Inlägg från: Limpan1234 |Visa alla inlägg
  • Limpan1234

Ska personal i sjukvården ha rätt att vägra utföra aborter?

Jag tycker att man bör utföra de uppgifter som ligger inom ramen för ett yrke, annars är man fel person för det arbetet. De flesta yrken innehåller moment som är mer eller mindre otrevliga/tråkiga och eftersom man ofta vet om dessa när man väljer utbildning/karriär, kan man ju välja bort yrken med innehåll som står i strid med den egna moralen/religionen/preferensen. 

• Limpan1234
    Centurione skrev 2014-10-02 07:52:56 följande:
    Men fortfarande borde ju de som ska utföra aborterna i verkligheten, väljas bland personer som inte har etiska, moraliska eller religiösa invändningar emot aborter i princip.

Jämför med om vi skulle återinföra dödsstraff i Sverige (vilket jag verkligen hoppas inte kommer att hända). Tycker du då att en fängelseläkare eller fängelsesjuksköterska, som hela tiden varit emot dödsstraffets återinförande - ska kunna tvingas att injicera det dödliga giftet..? Det är precis samma sak som att tvinga en barnmorska att medverka vid aborter!
    Fast barnmorskorna har ju hela tiden vetat om att aborter ingår i arbetsuppgifterna. En person inom fängelsevården som får dessa giftinjektioner på halsen efter en lagändring har ju inte haft möjlighet att ta med detta i sitt yrkesval. 

Som det är nu, håller sig troligtvis de flesta abortmotståndare ifrån barnmorskeyrket eftersom det är en arbetsuppgift som ingår. Om man tillåter att barnmorskor får välja, kan det ju hända att många fler som inte vill utföra aborter nu ser sin möjlighet att välja barnmorskeyrket - vilket kan skapa större problem när andelen som vägrar aborter ökar. Om det helt plötsligt är 50/50 - eller ännu mer (varför göra det om man slipper?), då kan det ju helt plötsligt bli kris på riktigt.
  • Limpan1234
    Centurione skrev 2014-10-02 07:52:56 följande:
    Men fortfarande borde ju de som ska utföra aborterna i verkligheten, väljas bland personer som inte har etiska, moraliska eller religiösa invändningar emot aborter i princip.

Jämför med om vi skulle återinföra dödsstraff i Sverige (vilket jag verkligen hoppas inte kommer att hända). Tycker du då att en fängelseläkare eller fängelsesjuksköterska, som hela tiden varit emot dödsstraffets återinförande - ska kunna tvingas att injicera det dödliga giftet..? Det är precis samma sak som att tvinga en barnmorska att medverka vid aborter!
    Fast barnmorskorna har ju hela tiden vetat om att aborter ingår i arbetsuppgifterna. En person inom fängelsevården som får dessa giftinjektioner på halsen efter en lagändring har ju inte haft möjlighet att ta med detta i sitt yrkesval. 

Som det är nu, håller sig troligtvis de flesta abortmotståndare ifrån barnmorskeyrket eftersom det är en arbetsuppgift som ingår. Om man tillåter att barnmorskor får välja, kan det ju hända att många fler som inte vill utföra aborter nu ser sin möjlighet att välja barnmorskeyrket - vilket kan skapa större problem när andelen som vägrar aborter ökar. Om det helt plötsligt är 50/50 - eller ännu mer (varför göra det om man slipper?), då kan det ju helt plötsligt bli kris i planeringen av personal på riktigt.
  • Limpan1234
    Limpan1234 skrev 2014-10-03 02:24:00 följande:

Som det är nu, håller sig troligtvis de flesta abortmotståndare ifrån barnmorskeyrket eftersom det är en arbetsuppgift som ingår. Om man tillåter att barnmorskor får välja, kan det ju hända att många fler som inte vill utföra aborter nu ser sin möjlighet att välja barnmorskeyrket - vilket kan skapa större problem när andelen som vägrar aborter ökar. Om det helt plötsligt är 50/50 - eller ännu mer (varför göra det om man slipper?), då kan det ju helt plötsligt bli kris i planeringen av personal på riktigt.
    Oj, det såg ut som att detta inlägg inte blev postat - så det blev lite dubbelt. Sorry!
  • Limpan1234
    IsaStardust skrev 2014-10-03 02:17:22 följande:
    jag ser inte det som något positivt, att vissa håller sig borta från barnmorskeyrket. när man själv ska föda barn, vad vill man helst ha, en människa som valt sitt yrke för att tjäna livet helt och fullt, eller någon med mer tveksamheter och otydligheter angående det och med oklarare regler för vad som är liv och vad som är cellklump? jag väljer det första. inte minst för att slippa riskera att mitt älskade, ofödda barn ses som en cellklump av någon alltför hjärntvättad.

sen tror jag inte att det kommer vara så stor andel vägrande att det blir en kris. det ser man ju tydligt här i tråden hur många som är positivt inställda till abort, och åt vilket håll det lutar. det är de som inte är alltigenom positiva det finns en brist på, de som styrs av sina samveten (enligt vissa i för hög grad), och de ska det värnas om! de ska inte kastas ut ur yrket.
    Jag håller inte med om att de som vägrar göra aborter nödvändigtvis och till fullo "valt sitt yrke för att tjäna livet helt och fullt" och vice versa. För att man är beredd att genomföra aborter måste man inte ha "tveksamheter och otydligheter", vara hjärntvättad (!?) och se på ofödda barn som cellklumpar. Om detta skulle vara fallet - ja då är ju alla dagens barnmorskor hjärntvättade och har massa "tveksamheter kring vad som är liv" eftersom de måste utföra aborter idag. 

