Inlägg från: Cayenna |Visa alla inlägg
  • Cayenna

vi har nu plussat tråd 2 från "Någon mer som precis har fått mf och vill försöka igen?"

Patricia4 skrev 2015-04-23 20:49:09 följande:

Hej

När vi fick vårt andra barn var jag otroligt fjantig och gråtmild. Hade så dåligt samvete över att storebror ( 2 år och 8 mån) fick en rival och var tvungen att dela med sig av vår uppmärksamhet. Han tog det bättre än mig. Jag var övernoijig och tog t om beslutet att han skulle vara hemma på heltid för att inte känna sig övergiven av mig ...( rek. INTE!!) alltså slutade han på dagis(!!) .. Mm det är sant ...

Ja ni hör ju! Det var känslomässigt jättejobbigt för mig . Efteråt insåg jag att jag gett honom den finaste gåvan någonsin: ett syskon. Det blev bättre när lillasyster vid sex veckors ålder bara skrattade och log när han kom in i rummet . Den kärleken är underbar att bevittna .

Det enda sättet han visade ngn reaktion var när mormor skulle hålla lillasyster . På BB tog han strid. Han förstod att jag var tvungen att amma och ta hand om skrutten men att hans mormor sockså Skulle ta hand om henne- där drog han gränsen:) hon fick i flera mån smyga och gosa med henne :)

Med tredje var det ingenting särskilt förutom dottern nu fick en rival. Enda jobbiga som hände var Första skoldagen efter förlossningen , hon hade precis börjat åk 2 ...och babyn var tre dgr gammal ...då Glömde jag bort att hämta henne på fritids och hon grät hos en lärare. Snacka om en katastrof start!!

Jag hoppas nu med fjärde att jag inte gör några missar ...;)

Tack för att du delar!

Dem där hormonerna kan nog vara förklaringen till en del ogenomtänkta beslut och misstag. Kan tänka mig att det är skillnad på att få andra och tredje. Mer avslappnat ju fler man fått på nåt sätt. Så gulligt att han drog gränsen för mormor haha... Som fick smyg-gosa.

I vårt område är det inte läge att droppa en förskoleplats om du fått en i området. Man får inte en ny chans till plats i princip. Så för oss är det självklart att han ska få gå kvar. Just nu är han inne i en älskar-förskolan-period till skillnad från för några månader sedan. Så jag tror att han kommer vilja gå som vanlig. Däremot vill jag gärna att han hämtar lillebror på sjukhuset och får vara den första att träffa honom så han känner sig viktig. Jag tror det jobbiga blir, för både honom och mig, att jag inte kommer kunna bära honom och så. Jag kommer ju vara stel och ha vissa restriktioner ett tag. Försöker öva redan nu på att säga nej. Sen pratar vi mycket om hur lillebror kommer ut och hur det är med ett sår, att det tar tid att läka etc. Så han vet ju. Men det blir väl mer konkret sen. Jag berättar som en saga..."det var en gång en pojke....." Han lyssnar storögt och vill gärna höra igen.

Och jag håller med, det finaste man kan ge sitt barn är syskon så jag är glad att det faktiskt blev ett till slut och jag vet ju att dem alltid kommer ha varandra. Det starkaste av alla band om du frågar mig.
  • Cayenna
    mom in the city skrev 2015-04-24 10:00:30 följande:

Vi stannade på BB under natten och åkte hem vid lunch dagen efter, tolv timmar efter att han föddes. Både jag och bebis mådde ju så himla bra så kände att vi ville åka hem till storebror som sovit borta två nätter.

