Ska personal i sjukvården ha rätt att vägra utföra aborter?
Jag tycker inte att en arbetstagare ska ha rätt att slippa vissa uppgifter som står i avtalet med arbetsgivaren, det kan ju leda till att det en dag på en barnmorskemottagning inte finns någon som kan utföra en abort trots att behovet finns. Det skulle ju inte alls fungera och leda till att aborträtten inskränks.
Dock har jag full förståelse för att vissa barnmorskor inte vill utföra aborter, jag skulle aldrig vilja varesig vara med på någon annans abort eller göra en abort själv om det inte var fara för mitt liv eller barnet var mycket sjukt. Jag tror inte heller att någon kvinna med en oönskad graviditet gynnas av att möta en barnmorska som är emot aborter.
En medelväg hade kanske varit att sjukhusen när de utlyser barnmorsketjänster erbjöd olika typer av tjänster med mer preciserade uppgifter. Så att man om man söker en tjänst på t.ex. en förlossningsavdelning inte arbetar med att utföra aborter. Det finns säkert fler tjänster som skulle kunna separeras från utförandet av aborter. Då står det dig fritt att välja vilka tjänster du söker. Söker för få personer tjänsterna där abort ingår får man försöka locka med högre löner t.ex. Jag tycker absolut inte att aborträtten ska inskränkas.