Ett privatförsök eller vänta på Sahlgrenska?
Hej tjejer!
Nu skulle jag behöva lite kloka råd från er här inne. Det är nämligen så att vi står i kö för IVF/ICSI på Sahlgrenska. Vår remiss skickades i slutet på Augusti. Hade de hållit vårdgarantin så hade vi fått en tid senast i slutet på November. Nu gör dom inte det och som det ser ut nu så kommer vi få en tid tidigast i slutet på Januari, men förmodligen blir det i mitten på Februari. Sedan så är det inte säkert att man får köra igång direkt pga de ligger så efter. Har kollat upp det här med vårdgarantin och det finns tyvärr inget att göra då Sahlgrenska inte följer lagen. Dock står vi med på en lista (tillsammans med flera andra i samma situation) som innebär att de kan höra av sig och erbjuda en tid med kort varsel om någon avbokar och vi får i så fall den avbokade tiden.
Då jag känner att det är oerhört psykiskt påfrestande att vänta, då vi har längtat efter bara så oerhört länge och jag känner även att livet och tiden bara rinner iväg så funderar vi på att betala för ett försök privat i väntan på Sahlgrenska. Jag vill inte att den här soppan ska ta åratal, oavsett om man lyckas eller inte. Vi har fått en tid nästa onsdag på en privat klinik. Väljer vi detta alternativ så kan vi förmodligen köra igång redan vid min nästa mens som kommer runt den 12/10. Väljer vi detta alternativ så kostar det runt 30 000 kr. Vi har pengarna, men känns egentligen surt att behöva betala när vi har rätt till tre försök gratis. Men vad är 30 000 kr om man kanske blir gravid och slipper må dåligt? Nu vet jag självklart att oddsen inte är jättestora att man lyckas på första försöket.
Det andra alternativet är att vi väntar på Sahlgrenska till slutet på januari-februari och får sätta igång i Februari-Mars. Har vi tur så ringer dom ju tidigare. Är det någon av er här inne som har erfarenhet av detta? Hur stor är chansen att dom ringer tidigare? Jag missade ett samtal imorse från okänt nr och jag misstänker att de kan ha varit Sahlgrenska. Blir så arg på mig själv :( Min man ringde upp dem senare och då sa dom att dom hade haft en avbokad tid imorse, men de kunde inte se om de hade ringt oss. De sa att de brukar ringa flera gånger då. Så det kanske bara är jag som inbillade mig att det var dom.
Efter att ha läst detta. Vilket alternativ tycker ni att vi ska köra på?
Styrkekramar till alla som kämpar på här inne!