IsaStardust skrev 2014-09-29 19:47:11 följande:
Jag anser att man ska kunna ifrågasätta aborträtten, gränserna för abort t.ex. Men jag anser inte att aborträtten ska tas bort för den är viktig. Jag skulle aldrig ifrågasätta någon som gör abort heller.
det som jag ser som negativt är att aborträtten och diskussionerna om den, och att den är så pass helig, faktiskt, leder till förtryck. kvinnor tvingas till aborter de inte vill genomföra, barnmorskor blir nekade jobb för att de inte vill utföra aborter, kvinnor blir hotade, spottade och trampade på för att de inte vill göra abort. det är INTE vad aborträtten ska vara till för. aborträtten ska finnas kvar men den ska INTE vara en grund för förtryck.
som jag sa tidigare. förtryck är inte finare för att det kommer från en viss sida. (feminist/vänster-håll- feminister kan vara riktigt jävliga kvinnoförtryckare)
Var ser du allt detta? Jag ser snarare motsatsen. Speciellt nu när SD har joinat KD i abortmotståndet, det är snarare de som står för kvinnoförtrycket och kräver att kvinnor ska anpassa sig och sina kroppar till att bli levande barnfabriker. Ärligt talat tvivlar jag också på att det är i "barnens intresse" de gör det, det mesta av abortmotståndet brukar emanera från en väldigt obehaglig tanke om att kvinnor (och främst deras sexualitet och reproduktionsförmåga) bör kontrolleras (av män).