Inlägg från: Diamant |Visa alla inlägg
  • Diamant

Vi runt 30 som plussat för första gången!

Sserena86 skrev 2014-12-03 06:57:29 följande:

Hej allihopa! Nu är jag tillbaka här igen... Plussade igår med en billig teststicka och fick det bekräftat idag på bim med ett clear blue digital. Är inte lika sprudlande glad denna gången eftersom jag är väldigt medveten om att det kan gå fel och bli missfall :/ testet visade iallafall v. 2-3 och så långt kom jag aldrig i min förra graviditet utan då fastnade testerna på v 1-2. Tycker dock att jag hade mycket mer symptom förra gången, men det kanske bara var inbillning. Jaja nu har jag iallafall äntligen plussat igen och jag försöker tänka så positiva tankar som jag kan.

Bor i Mölndal, är 28 år, bf 11:e augusti, det tog sig på andra försöket efter missfallet jag fick i oktober (i v 4+4 ca)

Yay, grattis Sserena! Välkommen tillbaka, du var saknad <3

Oroa dig inte för att det inte "känns" som att du är gravid, det tog några veckor innan jag kände nåt också och man läser i massa trådar om folk som fortfarande i v 13 inte känner sig gravida! :)

Det är inget konstigt, njut så länge det varar säger jag, snart ligger du hukad över toastolen och längtar tillbaka till "inga symtom-fasen" ;)
  • Diamant
    Sserena86 skrev 2014-12-03 09:38:41 följande:
    Tack Fiiia! Jag har bestämt mig för att dela upp graviditeten i delmål, för annars kommer jag att oroa sönder mig.. 
    Det är smart att dela upp det i delmål, men jag lovar att du kommer oroa sönder dig hela vägen ändå hehe.. Det verkar genomgående för alla oss preggisar! :P 
    Sserena86 skrev 2014-12-03 09:39:42 följande:

Jag har inte riktigt orkat hänga med i den här tråden sen vårt missfall, kan inte ni andra uppdatera lite om hur ni ligger till och hur era graviditeter har varit hittills?

Är i v. 14 nu (13+4), gjorde sista delen på KUB igår och fick se en jättefin liten bebis som "hoppade" runt där inne och superlåga odds för kromosomfel och missbildningar. Hjärtljuden var de finaste jag hört! Både BM och mannen sa att bebisen DEFINITIVT har mannens haka, det var det mysigaste jag hört! Inte för att han har särskilt snygg haka, utan för att det faktiskt är en liten person där inne, som är hälften av oss båda. Vi har alltid sagt att vi längtar efter en liten "oss". :) 

Men först NU när jag sett allt detta börjar jag tro på det kan jag säga.. Och jag har aldrig behövt gå igenom ett mf ens! Så vi finns här när du behöver nojja lite, det är helt normalt ;)  

Graviditeten hittills har varit rätt pissig men det känns som att det är på väg att vända nu, hade hemskt illamående, fick dropp på sjukhus och rasade i vikt. Har fått utskrivet näringsdrycker som hjälpt samt en otroligt förstående och omtänksam make <3 
    Får blodförtunnande sprutor pga en kärlmissbildning jag har som ger ökad risk för blodproppar, sprutorna gör förbannat ont varje gång (både stick och sen när lösningen sprider sig i kroppen), och min man är så modig och ger mig den i magen varje kväll <3 
    Jag var tvungen att sluta äta en medicin jag hade för att bedöva symtom för en hudsjukdom jag har, och utan dom är huden full med utslag och blåsor på HELA kroppen, så jag blöder, klådan är extrem och sömnen funkar inte så jag är sjukskriven på heltid fram till årsskiftet. Nästa vecka får jag äntligen komma till en gynexpert som ska hjälpa mig med jätte-cystan dom upptäckte vid cellprovstagningen i v. 5.. Har jäkligt ont i magen av den och det påverkar också sömnen såklart. Cellprovet visade förändringar men fick veta att de inte gör något åt det under graviditeten utan ska tillbaka om ett år och då ska de ta nya prover. 

Det var min LÅÅÅNGA historia hehe, förutom det jobbiga så är man såklart himla lycklig över bebisen och vilken underbar partner man valt som pappa <3 
  • Diamant

Jag har inte tyckt att det synts något utan gått och längtat efter att få lite mage, det är tur man kommer ihåg att fota magen ibland så man får se skillnaden! 

• Diamant
    emzerus skrev 2014-12-04 14:51:37 följande:

Jag måste tyvärr lämna den här tråden men hoppas få komma tillbaka inom kort...

Fick missfall bekräftat idag o ska skrapas imorgon :( otroligt ledsamt men ändå skönt att få ett slut på denna berg o dalbana som jag levt i senaste månaden.

Neej, beklagar emzerus!! :(

Stor kram till dig <3
  • Diamant
    Sserena86 skrev 2014-12-07 20:15:39 följande:

Hej tjejer! Hur är det med er och hur går det med era magar? En fråga till er som kommit lite längre: när började ni få symptom? Än så länge känner jag inget typ förutom galet ömma bröst och lite moodswings.. Förra graviditeten så mådde jag jättedåligt och spydde från dag ett, men kanske dumt att jämföra med det eftersom det den gången ledde till missfall. Är bara i v. 4+4 än så länge..

Jag tror mitt började i vecka 5-6 nånstans, innan det hade jag bara en sjuk trötthet.

Nä jämför inte de båda graviditeterna, varje graviditet är unik :)
  • Diamant
    hallonlakrits1 skrev 2014-12-07 22:00:24 följande:

Hej, nu är jag tillbaka här, var ett tag sen. Tycker iallafall att denna tråd verkar passa mig rätt bra på kriterierna!

