Inlägg från: Luttanlej |Visa alla inlägg
  • Luttanlej

Vi runt 30 som plussat för första gången!

Diamant skrev 2014-10-15 10:23:06 följande:

Jag fick veta på inskrivningen att jag har för mycket ketoner i kroppen, alltså att jag äter för lite! Jag tycker att jag äter heeeeela tiden men det är svårt att äta när man tycker att man precis ätit! 
    Så jag är lite tvärtom där, har gått ner 3kg denna månaden.. Så kämpar som tusan med att äta och äter JÄMT! 
    Ska vi dela på det så ni får lite av mitt och jag får lite av ert? :) 

BM sa att det mesta lägger sig i andra trimestern, hon kallar det "spökmånad" då det kan gå flera veckor utan att man känner sig gravid alls! Och då kan även hunger rätta till sig, för att sen sätta fart igen i tredje och sista! ;) 

Vad äter ni när ni äter?
    Jag äter apelsiner och clementiner som en galning (har aldrig tyckt om de innan och det var 4-5 år sen jag åt en apelsin sist!) och dom mättar väldigt mycket och är typ det godaste som finns just nu! 

Hur ser man om man äter för lite? Jag har inte varit och tagit prover än för det skulle ske i vecka 9-10 sa min bm.

Jag äter tre stora mål om dagen med typ 4 mellanmål. Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, mellanmål och kanske något mer på kvällen annars kan jag inte sova. Mellanmålen kan bestå av frukt eller fullkornsbröd.

Håller med dig angående apelsiner. Men jag har fastnat för blodgrape, mums. Äter så mkt av det så vår vägg i vardagsrummet är helt prickig haha
  • Luttanlej
    Hemlig78 skrev 2014-10-15 12:55:03 följande:
    Hur stor var din söta klump i magen? Stämde det med din uträkning?
    Klumpen var 9,6 mm och det stämde ganska så exakt minus 3 dagar men samtidigt sa läkaren att det var svårt att mäta ( deras maskin är oldschool) så det kan lika gärna vara som jag tror. Så jag kör på det. Lättare att byta på söndagar än onsdagar. Allt är så ovisst så tidigt. Men han sa att mitt nya bf var 2/6-15 men att det kan ändras på rul.

Ska du göra vul?
  • Luttanlej
    Diamant skrev 2014-10-15 13:19:02 följande:
    Urinprov vid inskrivningen!

Låter som att du äter som du ska, det var som din mall som BM tyckte att jag skulle äta :)

Jag försöker verkligen, idag har jag ätit ett knäckebröd med leverpastej och en clementin, nu sitter jag o tvingar i mig thaimat på jobbet..
    Jag lämnade iof urin igår.

Vad jobbigt du verkar ha. Är det för att du mår illa som du har svårt att äta?
  • Luttanlej
    Diamant skrev 2014-10-15 15:09:03 följande:
    Aha, men om det inte är några konstigheter så hör man ju oftast inget. Det är nog mer att de säger till om de hittar något avvikande! :)

Nja det är nog lite allt möjligt, illamåendet är en del av det men jag har fortfarande inte repat mig från matförgiftningen, låg inne med dropp 2 dar förrförra helgen. Var jättedålig i en vecka och det har varit svårt att börja äta igen efter det, sen är jag ganska nydiagnostiserad med celiaki (magtarmsjukdom som ger glutenintolerans) så jag hade problem med mat redan före plusset. Så det är nog en kombo som gör att mat är lite jobbigt just nu!

Men clementiner innehåller ju mycket bra grejer o jag äter massa kosttillskott så det är ingen fara för fostret iallafall :)
    Stackare! Ja jag såg att du hade varit dålig. Hemsk start på graviditeten. Då förstår jag svårigheten för dig! Skönt att du hitta något som känns bra att äta. Kanske kan du göra smoothies? Hoppas det ger med sig senare.
  • Luttanlej
    Hemlig78 skrev 2014-10-15 14:27:01 följande:
    Jag har gjort i måndags och det var 3-4 dagar förlitet. men men de växer tydligen olika.
    Var i v 7+4 istället för 7+6/8+0.
    den var 13mm
    Då va din större än min. Men som du säger så kan det vara så olika. Och nu kommer väl tillväxtperioder va? Spännande är det i alla fall. När har du bf?
  • Luttanlej
    Fjällsippa skrev 2014-10-15 16:00:42 följande:

Jag har också redan gått upp i vikt. Är precis i början av v 7. Jag är hungrig hela tiden men oftast inte sugen på något. Om jag är sugen så är det oftast på potatis i olika former. Men det är inget vi brukar ha hemma så jag tycker inte jag äter så förfärligt mycket, och ändå går jag upp?!

Ett annat bekymmer jag har är att jag är väldigt, Ja VÄLDIGT hård i magen. Jag äter mycket fiber, har alltid gjort det, men det hjälper inte! Någon med samma problem?

