Inlägg från: Har gjort det |Visa alla inlägg
  • Har gjort det

SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".

Ja det är helt djävla bedrövligt. Både korkat och farligt. Det ända rimliga förhållningssättet till fenomenet är att i samband med visningen förklara för barn att man hade ett annat synsätt förr. Om man anser att det behövs.

Att gå in och ändra i ett historiskt verk är censur och det ska vi inte ägna oss åt i Sverige. Idag har en massa töntar en hangups på rasism (som jag inte tror var Astrids avsikt), vem vet vad vi har om 30-40 år? Då kanske nån får för sig att det är skandal att Pippi är 9 år. Man ska minsann vara myndig!!  Vem vet?

Man kan och ska inte hålla på så. Dumt, korkat och farligt!

• Har gjort det
    Anonym (dd) skrev 2014-09-29 18:17:45 följande:

Det är en historisk bok. Inte minst tack vare "negerkung" osv. Det visar att det inte fanns något rasistiskt i de uttalandena när boken skrevs. Det visar hur samhället utvecklas.
    Risken med dessa ändringar kan bli att A.L historiskt kommer att anses som "rasist", på samma sätt som Strindberg var en man som behandlade kvinnor på ett otillbörligt sätt.
    Bibeln är ett typexempel på vad katastrofalt det kan bli. Dessutom när oliktänkande har "tolkat" den olika...

Det råder skymning över landet....
  • Har gjort det
    Virre1979 skrev 2014-09-29 23:15:57 följande:

Det är 2014 idag, jag är inte så egoistiskt att jag inte kan respektera eller inte sätta mig in i andras situation att andra människor tar illa upp. Inte ett ord jag saknar iaf.

Många negationer var det där. Vad menar du egentligen?
  • Har gjort det

Det handlar naturligtvis INTE om ifall Pippi skulle vara rasist eller inte. Det har INTE på något sätt med saken att göra. Det det handlar om är att vi i Sverige inte ska censurera gamla filmer för vad som idag är politiskt korrekt.

Oavsett vad det handlar om. Det är ALLTID fel att göra så. Fatta!

• Har gjort det
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-09-30 08:29:44 följande:

Funderar på att köpa en tunna Tippex och gå till det lokala biblioteket och stryka över lite läskiga ord och otidsenliga formuleringar i gamla böcker.

Haha jag hänger på :)
  • Har gjort det
    dessan59 skrev 2014-09-30 08:51:10 följande:

Jag har fostrat 2 barn som idag är 30 och 21 år, jag har läst Pippi Långstrump
    under deras barndom. Jag blir arg för att det hela tiden i frågasätter vad som är rasistiskt eller inte. Först vad det om "neger"bollar, och nu negerkung, det finns säkert andra ord som kommer att bytas ut. När jag var liten fanns det ett program som hette "Den vita stenen", är det också rasistiskt? nämen var ska det sluta?
    jag har aldrig tänkt att negerkung skulle vara rasistiskt ord, utan jag tyckte att wow

vilken häftig farsa pippi hade! när ska det sluta?

Det är ju så som du tänker som en mentalt frisk människa tänker. Jag vidhåller att det är en sjuka att hela tiden leta efter rasism överallt. Barn tar inte skada av negerkungen, det är bara trams och feltänk.

Barn kan skilja på fantasi och verklighet. Det verkar bara vara dom panikslagna byråkraterna på svt som inte kan det.
  • Har gjort det
    nernu skrev 2014-09-30 15:48:11 följande:

Jag tycker att det är problematiskt att börja klippa i gamla verk. I just det här fallet så har ju Astrid Lindgren själv sagt på 70-talet att om hon skulle skrivit om berättelsen då så hade hon inte gjort det likadant. Pappan hade varit sjökapten eller pirat istället. Det kan man väl tolka som någon form av samtycke.

Jag tycker man ska vara stenhårt mot den här typen av dumheter. Det finns absolut INGEN anledning att klippa i Astrids verk. Vad tror man sig uppnå med det? Yttrandefriheten är på allvar hotad om folk tycker att dom har rätt att klippa i verk från en annan tid. Om man tror sig värna barnen så tar inga barn skada av att nån är negerkung. Om det nu är så farligt så får väl svt spela in en ny film.

Censur är censur och det är alltid farligt.
  • Har gjort det
    Krixx skrev 2014-09-30 19:51:05 följande:

Ja, det handlar om ordet neger. Massvis med böcker ändras utan protester, t.ex. Sagan om Ringen, Bibeln med flera. Varför är det alltid när man ska plocka bort rasistiska tillmälen som "folk" blir upprörda och inte annars?

Men det är väl en djävla skillnad? Jag antar att det ändrades i nästa översättning? Det här gäller ju en befintlig film. Det är ju som om nån skulle gå runt med tippex på bibblan och ändra i böcker...
  • Har gjort det
    Gert skrev 2014-09-30 20:28:19 följande:
    Är det rasistiskt när Pippi drar i ögonen så att hon liknar en kines?
    Nej inte det minsta och även om det vore det så ser verket ut som det gör. Att ändra är censur och det är fel. Enkelt.
  • Har gjort det

Och glöm inte kalle anka & co. tänk vilket hån mot dom stackars djuren. alla ankor framställs som aggressiva och korkade. ren ankrasism! stoppa genast!!

Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".