Storebror var hemma när vi kom och lillebror sov i babyskydddet så vi gjorde ingen grej av att det till en början. Under de första timmarna fokuserade vi helt på stora killen (tur att lilla sov) och lekte med honom, kramades mycket och bara gjorde det han ville. Sen frågade vi om han ville hälsa på lillebror men då tittade han bara snabbt och inget mer än så. På eftermiddagen tittade han på när vi bytte blöja vilket han tyckte var väldigt spännande och att bebisen åt på mamma var ju bara jätteroligt. Sen i går kväll sa storebror att han ville hålla och då fick han honom i famnen. Han klappade, pussade, kramade och sa att han tyckte lillebror var fin. Både jag och pappan fick tårar i ögonen, det var nog det finaste vi sett!

Storebror var på förskolan för första gången idag, han var sjuk i början av veckan också så han har inte varit där sen i fredags. Tror han tyckte det var kul att komma dit idag och träffa kompisarna och fröknarna och när allt är upp och ner med en nyfödd hemma så tror jag det är skönt för honom att något är lite som vanligt.

Det är ju så häftigt när bebisen kommer, det blir liksom så självklart på en gång att han ska vara här och är en del av vår familj. För mig känns familjen "komplett" nu, har ju inte tänkt oss fler barn efter det här så nu vill man njuta extra mycket av bebistiden.

Tänk snart är det din tur! Verkligen nedräkning nu. Hur känns det?

Gravidhormoner men mina ögon turades av att läsa om storebrors reaktioner med lillebror. Så gulligt. Och säkert bra att leka och lägga fokus på stora om det funkar när man landat hemma.

Härligt att läsa att förlossningen blev så bra och att ni mådde bra allihopa efter om än trötta. Bra att ni fått en bra natt nu, hoppas det fortsätter så.

Amningshormonerna är bra, det minns jag. Jag sov så bra på dem så min man fick väcka mig om bebis behövde ammas minns jag.

Jag längtar mest nu och räknar ned dagarna. Har rätt ont när jag går och sover så dåligt så är rätt mätt på att vara gravid. Väntar på att få min kallelse för inskrivning så det känns ännu närmare. Jobbar två dagar till, sen blir det fix med det sista.
  • Cayenna
    Blåsippan84 skrev 2015-04-24 06:38:13 följande:

Härligt att dela med sig om nr två . Vi pratar mkt med sonen men varken vi eller han kan ju egentligen föreställa oss hur det blir. Och dessa hormoner i början . Sonen ska börja förskoleklass 1 mån efter ankomst. Hoppas bebisen inte går över så vi kan göra ngt i sommar.

De hade pratat om Kolmården på förskolan igår. Vi bor mkt nära. Då sa sonen "nej dit kan vi inte åka för vi ska få bebis i sommar" berättade fröken. Vad han funderar själv. Vi har tänkt ta en hotell natt där veckan innan han börjar skolan för att vi ska göra ngt som familj och då det är ca 45 från oss. Maken och sonen ska åka på någon övernattning och så själva. Min mamma har då lovat ställa upp att vara med mig. Så han har funderat ut själv att det blir svårt att hitta på saker med en nyfödd i familjen .

Han har dock blivit mkt mammig sista månaderna. Annars oftast en liten tuffing som vill vara med pappa. Men nu vill han inte gå på bio med mormor utan följa med oss till byggvaruhus mm. Den prioriteringen brukar han inte göra. Han sa också i v "när bebisen kommit kan väl pappa ta hand om den och jag är med dig" fast vi pratat om det mkt och han sett bilder på amning från ett Amningsblad jag fick från bm. Försöker förklara när dessa funderingar kommer. Men ska bli mkt spännande att se hur allt blir.

Det är ju skönt om stora är lite pappig i början tänker jag men det är ju svårt att styra över. Speciellt nätter och morgonar är min pojke mammig och då duger inte pappa. Får se hur vi klarar det. Å andra sidan kan det hinna ändra sig oxå. Älskar oxå att lyssna på funderingar och frågor. Idag gick min pojke följa med till bm och lyssna på lillelillebrors hjärta och ställa lite frågor. Så glad att han ville följa med och den stunden kommer alltid bli ett fint minne för mig.
  • Cayenna

Sover oxå dåligt! Har nån bra natt då och då. Känner mig sliten. Skönt att det bara är två veckor kvar nu för mig.

