Inlägg från: Speakers Corner |Visa alla inlägg
  • Speakers Corner

Ska personal i sjukvården ha rätt att vägra utföra aborter?

Självklart inte.
    Jag kan förstå att det finns människor som av etiska (eller andra) övertygelser, skulle uppleva det som väldigt jobbigt att delta vid aborter.
    Det har jag all respekt för, 
    Men då är inte barnmorska jobbet för dom.

Aborter är en del av jobbet, kan man inte utföra sitt jobb av vilken anledning som helst, så får man söka ett annat.
    Svårare än så är det inte.

Vi har alla etiska principer men dom ska inte få styra hur verksamheter sköts och inte heller ska det gå ut över kollegor som ska behöva täcka upp.
    Eller tredje part som blir lidande.
    Det finns alltid bra och dåliga sidor med ett jobb, men väljer man det får man ta jobbet som helhet.
    Om vi alla skulle gå runt och begära särbehandlingar efter preferenser och värderingar skulle det bli helt ohållbart.
    Och en abortmotståndares värderingar väger INTE tyngre än nån annans. 

• Speakers Corner
    IsaStardust skrev 2014-10-03 03:21:24 följande:
    Med tanke på hur man ser på och behandlar abortkritiska så tror jag inte att så många skulle vägra. Sen måste ju självklart reglerna vara tydliga så att det är just de med riktiga skäl, inte de som bara inte har lust, som blir befriade.

Som nämnts tidigare så är det ju inte många fall man kan generalisera till, förutom t.ex dödshjälp. Och som också sagts tidigare handlar det inte om att "inte ha lust"
    Varför kan man inte det, människor har olika gränser och etik, om en ska få skräddarsy sina arbetsuppgifter måste det också få gälla alla andra, i rättvisans och konsekvensens namn.
    Och då har vi ett kaos på hand, där ingen vill göra dom mindre populära arbetsuppgifterna. 
    Som jag skrev förut så har jag full respekt för den barnmorska som inte vill utföra aborter, men då måste hen själv ta konsekvenserna av sitt ställningstagande.
    Precis som jag gjorde när jag vägrade ta ett anvisat jobb i min ungdom som djurskötare på en forskningsanstalt med försöksdjur, där gick min etiska gräns.
    Alltså fick jag leva med att bli utan a-kassa ett par månader, det föll mig aldrig in ens att protestera, 
    Mitt val - Mina konsekvenser.
    Eller mannen som vägrade ta sin ev. blivande arbetsgivare i hand, jag anser att han skulle blivit av med sitt bidrag en tid, och absolut inte fått skadestånd, men om barnmorskor ska få välja så är det också helt i sin ordning att den här mannen eller jag eller nån annan har samma rätt. 
Svar på tråden Ska personal i sjukvården ha rätt att vägra utföra aborter?