• whitestar

Hur göra med läxor?

Hej
    Min son har just börjat få läxor 3 ggr i veckan.Han ska läsa en text för mig så jag måste vara med under läxläsningen.I veckan började jag på ett heltidsvikariat och kom underfund med att tiden vi hade för läxläsning försvann i och med det!Mån,ons har sonen aktivitet kl.17 så vi hinner bara hem,kasta i oss middan och sen iväg igen.Sen är sonen för trött!Nu i veckan var vi även upptagna tisdag med klippning av sonen direkt efter skolan,kom hem sent!Torsdag fick vi besök direkt vi kom hem igenom dörren så det blev sent då också.Återstod bara helgen och den vill vi eg.hålla läxfri!Hur gör ni andra?Hinner ni alltid med läxorna under vardagar eller får ni göra dom på helgen?KÄnns ju inte bra det men alternativiet är att göra den sent innan läggdags då sonen är trött o grinig!

• Svar på tråden Hur göra med läxor?
  • sextiotalist

För det första, skolan kan inte kräva det, de kan ha önskemål att föräldrarna närvarar, men de kan inte kräva det.

När de är så små att man kan förvänta sig att föräldrarna aktivt deltar i läxläsandet, så bör läxorna vara utformade så att familjen kan lägga in dom i vardagen.
    Personligen så anser jag att läxor ska vara av den sorten att eleven kan göra dom själv utan att föräldrarna måste vara med
    Bör väl tillägga att jag alltid varit ett bollplank för min tonårings läxor, men jag blev lika irriterad när jag märkte att läxorna var av den typen att jag var tvungen att aktivt vara med under läxläsningen.
    Bollplank, inga problem, det är jag mer än gärna.

• Mirella
    whitestar skrev 2014-10-05 18:12:29 följande:

Om han hade haft problem i skolan så hade jag inte haft problem att lägga energi på det området.Men han ligger i framkant i klassen när det gäller skolarbete,men efter när det gäller kamratskap och den sociala biten.

Ja jag förstod det när du skrev det förut med men då får du ju säga det till fröken/magistern att vi gör inga läsläxor jag måste sitta närvarande på för vi prioriterar det sociala livet istället
  • Mirella
    Tinnys skrev 2014-10-05 18:58:52 följande:

Självklart kommer läxor före både aktiviteter och andra sociala påhitt.

garib skrev 2014-10-05 19:05:48 följande:

Inte i dagens Sverige och därför går det utför med skolan.I andra länder tas skolarbetet på allvar.

• Konservativ

Ni har valt att låta honom gå på aktiviteter så då tycker ni väl det är viktigare. Tänk på att dagens skola har extremt låga krav så om han klarar läsningen i skolan bra så är det inte en garanti på att det går bra. Han ska ju knappast konkurrera med personer i Finspång och Stockholm som vuxen, utan med personer från Shanghai och Bombay. 

• pigglet

Förstår helt och fullt problemet.

Några tankar:
    Blir han åksjuk, eller kan han läsa för dig i bilen på väg hem från fritids/på väg till aktiviteterna?
    Kan ni läsa en stund i sängen, innan han ska sova? Medan du stökar fram middagen?
    Finns det möjlighet att få läxläsning på fritids eller efter skolan? Vet att det finns det på vissa skolor. Kan ju kännas skönt att få göra bort det under tiden man ändå är på skolan.
    Här hemma gör vi gärna läxorna på helgen, det är ju då vi har bäst med tid.

• Baryk

Mina barns skola har börjat med läxläsningstid från och med den här terminen. Om vi hade tyckt att tiden inte räckte till hemma, eller att något av barnen skulle ha problem med något ämne i skolan hade de absolut varit med där.

Nu har vi löst det så här: på måndagar när storebror tränar så läser lillasyster läxor, onsdagar och torsdagar när lillasyster tränar så läser storebror läxor. Dessutom får de faktiskt läsa läxor även på helgen, det är liksom ingen big deal här utan fullt normalt (och fungerar jättebra!). Läxorna tas med dit man åker och görs så fort man får tid över. Vi gör dem helst klara så snart som möjligt och väntar inte till kvällen innan (om vi kan undvika det).

• glassen

Det handlar om priorteringar. Inte leka med kompisar innan läxan är gjord. En aktivitet i veckan, och den dagen slutar han tidigare. Läxläsning får även göras på helgen, men han brukar få ledigt någon dag i alla fall. Dessutom är det på helger vi umgås med vänner, skulle aldrig orka på vardagar.
    Om du nyligen börjat jobba igen så kommer du nog snart märka att du inte kan leva som tidigare, och hittar nog ett sätt som fungerar för er.

• Fjärilslarv

hemma hos oss gick läxor före aktiviteter när jag var barn. Var inte läxorna gjorda blev det ingen lek, inga aktiviteter osv. Har man mycket i veckan som ni har så får man ju lägga det på helgen.

• cosinus

Vi gör oftast läxorna precis innan läggdags. Mina barn klarar hålla fokus helt ok även då och då är småsyskonen isäng.

Äldsta som går fyran gör oftast läxorna själv och hon passar ofta på direkt efter skolan innan vi kommer hem.

• Fjärilslarv

ts du VÄLJER att lägga aktiviteter, frisörbesök, middagar osv efter skolan. SJÄLVKLART måste barnen då läsa sina läxor på helgen, om de inte är uppe längre förståss. När skulle de annars göra dem?

Svar på tråden Hur göra med läxor?