Inlägg från: asta66 |Visa alla inlägg
  • asta66

Ska personal i sjukvården ha rätt att vägra utföra aborter?

hännrick skrev 2014-09-30 21:39:25 följande:

Det handlar fortfarande om en person som medvetet valt en yrkesinriktning som delvis innehåller arbetsuppgifter hon/han av religösa/moraliska/whatever skäl inte är beredd att utföra. Att abortmotståndare tycker att de är bättre och liiiite heligare än alla andra hör egentligen inte alls till saken.

Att prata om mänskliga rättigheter och samtidigt vara emot kvinnans rättighet att bestämma över sin egen livmoder är skenheligt och inget annat än dubbelmoral.

Och att inte respektera en patient gör en direkt olämplig.
  • asta66
    modsey skrev 2014-10-01 07:55:45 följande:
    nej efter alla år i vården har jag aldrig upplevt detta som ett problem.
    Och självklart tycker jag man ska ha rätt att inte utföra dessa uppgifter om man har starka religiösa eller andra ideologiska skäl, det går också självklart att arbeta i yrket ändå.
    Då väljer man ett jobb där det inte ingår dessa arbetsuppgifter.
  • asta66
    modsey skrev 2014-10-01 07:58:38 följande:
    fast du läser inte vad jag skriver. Ex den narkosläkaren jag känner, han gör andra uppgifter den dagen helt enkelt och den kvinnan som är jehovas vittne, får helt enkelt en annan sal. Det är inte ett problem
    Det kräver att det finns personal till övers så att det går att flytta runt. Vilket det inte alltid finns på mindre sjukhus. Men en barnmorska kan alltid få frågor om abort och då ska patienten inte känna sig illa behandlad.
  • asta66
    Tow2Mater skrev 2014-10-04 02:21:55 följande:
    Eftersom artikeln i TS säger "För ett tag sedan nekades en barnmorska jobb på tre olika kliniker i Jönköpings län när hon, med hänvisning till sin kristna tro, vägrade utföra aborter", antar en del av oss att barnmmorskor utfor dem.
    Hon har ju varit med i TV. Och verkar göra en grej av det. Så jag antar att hon utmålat sig själv som bråkstake. Så jag förstår att hon har svårt att få jobb.
  • asta66
    ursula skrev 2014-10-06 15:28:27 följande:
    Nu är det så att det ingår i arbetsbeskrivningen för de tjänster hon har sökt och då väljer såklart arbetsledningen en person som in har några problem med det. Hon har nog bränt alla sina broar vid det här laget. Däremot kan hon söka tjänst på många privata kliniker eller t.o.m öppna eget.
    Eller inse att hon gjort bort sig och ta konsekvenserna av det.
Svar på tråden Ska personal i sjukvården ha rätt att vägra utföra aborter?