IsaStardust skrev 2014-10-03 02:17:22 följande:
jag ser inte det som något positivt, att vissa håller sig borta från barnmorskeyrket. när man själv ska föda barn, vad vill man helst ha, en människa som valt sitt yrke för att tjäna livet helt och fullt, eller någon med mer tveksamheter och otydligheter angående det och med oklarare regler för vad som är liv och vad som är cellklump? jag väljer det första. inte minst för att slippa riskera att mitt älskade, ofödda barn ses som en cellklump av någon alltför hjärntvättad.
sen tror jag inte att det kommer vara så stor andel vägrande att det blir en kris. det ser man ju tydligt här i tråden hur många som är positivt inställda till abort, och åt vilket håll det lutar. det är de som inte är alltigenom positiva det finns en brist på, de som styrs av sina samveten (enligt vissa i för hög grad), och de ska det värnas om! de ska inte kastas ut ur yrket.
Jag håller inte med om att de som vägrar göra aborter nödvändigtvis och till fullo "valt sitt yrke för att tjäna livet helt och fullt" och vice versa. För att man är beredd att genomföra aborter måste man inte ha "tveksamheter och otydligheter", vara hjärntvättad (!?) och se på ofödda barn som cellklumpar. Om detta skulle vara fallet - ja då är ju alla dagens barnmorskor hjärntvättade och har massa "tveksamheter kring vad som är liv" eftersom de måste utföra aborter idag.
Vad folk skriver på Familjeliv är inte representativt överhuvudtaget - väldigt naivt att tro att det går att dra generella slutsatser endast utifrån detta.
Om folk inom vården helt plötsligt kan välja vilka uppgifter som känns ok - dvs skräddarsy sina tjänster - ja, då har vi problem.