Gena skrev 2014-10-01 08:48:17 följande:
Som vanligt ingen som brytt sig om att svara på ens inlägg....
Fattar ni inte att abort inte bara är en bekvämlighetsgrej? Det kan vara något som patienten lider oerhört av. Jag har genomgått en abort och det är det värsta jag varit med om i hela mitt liv. Det sista jag ville var att ta bort mitt barn, men jag var tvungen. På väg till sjukhuset kändes det som jag var på väg till min egen avrättning. Som tur var var personalen fantastisk och stöttande. Det hade varit fruktansvärt i den situationen att behöva bli utsatt för fördömanden från personalen. Dessutom förlorade jag så mycket blod innan de bestämt sig för att jag behövde operera bort moderkakan att jag hade dött om narkosläkaren vägrat befatta sig med mig. Jag opererades på den centrala operationshallen, eftersom det var helg och gyn-op-personalen gått hem.
Jag gjorde abort i v 18 på en kvinnoklinik, där det även utförs andra gynekologiska ingrepp. Men om "min" sköterska var upptagen när jag ringde på henne så kom någon annan som hade tid över. Det hade inte funkat om den personen visste att jag var där för abort och vägrat gå in i rummet.
Det är mycket prat i tråden om vad andra yrkesgrupper kan göra, men alla yrkesgrupper kan inte jämföras rakt av. Barnmorska är en skyddad yrkestitel med noggrann dokumentering av vilka arbetsuppgifter som ingår. Det går inte att jämföra med tex en expedit som inte vill sälja sexleksaker. En barnmorskas arbetsuppgifter är aldrig en överraskning, utan allt som hon ska kunna göra finns redan på papper.
Precis! Jag kan inte tänka mig att någon människa tycker att man gör en abort av bekvämlighet (eller för nöjes skull vilket man ibland kan tro att vissa abortmotståndare hävdar) och det är inget som bör ses som preventivmedel. Det är en radikal åtgärd som tas till när en graviditet av någon anledning måste avbrytas.