• Line85

Behöver råd om amning.

Hej

När jag fick mitt första barn så hade jag problem med amningen. Mitt barn blev aldrig nöjd och det sattes in ersättning redan på BB. När vi kom hem fortsatte jag amma och ge tillägg, då hon fortfarande aldrig var nöjd... Gav upp amningen efter några veckor men fortsatte pumpa ut det jag kunde i en månad och upptäckte att det inte alls fanns mycket, fick ut ungefär 30-50ml efter att jag pumpat 30 minuter.

Hur som helst, nu väntar jag mitt andra barn och undrar ifall det finns något man kan göra för att få igång mjölkproduktionen bättre än sist... Kan man göra något redan när man är gravid?
    Jag vill verkligen kunna amma!

• Svar på tråden Behöver råd om amning.
  • Flickan och kråkan

På vilket sätt blev din bebis inte nöjd redan på BB? När man är på BB har vanligtvis inte ens mjölken runnit till och det handlar om oerhört små mängder råmjölk. Pumpa är lurigt. Jag har aldrig kunnat pumpa mycket men har ändå haft överproduktion. 

• Flickan och kråkan

Det man kan göra som gravid är att verkligen läsa på hur amning fungerar så att man inte tror att något är fel när det inte är det. Jättemånga som t.ex. tror att de sinar vid 3 månader och börjar ge tillägg.....av ren okunskap. Vet inte hur många trådar det finns om just det. 

• Line85
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-25 16:53:09 följande:

På vilket sätt blev din bebis inte nöjd redan på BB? När man är på BB har vanligtvis inte ens mjölken runnit till och det handlar om oerhört små mängder råmjölk. Pumpa är lurigt. Jag har aldrig kunnat pumpa mycket men har ändå haft överproduktion. 

Hon skrek mest, trots att hon blev ammad... Så personalen fixade ersättning och vi skulle mata med kopp. Det var inget vi frågade efter... Jag kan tycka idag att det var dumt gjort, men just då kändes det som om vi inte hade något val.
  • Flickan och kråkan
    Line85 skrev 2014-09-25 16:56:11 följande:
    Hon skrek mest, trots att hon blev ammad... Så personalen fixade ersättning och vi skulle mata med kopp. Det var inget vi frågade efter... Jag kan tycka idag att det var dumt gjort, men just då kändes det som om vi inte hade något val.
    Det är svårt med första barnet och man inte har någon erfarenhet. Här kommer några tips från en som ammat tre barn rätt länge. Tredje barnet ville de tilläggsmata på BB för att han låg på gränsen till tillväxthämmande, men vi löste det snabbt och fint utan.

- Läs på om hur man lägger barnet till bröstet så att barnet får rätt tag. Hur rätt tag ser ut. Prata med din BM om detta så kan hon säkert hjälpa dig. Finns filmer på nätet om man söker på youtube också.
    - Amma så mycket du bara kan första dygnen. Man brukar kalla de första tre dygnen för "amningsdygnen", för att barnet vill amma konstant och det för att få igång mjölkproduktionen.
    - Handmjölka gärna råmjölk mellan amningarna och mata med tesked (läs på/titta på filmer om hur man handmjölkar).
    - Barn är olika. Vissa vill sova mycket första dygnen, andra inte. Väck ditt barn för amning varannan timme om han/hon inte vaknar av sig själv så pass ofta.

Ju snabbare mjölken rinner till desto lättare blir det. Och ju mer man ammar desto snabbare kommer mjölken att rinna till. Råmjölken man har innan är i mycket små mängder. När jag handmjölkade för att skedmata min lilla trea mellan maningar så fick jag i bästa fall ut en halv tesked.

