• Tom Araya

ISIS/IS och deras dåd.

Länka till nyheter, artiklar, filmklipp mm som visar/berättar vad ISIS/IS står för och vilka dåd de begår.

Syftet är att samla info om det i en tråd, i upplysningssyfte.

• Svar på tråden ISIS/IS och deras dåd.
  • MrFahrenheit
    Anonym (Nötter) skrev 2015-05-22 20:43:57 följande:
    vi säger så
    Förnuftet lever längst...
  • Anonym (Nötter)
    MrFahrenheit skrev 2015-05-22 20:49:14 följande:
    Förnuftet lever längst...
    ajemen
  • MrFahrenheit
    Anonym (Nötter) skrev 2015-05-22 20:50:06 följande:
    ajemen
    Allvarligt talat, vad tycker och tänker du egentligen? Är de flesta som kommer t ex Göteborg, ett gäng islamister eller ett gäng krigare för IS? 

Jag tycker att det är viktigt att särskilja det ena ifrån det andra, eftersom det är vad som är skillnaden när man väl sållar agnarna ifrån vetet. Hur ska jag och många andra göra för att avgöra, du vise?
  • audio

Lever den här tråden ff?

Gå och dö. Ärligt talat jag bryr mig inte (Ta det inte personligt)
  • Anonym (skärpning)
    MrFahrenheit skrev 2015-05-22 17:11:11 följande:

Det är ju såklart alltid tråkigt när krig bryter ut och i många fall är den officiella anledningen religiös, framförallt inom nuvarande Mellanöstern.

Det blir lätt så när skolan inte är prioriterad (i "brist" på pengar), människor lämnade åt sina öden, när icke sekulariserade diktaturer regerar, förtryckta människor genom generationer börjar tappa tålamodet och när olika grupperingar inte längre kan respektera varandras olikheter. 

IS är enbart ett resultat av flertalet snedsteg som har gjorts genom historiens gång och all den aggression som de visar upp nu, bygger på något djupare än enbart nöjet att döda människor och ännu djupare än deras egentliga "tro". Att jämföra IS med islam är detsamma som att vråla ut "Hell satan!" under en katolsk begravning (varandras motsatser).

Icke desto mindre är det fortsatt viktigt att skilja rätt mot fel och fortsätta ta avstånd ifrån all form utav etnisk rensning som IS numera förespråkar. Lika viktigt är det för alla andra att fortsätta förstå att detta egentligen inte är ett krig som i grunden handlar om enbart religion.

Personer som förespråkar etnisk rensning, som inte kan respektera andras trosuppfattningar, inte kan se något fel i att avrätta oskyldiga civila som t ex kvinnor och barn... Dessa hör naturligtvis inte hemma inom ett modernt samhälle.

Is är islam.

Frågor på det?

• Tom Araya
    MrFahrenheit skrev 2015-05-22 19:16:56 följande:
    Du väljer enbart att acceptera att vissa som kommer hit, återvänder igen för att slåss för både IS och motståndsrörelsen. Så är det ju, helt klart, men man är naiv om man tror att de flesta som kommer hit enbart kommer för den sakens skull. Du väljer att bortse ifrån de familjer som har turen nog att komma hit med livet i behåll och möjligheten att starta om på nytt utan oro över att bli avrättade mitt i natten för att de inte tycker precis som vissa andra. Det är enbart en minoritet som åker tillbaka för att kriga igen (mycket farliga människor).

Det till trots, så känner iaf jag en skyldighet att försöka förstå varför, innan jag anklagar 99% utav de övriga flyktingarna för att vara kapabla till detsamma som IS står för. 

Det krig som pågår där nere är inget konventionellt krig på något sätt, det är brutalt, det är omänskligt precis som det som pågick i koncentrationslägren i Europa för över 70 år sedan. Inget tidigare krig går att jämföra med det som pågår..

