Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Ska personal i sjukvården ha rätt att vägra utföra aborter?

Lena skrev 2014-09-29 18:33:27 följande:
    Det är ingen som tvingar någon att göra någon den inte har skrivit på själv för att göra. Skriver du på ett kontrakt är du skyldig att följa det. Vill personen inte utföra aborter får den väl jobba någon annanstans där det inte ingår i arbetsuppgifterna eller söka sig till ett land abort är olagligt, svårare än så är det inte.
    Tror nog det är ovanligt att en barnmorska som är mot abort skulle soka sig till ett ställe som i huvudsak utfor aborter och propsa på att inte behova utfora dem.

Men vad händer med de barnmorskor som soker tjänster där man inte utfor aborter, men blir arbetslosa och av arbetsformedlingen tvingas soka alla tillgängliga bm tjänster? Ska de inte kunna neka och få A-kassa ändå? 

Ska man inte kunna utbilda sig till bm om man inte vill utfora aborter, går yrket miste om en stor andel kompetenta och annars lämpliga personer.
  • Tow2Mater

Skulle det en dag bli lagligt att sälja sex i Sverige, kan man med samma motivering (ingen samvetsklausul) anse att ingen arbetslos kvinna kan säga nej till att sälja sex om hon blir anvisad det av AF, om hon vill ha A-kassa?

• Tow2Mater

Och när assiterat självmord blir lagligt i Sverige (det är bara en fråga om tid), kommer ju all sjukvårdspersonal tvingas medverka till det?

• Tow2Mater
    MxMeNow skrev 2014-09-29 18:47:18 följande:
    Off topic.
    Tycker inte det är off topic att jämfora med, faktist mer on topic än hamburgare faktist.

Enligt undersokningar har en majoritet av den allmänna befolkningen (73 procent), en tillåtande attityd till läkarassisterat självmord medan motsvarande siffra bland läkarna bara är 34 procent. (Unga läkare är mer emot än äldre). Men det är ju kanske lätt att ha åsikter om arbetsuppgifter man själv aldrig kommer behova utfora.

(kalla ki.se/forskning/allmanheten-positiv-till-dodshjalp )

• Tow2Mater
    Julligulli skrev 2014-09-29 19:17:43 följande:

Ni som tycker att barnmorskor ska få ha samvetsklausuler, tycker ni då även att exempelvis läkare som tillhör Jehovas Vittnen ska kunna neka patienter blodtransfusion med hänvisning till sin tro? Ska de också kunna få en samvetsklausul inskrivet i sitt kontrakt?

Om det är emot deras tro att ge (inte samma som att få), borde de kunna få neka att ge ja, men inte kunna neka patienter blodtransfusioner. Stor skillnad.
  • Tow2Mater
    Julligulli skrev 2014-09-29 19:34:45 följande:
    Och om de är den enda tillgängliga läkaren på plats för tillfället, vad händer då? Vad händer om de drar ut på beslutsfattandet eller tillkallande av annan läkare bara för att t ex en transfusion på ett annat vittne (eller någon annan) inte ska ske?
    Eftersom det kan utforas av läkare eller sjuksköterska kommer inte problemet att uppstå eftersom en läkare under samvetsklausul inte arbetar ensam under jour med en sjukskoterska under samma klausul.
  • Tow2Mater
    Neige Obskyr skrev 2014-09-29 19:38:28 följande:
    När vi ändå pratar om vårdpersonal och samvete, ska vaccinationsmotståndare kunna neka sina patienter att bli vaccinerade?

Eller om vi går över till andra yrken, ska poliser som är övertygade nationalister kunna neka nysvenskar pass?
    Vaccinationer och pass faller knappast under den "samvetsfråga" som diskuteras i samband med just abort.
  • Tow2Mater
    Neige Obskyr skrev 2014-09-29 20:02:21 följande:
    Och där klippte du bort hela resinemanget från mitt svar till dig, anatgligen för att det var för obekvämt att svara på. Bravo!

Vill du kommentera den övre halvan av mitt inlägg (det du klippte bort) istället för att bara säga att den under halvan inte handlade om det vi pratar om, då lyssnar jag gärna!
    Tog inte med det eftersom du missforstod mig. (Jag kanske var otydlig.) Jag sa vad jag tycker i #82, dvs om det är emot deras tro att ge (vilket jag inte vet om det ar, jag trodde det var emot deras tro att få transfusioner), borde de kunna få neka att ge ja, men de borde ju inte kunna kunna neka patienter blodtransfusioner av annan läkare/ssk, precis som ingen kan neka en kvinna abort av annan läkare om en läkare inte vill utfora den. Forstod du nu?
  • Tow2Mater
    Centurione skrev 2014-09-30 10:37:23 följande:
    Inte för att jag vet om det är så mycket bättre som det är idag. Idag säger många barnmorskor regelmässigt till en ung kvinna: "jaha då ska vi boka tid för abort", när hon konstaterat graviditeten.

Hon upplyser inte ens om alternativen: att det faktiskt går att få bidrag från soc första året tills barnet kan vara på dagis (alla vet inte det), att det går att få bo tillsammans med sitt barn i ett familjehem första tiden och få hjälp och stöd av mamman där (om man inte kan få den hjälpen av sin egen mamma), att man kan låta placera barnet men ändå träffa det regelbundet tills man är mogen att ta det hem till sig, att inhemska adoptioner faktiskt förekommer - och att de kan få vara "öppna".
    Ja, svensk lagstiftning är extremt pro-abort, och det verkar inte finnas nåt bidrag alls om alternativen i sjukvården eftersom de "bara" foljer lagen. Min kompis som hade bestämt sig for att behålla och uttryckligen inte ville ha info om abort, fick i kontakten med vården telenummer till abortmottagningen tryckt i sin hand mot sin vilja eftersom det är i enlighet med svensk lag, och ingen info alls om vilken hjälp man kan få. Helt absurt.
  • Tow2Mater
    hännrick skrev 2014-09-30 20:52:55 följande:

Ska en polis som är absolutist ha rätt att vägra utreda ärenden där brottsoffret är berusat?
    Ska en polis med palestinsk bakgrund ha rätt att vägra att mota bort demonstranter från Israels ambassad?

Ska brandmän ha rätt att utifrån egen religös trosuppfattning, politsk övertygelse, etnisk bakgrund, sexuell läggning eller könstillhörighet säga "Den branden släcker jag inte"?

Ska svenska soldater som är republikaner har rätt att inte delta i högvakten?

Om en sjuksköterska är emot abort så är det helt okej, hon kan söka sig till vårdinriktningar där det inte är ett problem eller acceptera att hon som sjuksköterska på gyn-avdelningen kan bli tvungen att medverka vid aborter.

Det enda du skulle kunna jämfora med abortuppgiften är saker inom andra yrken som kan skapa liknande etiska dilemman for den enskilde, t ex medhjälp till självmord, sexakter (utfora sexrelaterade uppgifter ("runka av" har ju varit på tapeten forr, hur blev det med det?) inom hemtjänsten for de som är for handikappade att gora det själva), etc. Soldater har också t ex rätt att vägra utfora en order om de anser det strider mot mänskliga rättigheter, vilket ju är en tolkningsfråga i situationen.
Svar på tråden Ska personal i sjukvården ha rätt att vägra utföra aborter?