• exceptionell

Hur ska högklackade skor sitta egentligen?

Det här kan tyckas vara en konstig fråga, men jag är så himla osäker på detta. När jag har mina (nya) pumps nu så trycks tårna in lite på utsidan, så att de böjs. Stortån är rak, och tån bredvid den är också ganska rak. Eftersom de flesta pumps smalnar av mer eller mindre framtill så antar jag att det ska vara såhär? Eller kan ni sträcka ut alla tårna i era högklackade skor? Jag har provat mängder av olika modeller men det är alltid såhär, och det gör att det kan domna och göra ont i (de tre yttersta) tårna efter ett tag. 

Har mina fötter fel form för sådana här skor, eller upplever alla detta? En del kvinnor tycks ju kunna gå i 10 cm klackar hela dagarna utan problem... och mina nya nu är bara 7 cm höga. 

Kan tilläggas att jag bara har skor i 2000-kronorsklassen, i hög kvalité. Så problemet är inte att jag gått till scorett och köpt nåt skräp. :) 

• Svar på tråden Hur ska högklackade skor sitta egentligen?
  • Baktakt

Högklackade har man inte för att de är sköna. De förstör fötterna om man går för ofta i dem och ja, de mosar ihop fötterna på ett onaturligt sätt på alla.

Priset har inte mycket med kvaliteten att göra. Det enda märke jag hittat som jag vanligen kan gå i utan smärta är från Bianco och där är de inte så värst dyra. En kompis går helst i loboutin. Hon påstår att högklackat är skönt. Jag påstår att hon är en märkesfixerad självplågare.

• Losan

Priset är inte allt. Ecco har en serie som heter sculptured, deras högklackade är fantastiska! En hel kväll stående/dansande är inga problem. Tårna trycks självklart ihop lite grann men de är så mjuka i skinnet att det inte ger upphov till obehag.

• Birgitta02
    exceptionell skrev 2014-09-29 11:22:06 följande:

Ok, bra. Då vet jag att det inte bara är jag. :) 

Det är verkligen inte dig det är fel på! Damskor - högklackat - är skitsnyggt. Men fötterna gillar INTE de där skorna.
  • Vinterankan

Prova olika märken och köp sedan bara det märke som passar just dina fötter bäst. Och det märke som passar bäst för pumps behöver inte vara samma som passar bäst för stövlar med klack. Kan också rekommendera Ecco sculptured, har flera par sådana skor.

• exceptionell

Tack för era svar. 

Grejen är att jag har provat så himla många olika redan... nu har jag köpt ett par som ska vara extra breda (har breda fötter) men är ändå osäker på om de sitter som de ska just eftersom tårna böjs lite. Jag vet liksom inte hur bra det ska kunna bli, och vad jag ska sikta på, och hur mycket man måste stå ut med. Om ni förstår hur jag menar? 

• villaste
    exceptionell skrev 2014-09-29 12:37:53 följande:

Tack för era svar. 

Grejen är att jag har provat så himla många olika redan... nu har jag köpt ett par som ska vara extra breda (har breda fötter) men är ändå osäker på om de sitter som de ska just eftersom tårna böjs lite. Jag vet liksom inte hur bra det ska kunna bli, och vad jag ska sikta på, och hur mycket man måste stå ut med. Om ni förstår hur jag menar? 

Testa att ha iaf liten platå fram till.. Mycket skönare att gå i
  • Vinterankan
    exceptionell skrev 2014-09-29 12:37:53 följande:

Tack för era svar. 

När de släpper i hälen är de för stora, ha så stora som möjligt som inte släpper. Och det som skrivs ovan, det finns små inlägg att lägga under trampdynan som gör att det blir skönare. I och med det tar också foten lite mer plats och du kan kanske gå upp en storlek och därigenom få bredare skor. Har förövrigt också breda fötter och tycker pumps från vagabond funkar bra.
  • Anna Collovin

Att tårna trycks ihopa i högklackat är ju inget man kan göra åt . Sen vet jag inte hur länge du gått i dina nya skor för dem flesta brukar ju klämma lite innan man gått in dem . Vill du ha högklackat så bara kämpa på är mitt råd fötterna vänjer sig efter ett tag har själv 10-12 cm klackar i stort sett alltid och ibland ännu högre jag hade jätte ont när jag började men nu går det hur bra som helst , 

Svar på tråden Hur ska högklackade skor sitta egentligen?