• unico

Reproduktionscentrum Uppsala

Hej

Jag och min flickvän står i startgroparna för att försöka bli föräldrar och tillhör Uppsala så det är dit vi tänkt att vända oss. Är det någon av er som har erfarenheter där ifrån? Hur var bemötandet? För 6-7 år sedan när jag planerade barn med mitt ex stod det att man behövde vara folkbokförd på samma adress i 2 år. Idag tycker jag det står lite luddigt, stabilt par i 2 år men skrivna på samma adress senaste 2 åren, gäller det? Där kommer vi i så fall stöta på problem och vi är öppna för att tex åka till Danmark men vill gärna om det går få hjälp här.

Vi har varit ett par i 2 år snart men inte folkbokförda på samma adress. Jag är 33 och flickvännen 43 så det känns som vi inte vill sitta och vänta på en sådan regel när vi är redo. Resan kan ju dra ut på tiden och bli lång ändå och då skulle det kännas märkligt att bara vänta på att folkbokföringstiden är tillräckligt lång.

• Svar på tråden Reproduktionscentrum Uppsala
  • Orvar

Vi ringde till Reproduktionscentrum i Uppsala i augusti i år för att kolla hur det var med den där folkbokföringssaken. Det svar vi fick var att det var två år som gällde. Hur länge en hade varit tillsammans i övrigt spelade ingen roll. Det är den där registreringen i folkbokföringen som räknas. Vi är inte heller i det läget att vi får sätta igång. Nu har vi varit folkbokförda på samma adress i ett år och tre månader. Olidlig väntan!

• atjo

Vi har också Uppsala. Det behövdes att vi hade bott tillsammans i två år och att vi var folkbokförda på samma adress innan vi kom för första besöket.

• Orvar
    atjo skrev 2014-11-09 08:37:28 följande:

Vi har också Uppsala. Det behövdes att vi hade bott tillsammans i två år och att vi var folkbokförda på samma adress innan vi kom för första besöket.

Nu kanske det bara är min hoppfullhet som läser in något annat i det här men var det inte folkbokföringsdatumet som gällde för er som start för två-årsperioden? För jag och min sambo bodde ihop ett tag redan innan hon skrev sig på vår nuvarande adress. Vi förstod det som att det var folkbokföringen som gällde. Men om det är "bara" att bo ihop som räknas som start så borde vi få starta något tidigare i alla fall! 
Svar på tråden Reproduktionscentrum Uppsala