Lycka till! Eftersom du verkligen vill amma så håller jag tummarna för dig att det ska fungera. Men jag insåg snabbt med första barnet att kunskap verkligen är a och o. Att amma är en konst och kräver mycket arbete.
  • Line85
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-25 16:55:25 följande:

Det man kan göra som gravid är att verkligen läsa på hur amning fungerar så att man inte tror att något är fel när det inte är det. Jättemånga som t.ex. tror att de sinar vid 3 månader och börjar ge tillägg.....av ren okunskap. Vet inte hur många trådar det finns om just det. 

Kanske, men ska man inte kunna lita på BBpersonalen?
    Som förstföderska så är man ju rätt ny på det hela. Men jag kommer absolut säga nej om dom säger samma nu. Hoppas det räcker bara. Är så orolig att det inte ska funka den här gången heller.... =(
  • Flickan och kråkan
    Line85 skrev 2014-09-25 17:09:07 följande:
    Kanske, men ska man inte kunna lita på BBpersonalen?
    Som förstföderska så är man ju rätt ny på det hela. Men jag kommer absolut säga nej om dom säger samma nu. Hoppas det räcker bara. Är så orolig att det inte ska funka den här gången heller.... =(
    Jo, självklart ska man det. Jag vet inte alls hur er situation såg ut, men ibland kan det bli knas av olika anledningar. Jag hade en nybliven mamma som fått sitt första barn nu senast som jag delade rum med. Hon hade fått barn två dygn före mig. Hennes barn hade sovit mycket första dygnet och hon hade lämnats mycket ensam. Hon hade själv tyckt att det känts bra när barnet ammade men det var alldeles för sällan. Barnet blev slött och behövde tillägsmatas. Hon kämpade med att pumpa, koppmata, amma och ge ersättning till en bebis som inte var så intresserad. Det blev en väldigt jobbig situation som egentligen inte hade behövt bli. När jag åkte hem hade hon fått igång amningen och tillägget började fasas ut. Hade hon väct regelbundet var och varannan timme så hade hon sluppit pumpa, koppmata, tilläggsmata....och inte minst oron och stressen runt det hela.

Men jag tycker absolut att du ska prata med din BM om det hela. Vad som hände med amningen och på BB och varför med första barnet? På det viset blir du ju tryggare inför den här gången. Om det behövs tilläggsmatning med det här barnet så be om mycket hjälp med hur du fasar ut ersättningen på ett bra sätt OM du vill helamma.
  • Erizajo

Men fick du hjälp att se till att barnet fick ett ordentligt tag om bröstet då? Annars är det ju inte så konstigt med tårar menar jag ... Sitter man och ammar är det superviktigt att komma ihåg att barnets arm som är nedåt ska vara ovanför hens huvud tex så att det inte kommer in mycket luft. Sen är det ju bra att själv ta tag i vårtan, stoppa in den i munnen på babyn och hålla kvar tills man är säker på att hen har ett bra tag.

• krillesthlm
    Erizajo skrev 2014-09-25 18:42:26 följande:

Men fick du hjälp att se till att barnet fick ett ordentligt tag om bröstet då? Annars är det ju inte så konstigt med tårar menar jag ... Sitter man och ammar är det superviktigt att komma ihåg att barnets arm som är nedåt ska vara ovanför hens huvud tex så att det inte kommer in mycket luft. Sen är det ju bra att själv ta tag i vårtan, stoppa in den i munnen på babyn och hålla kvar tills man är säker på att hen har ett bra tag.

hönans huvud låter inte så bra va
  • Line85

Tack så mycket för alla råd. Jag ska prata med min barnmorska om detta också ska jag se till att personalen på BB inser hur mycket jag vill få igång detta. Vi har en amningsmottagning på sjukhuset så jag kanske borde ringa dit och kanske får komma och prata där.
    Jag minns så väl hur misslyckad jag kände mig när det inte fungerade sist. Sen VAD det var som gjorde att det inte gick är ju oklart..
    Men som sagt, tack! Jag ska ta tag i detta redan nu eftersom jag inser att det kan bli ett problem.

Svar på tråden Behöver råd om amning.