Line85 skrev 2014-09-25 16:56:11 följande:
Hon skrek mest, trots att hon blev ammad... Så personalen fixade ersättning och vi skulle mata med kopp. Det var inget vi frågade efter... Jag kan tycka idag att det var dumt gjort, men just då kändes det som om vi inte hade något val.
Det är svårt med första barnet och man inte har någon erfarenhet. Här kommer några tips från en som ammat tre barn rätt länge. Tredje barnet ville de tilläggsmata på BB för att han låg på gränsen till tillväxthämmande, men vi löste det snabbt och fint utan.
- Läs på om hur man lägger barnet till bröstet så att barnet får rätt tag. Hur rätt tag ser ut. Prata med din BM om detta så kan hon säkert hjälpa dig. Finns filmer på nätet om man söker på youtube också.
- Amma så mycket du bara kan första dygnen. Man brukar kalla de första tre dygnen för "amningsdygnen", för att barnet vill amma konstant och det för att få igång mjölkproduktionen.
- Handmjölka gärna råmjölk mellan amningarna och mata med tesked (läs på/titta på filmer om hur man handmjölkar).
- Barn är olika. Vissa vill sova mycket första dygnen, andra inte. Väck ditt barn för amning varannan timme om han/hon inte vaknar av sig själv så pass ofta.
Ju snabbare mjölken rinner till desto lättare blir det. Och ju mer man ammar desto snabbare kommer mjölken att rinna till. Råmjölken man har innan är i mycket små mängder. När jag handmjölkade för att skedmata min lilla trea mellan maningar så fick jag i bästa fall ut en halv tesked.
Lycka till! Eftersom du verkligen vill amma så håller jag tummarna för dig att det ska fungera. Men jag insåg snabbt med första barnet att kunskap verkligen är a och o. Att amma är en konst och kräver mycket arbete.