• är du min

Vantrivs i förskoleklass

Min son vantrivs i förskoleklass. Han vill inte gärna gå dit. Inte så att han är ledsen men han går inte dit med glädje. I början blev ha lite retad men det har slutat och han har fått en ny kompis i klassen. (Han hamnade inte med sina favoriter från förskolan).

Men det som jag tror är problemet är fröken. Min son har alltid haft svårt med regler och göra som andra säger. Och det verkar som fröken inte riktigt kan hantera det på ett bra sätt. Idag när jag kom och hämtade så satte min son och ritade istället för att gå ut i kapprummet till mig. Då gick hon fram och sa med arg röst att skulle gå hem. När han sa att han ville rita klart två blomblad då drog hon pennan ur handen på honom. Sen ledde hon honom till mig och klagade på att inte skötte sig på samlingen.

Vet inte riktigt hur vi ska göra? Funderar på om jag skulle ha valt en mindre skola, som jag tänkte ett tag. Ska ta hjälp av skolpsykologen? Vara med en dag i skolan? Många funderingar...

Någon som har något bra förslag?

• Svar på tråden Vantrivs i förskoleklass
  • strojes

Jag tycker absolut att du ska vara med en dag i skolan och se lite hur de jobbar. Prata med sonen och försök ta reda på mer exakt vad det är som inte är bra i skolan. Be sedan skolan om ett möte där hans fröken och kanske även rektorn är med och prata igenom det som sonen sagt till dig och försök gemensamt hitta en väg till en lösning för att han ska trivas bättre.

• Helle 85

Bara en nyfiken fråga, hur är ett bra sätt att hantera ett barn dom har svårt för regler i ditt tycke. Hur gör ni hemma?

• är du min

Ja du, vet inte riktigt. Pratar, förklara, tjatar osv. Självklart blir vi arga på honom också när han gör dumma saker. Men att dra pennan ur handen på honom när han sitter stilla, bara för att skolan har slutat känns inte så pedagogiskt. Inte att klaga på honom typ varje dag till mig när han står bredvid heller.

• Helle 85

Ja jag säger inte att hon har gjort rätt men kan känna igen lite frustration över de barn som har det svårare med regler. Där spelar ni föräldrar en viktig roll. Hade jag varit du hade jag bett om ett möte med läraren där ni tillsammans försöker komma på strategier som kan hjälpa din son. Det är synd att han känner att skolan är tråkig och det behöver ni ta tag i, se om ni gemensamt kan komma fram till något bra.

Svar på tråden Vantrivs i förskoleklass