Inlägg från: yodi |Visa alla inlägg
  • yodi

bra tips för att uppmuntra till läxläsning

känner att jag skulle behöva lite tips på olika strategier.

min sju åring kom hem i fredags med första läs läxan,  det var några bokstäver som dom skulle ljuda samt några enkla ord.

vi gick igenom den på fredagen och hon klarade det rätt bra, det var några saker hon inte fick riktigt rätt men hon var duktig och försökte och fick beröm.

men sen har vi försökt vid flera tillfällen i helgen att öva på samma papper igen och det går bara inte, hon sitter bara och vägrar att ens titta på pappret.

vi har försökt med att vara pedagogiska, vi har mutat och vi har "hotat"

någon som har några förslag? vi sitter snart och sliter vårt hår.

• Svar på tråden bra tips för att uppmuntra till läxläsning
  • yodi
    Flickan och kråkan skrev 2014-10-05 16:01:06 följande:

För många underlättar det att skriva sig till läsning. Skriva korta ord på datorn? Du kan även t.ex. ljuda enskilda bokstäver och hon ska skriva rätt bokstav.

det kan vi prova, tack för ett bra förslag

• yodi
    040kille skrev 2014-10-05 16:39:57 följande:

Just att få att läsa när de inte vill är jättesvårt. Men ett tips kan vara att ersätta läxpapperet med något annat som lockar. Kanske en serietidning eller någon bok.

Till engelska, men det är ett par år fram i tiden, har jag i varje fall ett tips som verkligen har fungerat: Översätta filmer och låtar, en god del av Monty Pytons sketcher kan mina utantill på svenska. De sitter och asgarvar till dem utan att förstå, sen tar vi ord för ord och översätter. Tar sin lilla tid, men fungerar.

tack för tipset
  • yodi
    scanmia skrev 2014-10-05 17:05:47 följande:

Var sportskommentator: "Och här kommer världsmästaren på rättstavning!!! Hela publiken ljublar och spänningen är oliiiiiiiiiiiiidlig. Kommer hon att klara av att stava till "Mor ror"? Konkurenten Klasong Kalle svimmar av skräck och Drulliga Doris börjar darra! Världsmästaren håller sig dock cool och greppar pennan. Publiken blir som tokiga!..."

Var lärare och håll i läxförhör där alla andra påhittade barn inte kan göra något rätt...

Hitta på en saga där hjälten är din dotter och hon kan rädda världen genom att lösa svåra uppgifter....

tack får försöka komma på något bra till nästa veckas läxa
Svar på tråden bra tips för att uppmuntra till läxläsning