Nämnde det någon annanstans också men vill berätta här med. smile1.gif
    Jag och min sambo var med om något hur häftigt som helst i veckan. Vi var på vårt första ultraljud (v. 9-10) och fick se något litet inne i livmodern som rörde på sig <3 176 hjärtslag i minuten. Det var väldigt härligt att äntligen få se att det fanns någon därinne, vilket ju inte är så lätt att föreställa sig alla gånger, men nu fick man det så tydligt framför sig.

Vi har egentligen ett "ordinarie" ultraljud runt v. 13 precis innan nyår, men kände att vi gärna ville ha ett ul innan jultiderna när det passar sig väldigt bra att berätta för allra närmsta familjen. Nu längtar jag väldigt mycket efter nästa ul, och se fostrets utveckling och se bilder igen..

Välkommen! :)

Mysigt med UL! Gjorde också ett i veckan, så underbart att få se och höra sitt lilla pyre <3
  • Diamant
    Annastanna skrev 2014-12-10 21:06:49 följande:

Hej på er! Var ett tag sedan jag var här nu. Hur är det med er?

Jag är väldigt trött, är väll det jag känner av mest. Är i v7+4 nu. Har dock fått en massa utslag vid troslinningen på mage. Och under brösten. Vet inte om det har med graviditet. Att göra eller om den kan vara något annat? Någon som har liknande erfarenhet?

Sen funderar jag på hur ni gjorde nör ni var på hälsosamtalet hos bm, var er partner med då? Min man måste tyvärr jobba och har lite svårt att komma ifrån. Funderar på om han missar något, eller om jag ska försöka boka om. Känner dock att det kanske inte är så lätt nu före jul..

Skulle också gärna vilja göra ett ul, elller vul blir det väll, före jul eftersom vinstkultur vilja berätta för familjerna vid jul. Men skulle kännas så jobbigt om det sedan visar sig vara något som inte står rätt till. Ex. Utomkveds eller att fostret inte växt som det ska...

Min man var med på inskrivningen men jag tror mest han kände sig lite utanför då allt handlade om mig och min kropp och lite tips och kostråd. Då är det MYCKET mer värt att se till att han kan vara med på rutinultraljudet, så UNDERBART mysig grej att göra ihop! (VUL är inte så kul för männen att vara med på, de tänker mycket mer på att deras partner ligger med benen i vädret på ett utblottat sätt med en pinne uppe i.. De känner sig nog inte så bekväma i den situationen (lika lite som vi själva haha)).

Dina utslag är troligtvis inget farligt, MEN som gravid med nyuppkommen klåda ska du alltid kontakta läkare/din BM.

Om du skriver "graviditetsklåda" på 1177.se så får du läsa mer om det, kunde inte göra en direktlänk tyvärr.

Tröttheten lättar lite om några veckor ska du se :)
  • Diamant

Karimag- jag blev också otroligt svullen om magen redan v. 8, det är tarmarna som flyttar uppåt för att göra plats för livmodern att växa :)

Här går det också segt, är i v.16 visserligen men även om jag går till special-mödravård pga komplikationer så har jag INGEN att ringa när något är fel! Min BM har en telefonsvarare som man får tala in sitt meddelande på och sen hoppas att hon har tid att ringa tillbaka samma dag (ibland får man vänta flera dagar!) men från och med v.20 får man ringa deras akuttelefon så det längtar jag till!!

Igår t ex upptäckte jag att jag läcker fostervatten! Fick åka till vanliga gynakuten, som inte har hela min sjukdomshistoria och inte har vanan inne för just detta problem..

Hade i övrigt bra värden så fick rådet att ligga stilla tills måndag och ringa min BM..

• Diamant

Jag köpte Clearblues trosskydd för test av fostervattenläckage, de blir blå om det är fostervatten.

Jag misstänkte då jag också haft det fuktigt plus att jag tyckt att jag plötsligt fick väldigt vattniga flytningar och ont i magen så när trosskyddet blev blått åkte jag till akuten.

Har haft likadant idag men legat extremt stilla förutom en tripp till mataffären där mannen både körde, fick göra allt som innebar att böja på sig och fick bära allt hem!

Känns bättre i magen nu men är fortfarande orolig så har lämnat meddelande till min BM, HOPPAS att hon ringer tidigt imorgon!

På akuten sa de att det är väldigt ovanligt att det är just fostervatten, kan ju vara urinläckage, flytningar, urinvägsinfektion, någon annan infektion i slidan osv som är vanligare, men är du orolig ska du absolut söka dig till vården! Ring MVC eller om det rinner mycket - gynakuten.

Och även om det är fostervatten så måste det inte vara kört! Är det bara lite så klarar sig bebis ändå och hinnan kan läka, Fostervattnet byts ut flera gånger per dygn så det fylls på allt eftersom.

• Diamant
    Fjällsippa skrev 2014-12-19 14:37:33 följande:

Jag har gett upp och köpte mina första preggokläder idag! Senaste veckorna har jag fått knäppa upp knappen på de enda par jeans jag kan ha och jag har känt mig så tjock i mina trånga kläder men nu ska jag fanken börja använda mammakläder. Jag har svårt att se någon bebiskula än, men har verkligen fått stor (fet) mage. Och nu tänker jag släppa den fri! Herregud vad sköna mammaleggingsen är!! Men oj vad lite och fula och dyra preggokläder det finns.

Ja det är tråkigt att shoppa mammakläder för att det inte finns särskilt snygga! (och de är dyra!) Speciellt för något man bara ska ha en kortare period i sitt liv! 

Har kollat på en massa snyggt på nätet men just mammakläder är ju svårt att inte ha provat innan.. Hmm..
Svar på tråden Vi runt 30 som plussat för första gången!