Inlägg från: modsey |Visa alla inlägg
  • modsey

Ska personal i sjukvården ha rätt att vägra utföra aborter?

Tom Araya skrev 2014-10-01 17:01:20 följande:
    Så klart det kan hända, man planerar ju ofta lite längre än så. Samma personal kan ju inte nyttjas hur mycket som helst, för att kompensera att vissa inte gör vissa uppgifter. Måste du ha extra anställda för det så är det en extra kostnad.

Som sagt, går det att lösa så är det okej, men går det inte så ska det inte vara en rättighet från arbetstagarens sida att slippa vissa arbetsuppgifter i yrket.
    där jag arbetat och där man haft detta "problem" ( fast det inte var ett problem) så har man självklart inte haft extra personal inne pga detta, utan gått runt på befintlig personal stat
  • modsey
    Maria 434 skrev 2014-10-01 17:38:49 följande:
    Jag förstår inte varför en viss yrkesgrupp skulle ha rätt att bara utföra vissa arbetsuppgifter. När man tar anställning så är det så att man kan få uppgifter man inte känner sig bekväm med men självklart behöver man utföra dessa ändå.
    tja det är ett bristyrke och vi kanske ska ta och göra så att de som ändå vill jobba med detta kan göra det....i synnerhet eftersom det inte är ett problem att en barnmorska eller en narkosläkare bara byter sal.
    Jag är sjuksköterska men skulle aldrig i livet ex jobba inom vissa områden bara för att jag är sjuksköterska . jag har inte skrivit på alla uppgifter som en sjuksköterska kan komma att jobba med...
  • modsey
    goaskalice skrev 2014-10-01 18:31:19 följande:
    Var jobbar du någonstans? Jag har aldrig blivit placerad på en arbetsplats, alla tjänster jag har fått har jag sökt och fått. Jag låter bli att söka jobb som innebär att jag måste göra saker jag absolut inte kan tänka mig att göra.

Det kan tyckas vara en bagatell att "en" barnmorska ska få välja patienter, och det kommer säkerligen inte vara ett problem de flesta dagarna på en förlossning, men det kommer att komma dagar när det pga sjukdom i personalen och/eller tillfälliga överbelastningar denna "enda" barnmorska kommer att orsaka onödigt lidande hos patienten och kollegorna som får täcka upp för det som hen inte vill göra.

På ett personligt plan känner jag också att det är synnerligen "okristet" beteende att inte vilja stötta och hjälpa en kvinna som går igenom ett stort trauma. Att man inte vill ge en patient cytotec eller stå bredvid gyn och ge hen det som behövs för en skrapning kan jag förstå, men att vägra finnas till hands för någon som lider och behöver hjälp när aborten är ett faktum tycker jag är direkt motbjudande och helt oacceptabelt hos sjukvårdspersonal, oavsett profession.
    på operation och där har vi haft narkosläkare som sluppit vara med på aborter och helt enkelt bytt sal till en annan som gör annat. Ganska enkelt och ganska korkat att säga nej till den här katolska läkaren som inte kan/ vill delta i aborter.
  • modsey
    goaskalice skrev 2014-10-01 18:48:47 följande:
    Anser du att din personliga erfarenhet av en arbetsplats är generaliserbar och bör användas som grund för ett policybeslut av det här slaget?

Kan du se några risker med förslaget?
    jag baserat min åsikt på mer än en arbetsplats.
    och jag kan faktiskt inte se några risker, inte i den här frågan. Vården har mycket större problem än enstaka barnmorskor, läkare eller sjuksköterskor som inte kan/ vill delta i en abort.
    if there's a will there's a way
  • modsey
    goaskalice skrev 2014-10-01 19:18:35 följande:
    Ser du ingen skillnad på att enskilda arbetsgivare kan anställa barnmorskor som inte vill medverka till aborter, spiralinsättningar och preventivmedelsrådgivning och dagen-efterpiller, om omständigheterna på arbetsplatsen medger det, och att förbjuda arbetsgivare att avstå från att anställa dessa?
    som jag skrev ovan, det är alltid upp till ag vilken person de anställer. Inte ens facket kan mer än förorda någon...
  • modsey
    goaskalice skrev 2014-10-01 19:41:22 följande:
    Ok, så du diskuterar inte frågan i Ts?
    jodå, men menar man verkligen att man ska göra detta undantag från enbart abortfrågan, eller ska alla ha rätt till alla jobb?
    Mina inlägg är helt enkelt bara påpekanden att det visst går att ha personer anställda som inte utför/ medverkar till aborter
  • modsey
    Limpan1234 skrev 2014-10-03 03:12:57 följande:

