• linah86

Ägglossningssekret = ägglossning?

Har sedan ett par månader tillbaka ätit munkpeppar och från att ha haft en menscykel som varit allt från ca 45-90 dagar så har den de två senaste gångerna varit 36 och 43 dagar. Båda gångerna har jag haft tydliga ägglossningsflytningar och mensen har kommit ca 14 dagar efteråt. Nu har jag sedan tre dagar tillbaka haft dessa flytningar och igår hade jag hugg i höger äggstock så det blir intressant att se om mensen kommer om ca två veckor. Gör den det blir menscykeln kring 42 dagar den här gången. Dagarna innan mensen kommit vid de två tidigare tillfällena har brösten blivit jätte-svullna och ömma, något som sällan händer annars. 

Tror ni det här betyder att jag haft riktiga ägglossningar? Eller kan man få dessa symptom och ändå inte ägglossa? Vi försöker ännu inte bli gravida men det här kommer förhoppnings underlätta en del den dagen det är dags när kroppen ger så tydliga tecken och då hoppas jag att det ger riktiga ägglossningar

• Svar på tråden Ägglossningssekret = ägglossning?
  • CinnamonGirl

Köp ägglossningstester så får du svar om du verkligen har ägglossning. Tydligen kan man ha mens utan att ha ägglossning.

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • CinnamonGirl

Jag har alltid haft oregelbunden mens, det senaste året har den varit hyfsat regelbunden (30-35 dagar emellan), Har under detta år testat med fertilitetsmonitor från Clearblue, men har inte fått fullt utslag på den, bara förhöjda nivåer.

• linah86
    CinnamonGirl skrev 2014-09-28 11:09:53 följande:

Köp ägglossningstester så får du svar om du verkligen har ägglossning. Tydligen kan man ha mens utan att ha ägglossning.

Men vad jag förstått så är ägglossningstester inte tillförlitliga när man har PCOS men clearblues fertilitetsmonitor kanske är mer tillförlitlig även för oss med PCOS?

Jag är medveten om att jag kan ha mens utan att ha ägglossning men min frågeställning här var mer om det är troligt att jag har mens med ägglossning när symptomen är så tydliga med ägglossningssekret, molvärk i äggstockarna och mens 14 dagar senare. Brukar du ha tydliga symptom? Tänker eftersom du har relativt regelbunden menscykel.
  • Jag är bara jag

Jag har alltid kunnat räkna ut min BIM/mens utifrån äl-flytningar och stämmer det med lutealfasen har man haft äl. Men jag har även haft typ äl-flytningar och inte fått mens när jag ska så då har jag vetat att jag inte haft äl. Denna menscykel är inne på 11 veckor...

• CinnamonGirl
    linah86 skrev 2014-09-28 11:41:08 följande:
    Men vad jag förstått så är ägglossningstester inte tillförlitliga när man har PCOS men clearblues fertilitetsmonitor kanske är mer tillförlitlig även för oss med PCOS?

Jag är medveten om att jag kan ha mens utan att ha ägglossning men min frågeställning här var mer om det är troligt att jag har mens med ägglossning när symptomen är så tydliga med ägglossningssekret, molvärk i äggstockarna och mens 14 dagar senare. Brukar du ha tydliga symptom? Tänker eftersom du har relativt regelbunden menscykel.
    Sorry, lite offtopic: Jag blev diagnosticerad med PCOS för 1,5 år sedan, men har nog en lindrig variant eftersom jag ändå har hyfsad regelbunden mens, Men ingen ÄL enligt fertilitetsmonitorn i alla fall. Har dock haft "lite" ÄL-flytningar tidigare + förhöjda nivåer enligt monitorn. Senaste söndag+måndag (28-29/9) fick jag kraftigare ÄL-flytningar samt fullt utslag på monitorn. Har sedan senaste mensen använt munkpeppar.

Varför är ÄL-tester inte tillförlitliga när man har PCOS?

Men eftersom din cykel blivit kortare och du de senaste gångerna haft flytningar + mens 14 dagar efter så får vi väl hoppas att dina hormoner håller på att normaliseras så du får en regelbunden cykel och ägglossning så ni kan få barn.
  • linah86
    CinnamonGirl skrev 2014-10-04 13:12:23 följande:
    Sorry, lite offtopic: Jag blev diagnosticerad med PCOS för 1,5 år sedan, men har nog en lindrig variant eftersom jag ändå har hyfsad regelbunden mens, Men ingen ÄL enligt fertilitetsmonitorn i alla fall. Har dock haft "lite" ÄL-flytningar tidigare + förhöjda nivåer enligt monitorn. Senaste söndag+måndag (28-29/9) fick jag kraftigare ÄL-flytningar samt fullt utslag på monitorn. Har sedan senaste mensen använt munkpeppar.

Varför är ÄL-tester inte tillförlitliga när man har PCOS?

Men eftersom din cykel blivit kortare och du de senaste gångerna haft flytningar + mens 14 dagar efter så får vi väl hoppas att dina hormoner håller på att normaliseras så du får en regelbunden cykel och ägglossning så ni kan få barn.
    Det beror på att man vid PCOS kan ha förhöjda nivåer av LH trots att man inte har ägglossning. Det är ju det hormonet ägglossningstest ger utslag på. Trots det så kan det så klart fungera och i ditt fall verkar det som att du fick ett tillförlitligt test. Jag kan tänka mig (och det är min egen tes) att har man en någorlunda normal menscykel är också chansen större att man verkligen ägglossar och då är också testen mer tillförlitliga som hos en person med normala äggstockar. 

Ja, jag hoppas det. Har jag haft ägglossning bör mensen komma någon gång mellan tors-lör nästa vecka så det är bara att hoppas på det. Känns ju helt otroligt att ett naturläkemedel kan påverka kroppen på det här sättet  
Svar på tråden Ägglossningssekret = ägglossning?