Vad folk skriver på Familjeliv är inte representativt överhuvudtaget - väldigt naivt att tro att det går att dra generella slutsatser endast utifrån detta. 

Om folk inom vården helt plötsligt kan välja vilka uppgifter som känns ok - dvs skräddarsy sina tjänster - ja, då har vi problem. 
  • Limpan1234
    IsaStardust skrev 2014-10-03 02:49:36 följande:
    nej man måste inte, men det finns ju en risk. speciellt när man träffar på "det är bara en cellklump"-attityden i princip överallt idag. jag skulle känna mig mycket tryggare om jag visste vart barnmorskan står någonstans.

nej man kanske inte kan generalisera från familjeliv, men attityden överlag känns ganska rabiat-positiv, så pass att man inte får andas minsta lilla kritik utan att bli bränd på bål. så nej, jag tror verkligen inte det skulle bli ett stort problem med en rätt att vägra aborter, det är nog ändå ganska få som skulle nyttja den, och de som kommer nyttja den har förmodligen väldigt starka skäl till det.

"det är nog ändå ganska få som skulle nyttja den, och de som kommer nyttja den har förmodligen väldigt starka skäl till det." 

Vad grundar du denna uppfattning på? Eget godtycke och önsketänkande, månne? Glad Att utföra en abort känns ju kanske lite mindre positivt för många än att förlösa ett friskt barn - varför skulle någon barnmorska vilja göra aborter om man bara kunde kryssa i "nej" så slapp man?

Jag tror att det blir problem om alla yrkesgrupper inom t ex vård och annan samhällsservice får välja vilka uppgifter de har lust att utföra, ja. 

• Limpan1234
    Tom Araya skrev 2014-10-03 02:38:45 följande:
    ...och sedan får vi poliser, brandmän, målare, mekaniker, ekonomer, socialtjänstemän mm som vill göra likadant.
    Precis! Det ingår som bekant rätt obehagliga arbetsuppgifter för exempelvis poliser, brandmän, ambulansförare, läkare etc också - vem ska utföra dem om alla ska ha rätt att bara arbeta med det som är kul? 
  • Limpan1234
    mr me skrev 2014-10-03 11:15:20 följande:

Ja, självklart ska man ha det. Samvetsfrihet måste gälla för en så pass känslig fråga som aborter faktiskt är.

Man kan inte tvinga någon som tagit anställning för att rädda liv att döda människor. Det är ett ohyggligt övertramp mot en annan människa att tvinga denne att bli en mördare.

Men man vet ju att abort ingår i arbetsuppgifterna när man väljer utbildning och söker jobbet?!
  • Limpan1234
    modsey skrev 2014-10-03 06:39:56 följande:

du tror lite lite om vårdpersonal, vi gör lite mindre lustfyllda saker varje dag.
    Att söva en patient som är hjärndöd inför transplantation är lika intressant om än mindre lustfyllt som att söva en som ska vakna sen...vi gör sånt ändå och ser utmaningen där på rätt sätt, dvs professionellt.
    Abortfrågan är dock lite mer komplex än att benämna den som lite mindre lustfylld och eftersom det är så få personer som ar religiösa skäl inte kan medverka under själva ingreppet är det ett ickeproblem ( om man inte vill få det till ett problem som många gör i tråden)
    . Att byta sal med en kollega vare sig man är barnmorska eller ex narkosläkare är inte särskilt märkvärdigt alls.

Att byta sal kan man väl göra om det finns någon att byta sal med. Ja, det kanske är få som inte kan av religiösa skäl - men ska inte alla ha rätt att välja då... oavsett skäl? Och om alla får kryssa i ja eller nej, tvivlar jag på att många kryssar i "ja". Varför skulle de?
  • Limpan1234
    Tom Araya skrev 2014-10-03 03:45:32 följande:
    ...sedan kan man fråga sig vad som är riktiga skäl. Själv tycker jag inte religiösa skäl är skäl för undantag i något, varken på skola eller i arbete.
    Inte jag heller. Jag tycker i vilket fall inte att de borde vägra tyngre än andra skäl... Man kan väl må lika dåligt över att göra en abort oavsett om skälet är religiöst eller annat - frågan är i vilket fall varför man valt att utbilda sig till och söka ett arbete med vetskapen om att abort ingår som en arbetsuppgift om man nu redan innan vet att man kommer att vägra...?
Svar på tråden Ska personal i sjukvården ha rätt att vägra utföra aborter?