"det är nog ändå ganska få som skulle nyttja den, och de som kommer nyttja den har förmodligen väldigt starka skäl till det." 

Vad grundar du denna uppfattning på? Eget godtycke och önsketänkande, månne? Glad Att utföra en abort känns ju kanske lite mindre positivt för många än att förlösa ett friskt barn - varför skulle någon barnmorska vilja göra aborter om man bara kunde kryssa i "nej" så slapp man?

Jag tror att det blir problem om alla yrkesgrupper inom t ex vård och annan samhällsservice får välja vilka uppgifter de har lust att utföra, ja. 

du tror lite lite om vårdpersonal, vi gör lite mindre lustfyllda saker varje dag.
    Att söva en patient som är hjärndöd inför transplantation är lika intressant om än mindre lustfyllt som att söva en som ska vakna sen...vi gör sånt ändå och ser utmaningen där på rätt sätt, dvs professionellt.
    Abortfrågan är dock lite mer komplex än att benämna den som lite mindre lustfylld och eftersom det är så få personer som ar religiösa skäl inte kan medverka under själva ingreppet är det ett ickeproblem ( om man inte vill få det till ett problem som många gör i tråden)
    . Att byta sal med en kollega vare sig man är barnmorska eller ex narkosläkare är inte särskilt märkvärdigt alls.

• modsey
    Morsan 027 skrev 2014-10-03 07:05:07 följande:
    Hur många det skulle bli som inte vill assistera vid abort, om man genomförde en samvetsklausul kan man ju bara spekulera i. Jag hade ett par tyska kolleger som varken var religiösa eller abortmotståndare, som fyllt i klausulen, för att arbetet blev lite "trevligare" som helhet. Hur representativa de är för gruppen, ska vi låta vara osagt-men de existerar och är knappast de enda.
    Och som sagt, min erfarenhet är helt motsatt din. Det är inte alls säkert att det fungerar smidigt med att bara byta sal. Det beror helt på hur bemanningen och vårdbelastningen ser ut.
    ja har man 10 sena aborter på en dag kan jag se problemet, men de sena aborter vi faktiskt har är otroligt få ändå och nej jag ser lösningar och inte problemet där. Det stämmer, jag är en rätt lösningsfokuserad person.
  • modsey
    Limpan1234 skrev 2014-10-03 12:56:25 följande:

Att byta sal kan man väl göra om det finns någon att byta sal med. Ja, det kanske är få som inte kan av religiösa skäl - men ska inte alla ha rätt att vja då... oavsett skäl? Och om alla får kr

yssa i ja eller nej, tvivlar jag på att många kryssar i "ja". Varför skulle de?

tror inte alls att särskilt många skulle kryssa i nej. De flesta av oss som inte har starka religiösa skäl bryr oss inte särskilt mycket på det viset jag tror du menar. Om jag söver en kvinna som gör en abort eller om hon skrapas efter en placera som inte släpper gör inte så stor skillnad för oss i personalen.
  • modsey
    ursula skrev 2014-11-29 11:04:43 följande:
    I Svensk lagstiftning är aborter tillåtna och då måste sjukvården utföra de uppgifterna
    det är nog ingen som tycker att vården inte ska erbjuda aborter, men enskild personal ska ju inte tvingas att utföra den sysslan om det går emot deras tro och övertygelse.
Svar på tråden Ska personal i sjukvården ha rätt att vägra utföra aborter?