Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Vid vilken ålder började era barn använda gåstol?

Whitetrash86 skrev 2014-09-29 13:35:23 följande:

För att kunna använda gåstol så ska barnet kunna hålla upp huvudet och vara stadig i ryggen.
    Kort och gott, kunna sitta själv...

Själv använde jag aldrig gåstol, förstår inte poängen med det. Mina barn kröp vid 4-5 månader och gick med lättare stöd vid 8 månader, helt utan vid 9.

Samma här, 10 veckor är alldelse för tidigt, varken rygg eller stadighet i nacken är redo för det som gäller för gåstol.
    Gåstol, rätta mig om jag har fel, är väl något som används ganska snart innan barnet är redo för att gå, dvs fysiskt.
    Jag känner igen utvecklingen, det var ungefär samma utveckling för mitt barn (någon månad senare)
    Så när mitt barn började gå själv, det var då andra började med gåstol

För övrigt detta med spjärnar med benen är en reflex som sedan växer bort, troligen ganska snart för din bebis (kring två månaders ålder brukar det växa bort)
  • sextiotalist
    Amanda84 skrev 2014-09-29 14:30:38 följande:
    Okej, då vet jag och ser till att vänta lite. Jag har sett flera bebisar som använder gåstol kortare stunder när de är ca 4 månader så min uppfattning är att den inte enbart används strax innan barnet lär sig att gå, men det är säkert som du säger att ryggen inte är redo för gåstol redan nu.

Vad gäller att han spjärnar med benen så måste det vara en reflex som tillkommit nu i så fall eftersom det är först nu som han sätter ner fötterna i golvet och skjuter ifrån på det här viset. Han gör det med sådan kraft att hela kroppen går upp i "brygga", oavsett underlag, och det har han absolut inte gjort förut.
    Här står det om gångreflexen, som är medfödd

http://www.1177.se/Skane/Tema/Barn-och-foraldrar/Vaxa-och-utvecklas/Det-forsta-levnadsaret/Nyfoddhetsreflexer/
  • sextiotalist
    sextiotalist skrev 2014-09-29 15:41:28 följande:
    Här står det om gångreflexen, som är medfödd

http://www.1177.se/Skane/Tema/Barn-och-foraldrar/Vaxa-och-utvecklas/Det-forsta-levnadsaret/Nyfoddhetsreflexer/

Och jag tror inte jag reflekterade över reflexen förrän mitt barn var kring två månader, för det var då man lyfte barnet så det var mer uppåtstående och då märkte man av den på ett annat sätt och barnet fick en annan styrka i benen
Svar på tråden Vid vilken ålder började era barn använda gåstol?