Inlägg från: Anonym (ghjkl) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ghjkl)

Varför parkerar ni som inte har barn på familjeparkeringen?!

Jill 79 skrev 2014-09-30 20:59:12 följande:

Har fått ställa babyskyddet i en snödriva utanför ica maxi. Alla familjeparkeringar upptagna och jag parkerade på en vanlig mini ruta långt bort, men blev ändå totalt inparkerad så man knappt får upp någon dörr. Inte så j-la kul! Vissa affärer har extra många stora parkeringar och det uppskattas när man har småbarn.

Är du ändå bara hemma med ungen borde du väl kunna planera din tid lite? inte åka dit i rusningstrafik.
    Som jag ser det så har de flesta familjer minst behov av parkeringarna eftersom man oftast är hemma och är ledig när man har små barn.
    Dessutom så kan man väl åka och handla själv och låta ens partner ha ungen; jag har aldrig förstått varför folk ska envisas med att ha med hela familjen.
  • Anonym (ghjkl)
    snorkan skrev 2014-09-30 22:05:26 följande:

Jag tycker att man kan försöka underlätta lite för varann. Vad ska en ung å frisk stå där för, när det finns flerbarnsföräldrar med griniga barn och 14 matkassar....

Om den unga friska människan är stressad eller har migrän då? jag personligen tycker också att man ska underlätta för varandra, men det gäller ju alla människor inte sant? personligen tycker jag kanske att man som småbarnsförälder borde planera lite bättre och inte ha med alla ungar när man handlar av hänsyn till just andra.
  • Anonym (ghjkl)
    KiaL skrev 2014-09-30 22:50:05 följande:

För att folk är lata och egoistiska helt enkelt.. Att familjeparkeringarna finns är toppen då det oftast är ganska bökigt att lyfta barn, barnvagnar och barnstolar utan att ha gott om plats.

Det är också mycket för att slippa att råka slå upp bildörren i någon annans bil. Men detta svider tydligen i ögonen på alla de som behöver ställa sig på en vanlig parkering som alla andra.
    Och visst det är inte förbjudet att stå  på en familjeparkering utan barn men jag tycker det hör till rent hyfs att låta bli.

Det kan vi nog enas om, både barnfamiljerna och de som inte har barn, för att vilja stå närmast handlar ofta om lathet och bekvämlighet.

Det finns folk som har behov av att stå nära såklart, barnfamiljer hör dock inte dit!
  • Anonym (ghjkl)
    nanneN skrev 2014-09-30 23:19:19 följande:
    Nu är det ju faktiskt så att det inte är småbarnsföräldrarna som *hävdar* sin rätt till extra utrymme, det är varuhusen som *ger* dom den rätten.
    Eller tror du att det är föräldrarna själva som är ute på nätterna och målar om parkeringsplatserna?

Om nu varuhusen, på sin egen parkering, vill dedikera vissa platser till småbarnsföräldrar, då är det deras fulla rättighet att göra det! Du får gärna ha en åsikt om det om du vill, men den får du ta med varuhusen.
    Om dom tydligt och klart klargjort att denna plats är för småbarnsföräldrar, så har du fanimig ingen rätt att strunta i detta! Det är deras parkering, och dom kan enligt lag sätta vilka villkor dom vill för dom som parkerar där!
    Och ja, dom kan bötfälla dig om dom skulle vilja det.
    Där har du fel, ett varuhus får inte bötfälla mig och man får inte bötfälla en person som följer rådande lagstiftning.
    Det är inte olagligt att parkera på familjeparkering och eftersom det inte är det så fortsätter man stå där, men det är perfekt för mig då jag alltid parkerar där med eller utan barn.
  • Anonym (ghjkl)
    KiaL skrev 2014-09-30 23:49:53 följande:
    Nu handlar det väl egentligen inte så mycket om att de är närmast utan mer om att de är större och gjorda för just barnfamiljer som behöver större plats att ta sig in och ur bilen med barn, vagnar och dylikt.

Finns ju liksom en anledning att de platserna finns och är märkta med familjeparkering.
    Nu är det ju så att de ligger närmare och det är ju därför folk parkerar där, låg de längre ifrån så skulle inte människor parkera där.
    Vagnen tas väl ut bakifrån? behöver du extra stort utrymme för det? nä, de argumenten håller inte.
    KiaL skrev 2014-09-30 23:46:05 följande:
    Om du läste vidare så har jag också skrivit just det. att det finns undantag. Äldre och rullstolsbundna som har svårt att röra sig behöver också mer plats. 
    Men friska unga fullt fungerande människor utan barn behöver inte en familjeparkering.

Gäller inte det friska människor med barn också?
  • Anonym (ghjkl)
    Dr Mupp skrev 2014-10-01 00:11:49 följande:

Hur små måste barnen vara för att det enligt er som tycker att endast småbarnsfamiljer ska stå där ska var aok att stå där.

Jag har alltid en bakåtvänd barnstol i bilen. Är det ok att jag stå på familjeparkeringen. Ni lär ju bara se mitt stora våmmel till bil, tittar ni in ser ni en bilkudde och en bakåtvänd stol. Ni har inte den blekaste aning om hur många barn som följt med till affären och hur stora de är. Ska ni stå där och spana och titta tills jag kommer tillbaka?

Nej det vore fånigt, istället kan man göra som idag att låta alla stå där om de vill stå där...att stå och spana känns bara löjligt.
  • Anonym (ghjkl)
    Oscarsmamma84 skrev 2014-10-01 11:09:47 följande:

Hemskt vad alla tjatar om lagen. Hört talas om visa hänsyn till sina medmänniskor? ? Nej visst ja jag glömde att vi lever i ett egoistiskt samhälle. Jag använder inte familjeparkeringarna så ofta. Dels för de alltid är upptagna av alla andra o dels för i den butiken vi brukar handla i så är kundvagnen långt ifrån just småbarnsparkeringarna som det så fint heter på den parkeringen. Jag ställer mig hellre närma kundvagnarna så jag kan sätta sonen där så jag har koll på honom .

Vem har sagt att man inte ska ta hänsyn till andra människor?
Svar på tråden Varför parkerar ni som inte har barn på familjeparkeringen?!