• Myhanna

Viktväktarna

Hej
    Jag vill ha lite info.och hjälp. Känner mig förtvivlad.
    jag har alltid varit väldigt smal men graviditeter, åldern, gott att äta etc har gjort mig mindre smal och det är svårt att acceptera, det är ju absolut inte viktigast hur man ser ut men hur man känner sig och jag trivs inte med det

För många år sedan använde jag mig av points plan som det hette då, ett program i datorn där jag kunde föra dagbok varje dag över vad jag åt, den räknade ihop pointsen etc. Jag gick ner i vikt, jag minns inte hur lång tid det tog?

Nu har jag lyckats få tag i en äldre version (tappade bort cd skivan points plan) som heter "Ät och njut"
    Jag hade börjat äta efter kalorier, tyckte det var bökigt och blev jätte glad när min man hittade "Ät och Njut!"
    Nu för jag då dagbok där varje dag så jag ser hur mycket jag har ätit (hur många points) och har kvar.

Hur lång tid har det tagit för er innan ni märkt någon skillnad på vikten? Min vikt åker berg och dalbana! Jag pendlar mellan 61 och 64 (på 64 startade jag) jag försöker vara jätte duktig och håller mig till de 20 points jag ska äta per dag, vi var ett dygn i Danmark och då var det lite svårt och i lördags hade vi vänner på besök så det blev en del mer points! Kan vikten pendla så lite i början? När är det vanligt att det går nerför? Blir så ledsen varje gång jag gått upp efter att dagen innan gått ner
    Just nu känner jag mig så ledsen, detta känns omöjligt

Tack på förhans

• Svar på tråden Viktväktarna
  • Ful Anka

Du måste vara konsekvent och hålla dig stenhårt till dina 20 points/dag. Det är den enda vägen.

This is my life and I don't care
  • Myhanna
    Ful Anka skrev 2014-10-06 17:44:04 följande:

Du måste vara konsekvent och hålla dig stenhårt till dina 20 points/dag. Det är den enda vägen.

Jo men exempelvis nu när vi var på badhotellet men barnen så är det ju jätte svårt att räkna points/veta hur mycket points det är i allt!

Kan verkligen två dagar göra skillnad?
  • Ful Anka
    Myhanna skrev 2014-10-08 11:15:38 följande:
    Jo men exempelvis nu när vi var på badhotellet men barnen så är det ju jätte svårt att räkna points/veta hur mycket points det är i allt!

Kan verkligen två dagar göra skillnad?
    OK, men det där lär du dig med tiden. Vad du kan äta resp. vad du ska låta bli. Det jag menar pekar på är vanan, 2 dagar hit eller dit spelar mindre roll kanske men, sen blir det en tredje dag sen en fjärde liksom. Helt fel inställning. 
    Har du koll på vad du kan äta? Har du en kokbok från VV? Har du deras app?
  • Myhanna

[quote=74133323][quote-nick]Ful Anka skrev 2014-10-08 19:13:30 följande:[/quote-nick]OK, men det där lär du dig med tiden. Vad du kan äta resp. vad du ska låta bli. Det jag menar pekar på är vanan, 2 dagar hit eller dit spelar mindre roll kanske men, sen blir det en tredje dag sen en fjärde liksom. Helt fel inställning. 

Har du koll på vad du kan äta? Har du en kokbok från VV? Har du deras app?[/

Jag är jätte sträng annars varje dag, det var de här undantagen som var!

Jag har koll på vad som är ok och mindre ok att äta, använder mig av Ät och Njut som jag har på en cd i min dator, där för jag dagbok vad jag äter och den räknar ihop pointsen, man kan söka på livsmedel, färdiga rätter etc det är ju jätte lätt så länge man använder sig av enkla saker tex mjölk, bröd etc men att ha koll på hur många points det är i det man tillagat och ätit är ju svårt, det får ju bli på ett ungefär! För många år sedan lagade jag eller min man bara vv rätter ifrån en vv kokbok då stod det ju points i receptet men nu när vi har barn är det ju svårare!

Det är väldigt svårt att bara uppskatta ofta! Jag tycker ändå att jag borde gå ner något om jag jämför mot hur jag åt nu innan jag startade, jag äter exempelvis inget bröd längre, mycket mindre portioner och inte massa gott som jag kunde trycka i mig innan? Har pw 2-4 dagar i veckan, oftast 4 dagar och en timme eller mer!

• Ful Anka

Men, du väger alltså 64 kg nu? Hur lång är du??

• Myhanna
    Ful Anka skrev 2014-10-16 17:29:44 följande:
    Men, du väger alltså 64 kg nu? Hur lång är du??
    Ja precis, eller gjorde, pendlar mellan 61 och 63?  Är 166 cm lång.
    Idag ska vi äta tacos och jag sitter här och försöker komma underfund med vad jag ska räkna i points för köttfärs, typ två små tortillabröd med lite köttfärs i vardera och hur mycket man räknar för guacamole, gör med två avocado, kryddmixen (Santa Maria) och gräddfil
    Usch vad det är svårt!
  • Ful Anka

OK, då har du inte mycket att ta av på den kroppen. Detta blir svårt men, ät ofta skulle jag vilja säga och undvik kolhydrater. Det är de som gör en mätt.

Svar på tråden Viktväktarna