famnen; hoppas klådan beror på hormoner o inte leverpåverkan!

Här har jag vilat o duschat varmt o det har lugnat sig men förvärkarna är tuffare nu!! Vi får se vart det tar vägen. Känns som att jag gärna skulle ta en förlossningsstart på morgon/förmiddag istället för i natt så att dottern är största delen på dagis. Grannen än den som kommer ta hand om henne när dagen kommer, vi har ju ingen släkt där vi bor o min mamma fick en op-tid o måste vara hemma o kurera sig så hon kan inte resa till oss.

Ja imorgon är det dags och jag är jättenervös inför snittet! Men samtidigt ska det blir skönt att det är dags så graviditeten tar slut ;) De tog ett kontrollprov i armvecket för att kolla järnvärdet och istället för 95 låg det på 99 så de tyckte att jag skulle hellre boosta med mer järn sista veckan här för att få upp det så mycket som möjligt istället för att ta injektioner med de risker som fanns. Jag har verkligen käkat järn som en tok och mått pyton såklart, men...jag lyckades faktiskt få upp det till 107 så nu ligger det iaf inte på någon farlig nivå inför morgondagen. 

Kanske blir det tal om injektioner efter för att få mig på fötter igen sa läkaren, men då behöver vi iaf inte ta hänsyn till bebisen i magen. Var nog vettigt kanske.

Orsaken till mitt planerade snitt är att jag snittades med första barnet och fick möjlighet att själv välja denna gång hur jag ville göra...kändes tryggare med snitt och allt var en väldigt fin upplevelse förra gången. Är dock väldigt nervös ändå! hua!
  • Hilda07

Grattis till alla bebisar! vår tös kom som planerat i torsdags och snittet gick bra. Är redan hemma och ammar mest ;) 

• Hilda07
    Staffelove skrev 2015-06-24 13:18:26 följande:

Jag har åkt på en komplikation efter snutte inte så roligt dom har glömt en bit moderkaka kvar så jag började stört blöda och har legat på sjukhus men nu är vi hemma och myser igen har börjat ge ersättning då lillen inte är nöjd och blir mätt så nu sover han bättre och går upp i vikt som han ska och är uppe på sin födelsevikt. Helt sjukt han blir 14 dagar i morgon

Åh nej va jobbigt för dig! Hur snabbt upptäckte de/du detta och vad fick de göra då?  öppna upp dig igen? Stackare. Hoppas det flyter på bra i fortsättningen med läkningen. 

Jag gjorde ju också snitt och imorgon är det en vecka sedan. Äter fortfarande lite smärtstillande men inte fullt så ofta som innan. Upplevde detta snitt någon jobbigare än första både vad gäller operation och tiden efteråt. Men mår ändå väldigt bra med tanke på vad man gått igenom :)
  • Hilda07

Jag saknar inte graviditeten men förstår vad ni menar. Här blir det heller inga fler barn och det känns lite sorgligt att den tiden i livet då är förbi eftersom det är en sån stor händelse.

Här är tjejen snart 1 månad! Oj vad tiden går. Det flyter på bra!

Har en fråga till er andra angående avslaget...Är det verkligen normalt att blöda rött fortfarande efter snart 4 veckor? Det är inga stora mängder men ändock rött blod dagligen. 

En annan mindre positiv upptäckt denna gång är att viktminskningen inte alls gick så där i rasande fart som sist. Har fortfarande stor mage och tycker inget händer på den fronten trots magkördel, amning och dagliga promenader. Förra graviditeten hade jag tappat alla kg när jag kom hem från bb i stort sett...Tips?! Hur har ni andra det?

• Hilda07

Hur mycket skriker era bebisar? Kanske är en konstig fråga...men...Vår första hade nämligen kolik och jag börjar undra om inte denna lilla bebis har börjat få det med...Vet inte vad som är normalt men hon har skrikit nu en period varje dag i timmar. Ibland natten (sist mellan kl 1 till 05) och oftast kvällstid runt 22-00. Eller som idag börjar oroligheterna redan 15.30 med att vilja amma extremt mkt och inte komma till ro och sen vid 19 började själva skrikandet trots att jag är lyhörd och ammar på minsta lilla kommando. Har suttit och ammat i stort sett hela dagen. Har massor av mat och hon går upp jättefint i vikt så det är inte att hon är hungrig.

Testat windi pysventil idag efter rekommendation ifall hon har gaser men det verkar inte vara det heller. 

På första dottern märktes det så väl att det var magen hon hade ont i men här vet jag inte riktigt. Verkar bara väldigt missnöjd och skriker.

Hoppas innerligt att det inte är kolik...var hemskt sist och gick inte över förrens efter fem månader ca.

• Hilda07
    Kelsson1 skrev 2015-07-20 11:59:17 följande:

Hilda07: Här har lillebror bara varit nöjd när han har fått vara i famnen på mig. Han har också haft perioder på kring en timme då han bara gråter men jag har kommit fram till att här beror det på att han är trött o kan inte somna.
    Men märker du att gråten beror på magen (bebis drar ihop sig och med andra tecken visar att det är magen det sitter i) rekommenderar jag att du försöker lämna bort saker från din kost som kan orsaka magknip (som kaffe, lök, broccoli etc) och kanske till och med går så långt att du ett tag bara äter rent kött o grönsaker utan mjölkprodukter eller ägg. Blir bebis bättre kan du sakta börja återintroducera saker i kosten igen med en sak i taget och börjar bebis gråta igen vet du att du bör undvika den produkten under tiden du ammar.

Mammamia86: Stort Grattis till lilla prinsessan!

Tack för tips! Vet att jag gick på superstrikt diet när dottern hade kolik. Fick en lång lista med saker jag inte fick äta av en bm som utförde akupunktur. Åt i stort sett ingenting och rasade i vikt och höll bokstavligt talat nästan gå in i väggen av utmattning. Men då hade hon verkligen svår kolik. Ska börja utesluta det du skrev här åtminstone som självklara grejer som lök, broccoli osv. Har nog inte ätit något sånt när jag tänker efter men kaffe dricker jag ju ett par koppar om dagen.  Märker jag att det blir för bökigt funderar jag på att skippa amningen helt enkelt och gå över på ersättning. Borde jag gjort förra gången istället för att bli helt nedbruten av sömnbrist pg a ständig amning och ingen näring i kosten...Men en sak i taget.

Inatt har hon legat och stånkat och bökat och försökt bajsa låter det som. Det har hon också gjort så det kommer ju iaf ut något från henne. 

Puh...hoppas innerligen att det är övergående. Igår skrek hon 4 timmar i sträck. Idag har det varit mycket lugnare hittills. Får se hur kvällen blir.
Svar på tråden Vi med BF Juni 2015