Jag har samma problem. Jag gråter typ när jag går på toa. Nu har jag köpt katrinplommon pure (barnmat) som jag använder på gröten. Vi får se hur det går.
  • Luttanlej
    Fiiaaa skrev 2014-10-16 19:58:39 följande:

Vissa dagar är symtomen nästan borta och andra dar är det värre än nånsin. Är så sjukt trött, sov 10,5 timmar i natt och är ändå helt slut igen nu. Spydde flera gånger i morse. Först när jag skulle upp och kissa vid 4-tiden och sen när jag vaknade på riktigt (då hade jag försovit mig och hann inte äta mina salta kex i sängen innan jag gick upp). Sen var jag illamående hela dan men samtidigt så sjukt sugen på surt (nötterna jag köpte för några veckor sen för att hålla illamåendet i schack känns plötsligt jätteäckliga och ger mig kväljningar bara jag tittar på påsen). Tog en liten promenad från kontoret till närmaste ica-affär och fick hålla mig från att inte köpa citron (!) insåg att det skulle se lite väl suspekt ut om jag helt plötsligt satt vid skrivbordet och åt en citron. Fick bli de suraste godisarna jag kunde hitta och en påse satsumas istället. Men kände mig nästan lite besviken på att det inte var tillräckligt surt när jag åt det sen. Jag tror helt enkelt att jag upplevde min första graviditetscraving idag. Just citron kanske inte var det man hade väntat sig, men vad vet man liksom, haha.

Kul att symtomen är så mycket starkare än förra gången, men kan ändå inte låta bli att oroa mig varje gång det ilar till lite i magen. Förstår att det är normalt att det måste göra lite inte när livmodern töjs, men förknippar det tyvärr så starkt med tråkigheter. Nu är det fyra dagar kvar till den dag missfallet startade förra gången och det blir allt svårare att hålla nerverna i schack. Å vad jag längtar till nästa söndag.

Hur mår ni andra nu? Kram

Vad jobbigt att du mår dåligt men vad roligt det lät när du ville äta en citron. Jag förstår känslan när man är sugen på något men blir besviken när det inte uppfyller förväntningarna.

Jag har inte så mkt symptom. Men mår typ små bakis hela tiden. Jag har inte så mkt molvärk längre. Hoppas det kommer mer sen.

Vad tråkigt att du hade mf förut och jag förstår att det påverkar sig nu. Jag förstår också att det är svårt att tänka positivt men det går bra och när den dagen har gått så får du se framåt.

Kram på dig
  • Luttanlej

Gick in i v 9 idag och har börjat på så illa. Kan knappt röra mig. Men spyr ej än. Har ni något tips mot illamående???

• Luttanlej
    Fiiaaa skrev 2014-10-19 17:03:37 följande:
    Precis samma här :/ idag har varit en hemsk dag, började med att kräkas sen blev det lite bättre, men nu på em efter lunch är det värre än nånsin. Har mina seabands, de brukar hjälpa hyggligt, men inte idag verkar det som. Sen vill jag ha surt surt surt när jag blir såhär. Sambon får göra lemonad med massa citron och lite socker. Känns som att det hjälper lite. Men är skitnervös att det ska fortsätta såhär imorgon när det är konferens hela dan. Får kanske se om jag kan få träffa en läkare och få nåt utskrivet mot illamåendet om det fortsätter så här... Hoppas det ordnar sig för dig!
    Du och jag verkar ha samma symptom och vara i samma vecka. Skönt att någon förstår mig men synd att vi mår illa. Jag håller tummarna för att det får bra för dig i morgon. Jag brukar ta mint tuggummi när set är som värst. Det med citronen ska jag testa!

Kram på dig
  • Luttanlej
    Stiffin skrev 2014-10-22 14:16:43 följande:

Har varit på mitt första VUL idag. Fick se hjärtat slå och pyret låg och sprattlade med både armar och ben. Jag är tydligen i vecka 10, inte 6 som jag trodde.

Vilken upplevelse!!

Vad härligt! Grattis! Hur kändes det att bli fram flyttad?
  • Luttanlej
    Fiiaaa skrev 2014-10-26 07:17:39 följande:

Well hello vecka 10! Så skönt att det går framåt, sakta men säkert :)

Samma här! Skönt eller hur! Vet du om det finns någon fb sida som e hemlig än så länge?
  • Luttanlej
    Diamant skrev 2014-10-29 15:52:30 följande:
    Ja, samma som du ;)

Har dock inte presenterat mig där än, blir så nojig över att någon ska se. Men visst innebär hemlig att det inte syns för NÅGON att man ens är med i gruppen?
    Jaha vad kul! Ja det innebär just det. Jag va lite nojig själv men det är ingen som ser.
  • Luttanlej
    emzerus skrev 2014-10-30 14:54:32 följande:

Hej!
    Hoppas att det är okej att jag också hoppar in här i tråden :)

Är 31 år och väntar vårt första barn. Plussade i måndags kväll på bim-5 och har sen dess tagit två test till varav ett digitalt där det står att jag är gravid 1-2 vilket betyder att jag är i v 3-4 Hjärta

Är såååå glad :)

Ska på första inskrivningssamtalen den 10 november. Några har skrivit tidigare att de får göra vul i v 7, vad betyder det?

Är så spännande o hoppas såklart att det ska gå vägen!

Grattis till plusset! Jag är också 31 med första barnet. Är i vecka 10 nu. Vul står för vaginalt ultraljud. Gör man ultraljud tidigt så måste man göra det vaginalt! Lycka till!
Svar på tråden Vi runt 30 som plussat för första gången!