Matschema
Hej!
Undrar om ni kan dela med er av era matscheman för era 6 månaders bebisar ?
Hej!
Undrar om ni kan dela med er av era matscheman för era 6 månaders bebisar ?
Min son är 6 mån och 3 veckor nu och ätee enligt följande sedan 6 mån och 1 vecka.
Kl 8.00 välling/ersättning 180-250 ml ( håller på att gå över till välling)
Ca kl10 en banan eller annan pure
Kl 12 lunch 1/2 - 1 burk mat
Kl15 1 portion gröt
Kl18 1/2 burk mat
Kl 20 200 ml välling. Sover sen hela natten från ca 20.30-08.
Tycker du ger för
Mycket mat och för lite ersättning. Jag började ge mina smakportioner först vid 6 månader. Vid ca 8/9 månader så åt hon en hel burk först.
Klockan 15 kan du he ersättning i Stället.
Även klockan 10
Tycker du ger för
Mycket mat och för lite ersättning. Jag började ge mina smakportioner först vid 6 månader. Vid ca 8/9 månader så åt hon en hel burk först.
Något schema hade vi inte. Sonen fick mat när han var hungrig, helt enkelt. Enklast så.
Men han ammades ca varannan timme, och utöver det fick han lite smakportion runt lunchtid.
Mina barn ammades också när dom ville.
Du kan blanda vällingen med mjölk för extra energi.
Varför frågar du iaåfall ang matschema om du själv är nöjd.
Mina barn helammades till 6 månaders ålder sedan fick dom ersättning/ smakportioner/ammades när dom var hungriga.
När min son var 6 månader såg hans matschema ut såhär:
7.30 frukost, gröt + amma
11.00 lunch, 1/2-1 burk + fruktpuré
14.00 mellis, nån frukt + amma
17.15 middag, 1/2-1 burk + fruktpuré
18.30 välling
Han hade också svårt att gå upp i vikt och vi fick råd av bvc att börja med smakportioner när han var 5,5 månader. Han har älskat mat från första början! Alla måste ju följa sitt eget barn, alla individer är olika och har olika behov. När vi började med gröt var han 4 månader och då fick han bara en tesked från början. Han blev så arg för att han inte fick mer. Vi ökade antalet skedar efter vad hans mage klarade av. Samma sak när vi började med smakportioner. Då ökade vi dock mängden snabbare för magen klarade av den maten bättre än gröten. Sen är det klart att det är bra att fortsätta amma/ge ersättning också men det hänger ju också på barnet. Jag slutade smma helt när sonen var 8,5 månader och då hade han varit ganska ointresserad av bröstet i minst en månad.
Vid 6 månader har de ammat ca var 3:e timme. Till lunch har de smakat någon sked puré eller gröt.
Först vid 8 månader har de ätit så pass mycket att det varit tal om att byta ut något mål.
#7 , de är jag som frågar efter matschema inte Anonym (My) . Jag är nyfiken på hur era matscheman ser ut helt enkelt :) .