• Cayenna

Jag vet, jättesnart!!!! Nu känns det som att tiden hit gått jättefort, men samtidigt vet man ju hur olidligt långsamt det gått periodvis. Speciellt i väntan på dem där ultraljuden.

Jag har jobbat min sista dag och har både lite egobesök inbokade (frisör och ansiktsbehandling. Och sen ska jag fixa klart det sista här hemma, köpa det sista och förbereda packning. Det känns både skönt och konstigt att det snart är bakom mig, min sista graviditet. Försöker njuta av magen och sparkarna. Men hade gärna sluppit smärtan och sömnbristen.

• Cayenna

Jag får en del sammandragningar men låter som att ni har det värre, Blåsippan och Patricia! Har även börjat få lite mensvärksaktigt. Jag är inte inställd på att något ska hända innan men har ändå sett till att saker jag vill ha med till bb är rena. Bäst att vara lite förberedd ändå.

• Cayenna
    Patricia4 skrev 2015-04-28 21:53:33 följande:

Tänk , bara två veckor ! Helt otroligt och vad skönt:)

Äntligen slutade mina förvärkar. Var lite orolig ! Fick lite bråttom att packa det sista ;) nu kan jag packa upp igen!

Det är synd att det bara blir tyngre och jobbigare för varje vecka, annars ser jag fram emot att gå hem nästa vecka och vänta in förlossningen en månad senare ...

Skönt att det avtog! Ok att få lite tidigare men kanske inte så mycket tidigare. Jobbar du din sista vecka nästa vecka? Har du det mesta klart eller har du mycket kvar att ordna?
  • Cayenna
    Patricia4 skrev 2015-04-28 22:15:53 följande:

Vi har det mesta klart. Väntar på amningströjor jag beställt och babysitter och babyskyddet. Barnvagnen kommer nog inom två veckor , sen är det bara vänta på babyn :)

Jag slutar nästa vecka och tar ut min semester . Ska bli så skönt att vila och förbereda mig mentalt .

Känner du dig redo? Känns det bra med snittet ?

Skönt med vila och mental förberedelse.

Jag känner mig inte helt redo. Men om en vecka tror jag att jag kan svara ja. Vill ha ordnat med spjälsängen (montera och bädda) och lite småsaker kvar att köpa. Annars har amningskläder inhandlats, kläder till lillen tvättats. Ska hämta upp babysitter och så från källaren. Packa skötväska och såklart bb väskan men det blir nog dagen innan.

Det känns bra med snittet. Ser ju inte fram emot att resa mig upp första gången. Och så klart lite nervöst när jag tänker på hur det kommer kännas dagen innan och precis innan. Men det känns tryggt, gynekologerna är ju rutinerade och känns som en rutinoperation för dem. Jag minns fortfarande att dem som opererade sist stod och pratade om vardagliga saker när dem sydde igen mig.. som en vanlig dag på jobbet bara.
  • Cayenna
    mom in the city skrev 2015-04-29 14:25:11 följande:

Här rullar dagarna på väldigt fort just nu. Lillebror som blev en vecka igår är en lättsam bebis än så länge. Påminner mycket om hur storebror var som nyfödd, äter på bra, sover gott i vagnen och skriker mest bara om han är hungrig. Utseendemässigt är de dock inte jättelika, storebror är väldigt lik mig men lillebror är mer lik sin pappa, lite roligt att vi fått "en var".

Vad mysigt att läsa om din vardag nu. Helt plötsligt är man där med en till liten som en del familjen. Kul att ni fick "en var". Ska bli så spännande att se om mina blir lika.
Svar på tråden vi har nu plussat tråd 2 från "Någon mer som precis har fått mf och vill försöka igen?"