Jag tänker inte vara en utav de i framtiden som har bidragit till denna form utav fördömanden av andra som har andra typer av åsikter.Jag håller mig till de som verkligen menar allvar med att hjälpa andra utan att fördöma, utan att förlora tron på att människor med olika ursprung kan leva tillsammans... Det är den verkligheten vi har att förhålla oss till, alternativet är att ge efter för hatet/oförståelsen/icke respekten gentemot andra människor, precis som IS har gjort...
    Vilka talar du om? Ena stunden IS-krigare och andra stunden de 99% flyktingar som inte blir IS-krigare....har de ens med varandra att göra, förutom att båda flytt sina länder? Det är enbart de senare jag har förhållit mig till i det jag skrivit i denna tråd, så att få det till att jag anklagar andra för det är helt uppåt väggarna.

Om du själv har någon uppfattning eller förståelse för varför vissa väljer att engagera sig i IS så kan du väl skriva det innan du rabblar på om andras bristande förståelse.
  • MrFahrenheit
    Tom Araya skrev 2015-05-22 21:22:49 följande:
    Vilka talar du om? Ena stunden IS-krigare och andra stunden de 99% flyktingar som inte blir IS-krigare....har de ens med varandra att göra, förutom att båda flytt sina länder? Det är enbart de senare jag har förhållit mig till i det jag skrivit i denna tråd, så att få det till att jag anklagar andra för det är helt uppåt väggarna.

Om du själv har någon uppfattning eller förståelse för varför vissa väljer att engagera sig i IS så kan du väl skriva det innan du rabblar på om andras bristande förståelse.
    Du själv väljer att göra det uppenbart att man ska dra alla som tillhör en viss grupp, över en och samma kam..

Om du å andra sidan väljer att engagera dig i frågan i slutändan (på riktigt), så vet du vart du har mig...

För som du förstår, detta kommer att påverka oss i Europa inom en snar framtid, fast på ett helt annat sätt än vad vi är vana vid idag. Den utveckling Europa går (ekonomisk missär osv), bygger enbart upp det oundvikliga i slutändan. Jag vill inte att mina barn ska växa upp/leva sina liv i oro över att någon idiot väljer att spränga sig själv för att döda så många andra som möjligt! Det är emot allt sunt förnuft och jag tror att både du och jag har en gemensam åsikt kring den punkten...
  • MrFahrenheit
    Anonym (skärpning) skrev 2015-05-22 21:22:47 följande:

Is är islam.

Frågor på det?

Om du hade brytt dig om att ens läsa det jag skrev så hade du även läst att jag skrev:

"att jämför IS med Islam är detsamma som att säga "Hell satan!" under en katolsk begravning (varandras motsatser).
    Gå och lägg dig!
  • Tom Araya
    MrFahrenheit skrev 2015-05-22 21:37:52 följande:
    Du själv väljer att göra det uppenbart att man ska dra alla som tillhör en viss grupp, över en och samma kam..

Om du å andra sidan väljer att engagera dig i frågan i slutändan (på riktigt), så vet du vart du har mig...

För som du förstår, detta kommer att påverka oss i Europa inom en snar framtid, fast på ett helt annat sätt än vad vi är vana vid idag. Den utveckling Europa går (ekonomisk missär osv), bygger enbart upp det oundvikliga i slutändan. Jag vill inte att mina barn ska växa upp/leva sina liv i oro över att någon idiot väljer att spränga sig själv för att döda så många andra som möjligt! Det är emot allt sunt förnuft och jag tror att både du och jag har en gemensam åsikt kring den punkten...
    Du talar i gåtor...men ja, jag håller med dig om dina två sista meningar.
  • MrFahrenheit
    Tom Araya skrev 2015-05-22 23:56:55 följande:
    Du talar i gåtor...men ja, jag håller med dig om dina två sista meningar.
    Vi har två parter som har en sak gemensamt, men ena parten väljer krig istället för försoning...

Du ser ser snabbt att vi befinner oss inom en ond cirkel... Den som är villig till förhandling är inte svag, utan tvärtom, denne/dessa har skonat flertalet liv enbart genom att se sig själva som icke gudomliga... (Gud, vår skapare har INGET i  vår framtida misär att göra..)

Det är en bra start att vi vågar stå upp gentemot en värld som styrs utav medeltida regeringar...
Svar på tråden ISIS/IS och deras dåd.