• MAN78

Varför parkerar ni som inte har barn på familjeparkeringen?!

Detta är väl lite av ett i-landsproblem. Men det är genuint kul att pika ensamåkande herrar (damer också) i 50 plus-åldern som familjeparkerar.

Jag brukar tala om för dem att de hellre bör ställa bilen på handikapparkeringsrutan. "Öh, va" brukar det låta. "Det ligger dig närmare tillhands", svarar jag.

Det onda ögat eventuellt följt av tillsnörpta munnar förgyller resten av dagen :)

• MAN78
    SAnonym (Svea) skrev 2014-09-29 23:17:17 följande:
    Du är väl medveten om att hög ålder inte ger till att få ett handikappstillstånd? Eller vari ligger det roliga i att ett handikappstillstånd skulle ligga 50+ personer närmare tillhands? Förklara gärna för jag ser inte skämtet eller anledningen till tillsnörpta munnar.
    Självfallet har det inte med ålder att göra, mer än att män i 50-55-årsåldern enligt min uppfattning är överrepresenterade. Det handlar om att visa någon form av respekt! Butiken anvisar parkeringsplatser för barnfamiljer och rörelsehindrade. Känner man sig tillhörig till någon av dessa grupper så är det ju fritt fram. Jag gör min tolkning till vilken grupp vederbörande hör bäst till. När jag berättar det så möts jag av den tillsnörpta munnen, vilket är kul. Touché!
  • MAN78
    Ingram skrev 2014-09-29 23:29:24 följande:

Varför? eftersom att det rent juridiskt inte finns något som heter "familjeparkering" och för att jag tycker det är en dum idé.
    Det finns ingenting som säger att familjer har mer nytta av parkeringarna närmast ingången, det kan finns massvis med människor som behöver dem bättre.

Nu pratar vi om en typ ICA/Coop-parkering så du behöver nog inte bry dig så mycket om juridiken. Tycker du det är dumt med handikapparkering också?
  • MAN78
    Ingram skrev 2014-09-30 00:56:07 följande:
    Nej, jag tycker att det här med handikapparkering är något som är väldigt bra och skillnaden mellan de 2 är att du kan få böter om du står på en handikapparkering utan tillstånd.
    Du kan inte få böter på en familjeparkering om du inte är en "familj"!!!
    Ok, det var alltså bara böterna det handlade om. Då kan jag lugna dig med att du även kan ställa dig på handikapplatsen utan tillstånd och utan någon större risk för böter. De flesta storhandelsparkeringar och andra privata parkeringar, som vi ju nu diskuterar, har ingen dylik övervakning.

Eller så visar man lite respekt för vad parkeringsägaren har för avsikt med dessa platser och låter bli att parkera där om man inte har där att göra. Hur svårt kan det va? ;)
Svar på tråden Varför parkerar ni som inte har barn på familjeparkeringen?!