Inlägg från: Fiiaaa |Visa alla inlägg
  • Fiiaaa

Vi runt 30 som plussat för första gången!

Ellonbellon skrev 2014-10-30 06:11:41 följande:

Hej tjejer,

idag fick jag ett svagt men ändå tydligt +. Är glad så jag kan inte somna om, hehe. Hoppas den lilla vill stanna nu efter 17 långa försök! =)

Och hoppas inte alla går över till FB, tycker det är trevligare här :)

Yay!! Åh vad roligt!! Stort Grattis och välkommen :)
  • Fiiaaa

Åh vad kul med nya plus! Stort grattis till alla er!

Idag vaknar jag och är i v 11. Så skönt att det går framåt sakta men säkert. Åh vad jag längtar till om 2 veckor när jag går in i v 13 :) på tisdag ska jag till bm första gången. Ska bli spännande att se när jag får RUL bokat. Är lite sugen på att göra ett privat innan så vi verkligen får se att allt är ok innan vi går ut med det... eller ska man bara kallt räkna med att allt är ok? Hur tänker ni?

• Fiiaaa
    Fjällsippa skrev 2014-11-02 09:38:31 följande:

Fiiaaa: Vi räknar kallt med att allt är bra och väntar på RUL i början av december. Ingenting garanterar ju något ändå. Om jag gör ett tidigt VUL i morgon privat så kan något hända på tisdag. Jag väntar gärna tills de mest kritiska veckorna är över för då tror jag att jag kan slappna av och "lita" på UL mer. Men vi är ju alla olika så man får känna efter själv. Vi håller på och läser på om KUB och FVP nu för att bestämma oss hur ni ska göra. Hur tänker ni andra?

Jag håller med, därför har jag inte bokat nåt tidigt vul. Har lite dåliga erfarenheter sen sist, då precis det hände i v 9... Men jag tänkte på ett vanligt ul typ i v 13-14, när den mest kritiska perioden ju är över. Innan vi gör det officiellt liksom. Jag kommer ju behöva gå ut med det på jobbet innan jul iaf, och innan dess lär jag inte få göra nåt RUL. Nu när jag närmar mig v 12 inser jag att det skulle va rätt skönt med en check. Gör man KUB så får man ju en check där runt v 12, men vi har bestämt oss för att inte göra det. I vilken vecka har du RUL bokat?
  • Fiiaaa
    Fjällsippa skrev 2014-11-02 11:51:38 följande:

Precis i slutet av v. 13. Då gör man också KUB här, om man vill. Men jag har förstått att resultatet man får på KUB kan vara väldigt missvisade. Om man får ett dåligt resultat så blir man erbjuden fostervattensprov för att se så det stämmer att det är något fel på barnet. Och på FVP så är det en ökad risk för missfall. Typ 1% eller något tror jag. Så jag är tveksam till det. 

Känner precis samma som dig ang kub. Men hade jag varit över 35 hade jag nog gjort det...

Oj vad tidigt RUL för dig. Skönt! Det är nån gång då jag tänkte mig ett extra ul, jag vet iofs inte när jag får RUL, men tror det brukar vara runt v 20 här, det blir typ första veckan i januari för mig. Får väl veta på tisdag när jag ska till bm. Ska höra mig för lite ang ett extra ul då också. Är i v 11 nu, så om ett par, tre veckor hade ju varit toppen =)
  • Fiiaaa
    Diamant skrev 2014-11-02 10:57:56 följande:

Vi har inte bestämt oss om kub än, hade det gjorts på vår MVC hade vi gjort det direkt men nu måste vi lösa det privat. Det man egentligen vill veta är ju om barnet är friskt och jag vet inte hur mycket man kan se redan i v11-14? 

Är inte så orolig för kromosomförändringar utan mer andra missbildningar (är själv född med en kärlmissbildning, ej ärftlig men det gör ändå att man tänker mycket på att man vill att barnet ska vara friskt!) 

Hade varit skönt att få göra ett extra ul med, gjorde ett vul för 3 veckor sen och nästa gång är RUL i januari! :S 

Visst skulle det va skönt med ett extra ul innan RUL? När man väl tagit sig förbi v 12 liksom bara för att kolla till att det ser ut som det ska <3
  • Fiiaaa
    Stiffin skrev 2014-11-03 08:55:24 följande:

Hej!

Angående KUB. Vi går in i vecka 13 på fredag (äntligen!!) och har bestämt oss för att INTE göra KUB. Delvis för att det inte är ett definitivt svar utan bara en riskbedömning och delvis för att vi tror att det skapar mer oro än lugn. 

Sedan började vi diskutera etiska frågor: Vi som älskat det här barnet ända sedan vi fick reda på att h*n finns till, skulle vi älska h*n mindre om det visade sig att h*n har Down's syndrom? Är det verkligen meningen att man ska vara så selektiv och välja vilka barn som ska födas och inte födas?

Naturligtvis tänker alla olika och jag klandrar ingen som gör KUB, vi har bara bestämt oss för att inte göra det. Självklart önskar vi att vårt barn blir friskt men blir det inte så.. ja. Då är det inte så. Då får man ta det när man väl är där. Vi vill njuta av den här graviditeten, inte oroa oss (och JA - jag vet hur svårt det är. Jag oroar mig så fort det hugger till lite i magen eller om jag inte är illamående en dag, haha).

Vi har resonerat precis som er ang kub :) dock skulle jag vilja kolla till att hen verkligen lever och frodas där inne innan RUL. Efter mina dåliga erfarenheter sist har jag lite svårt att tro på det Ska höra mig för med bm imorgon om hon har nåt tips vart man kan boka ett sånt ul privat
  • Fiiaaa
    Moritzia skrev 2014-11-02 20:00:14 följande:

Hej, här passar ju jag in :)

Är 30 och plussade för första gången i fredags.. Ett svagt plus, men ändå ett plus!

I lördags köpte jag ett digitalt test och där stod det klart och tydligt "gravid", så nu börjar det sjunka in hos både mig och min sambo! Helst vill jag bara berätta för hela världen att vi väntar barn, men jag får försöka att lägga band på mig ^^

Imorgon blir det till att ringa BVC och boka in första besöket iaf :)

Grattis och välkommen :)
  • Fiiaaa

Trodde att illamåendet började gå över, det står på rätt många ställen att det ofta börjar bli bättre i v 11-12. Men usch, i morse spydde jag som en räv igen, hehe. Hoppas hoppas det ger med sej lite snart och att jag får tillbaka lite energi

• Fiiaaa
    Stiffin skrev 2014-11-03 09:53:53 följande:

Åh, stackare. Jag kan dock uppmuntra dig med att jag var likadan. Blev sjukskriven från jobbet en vecka också.. Är inne i vecka 12 nu och det har blivit MYCKET bättre! Håll ut! :)

Härligt att höra! Längtar verkligen efter att må lite bättre nu, även om det säkert finns de som har det mycket värre än vad jag har haft :)
  • Fiiaaa
    TresTobbs skrev 2014-11-03 10:59:54 följande:

Var på inskrivning och ultraljud idag, så skönt att se ett litet gryn med tydligt tickande hjärta!

Känns mycket mer verkligt nu. :)

Grattis, åh vad härligt <3 Vad skönt att få ul vid inskrivning, det är väl inte så vanligt?
Svar på tråden Vi runt 30 som plussat för första gången!