• kiriaki

Nya BF Februari 2015!

Sara Viktoria skrev 2014-10-10 09:22:19 följande:

Stackare! De som inte haft det kan inte förstå smärtan man har! Efter första barnet fick jag förstoppning (glömde som bort att gå på toan och då jag väl skulle gå var det stopp). Även idag nästan 5 år senare minns jag smärtan! Om jag inte går minst en gång per dag så kan jag känna av det fortfarande men så länge som jag går regelbundet så slipper jag få det. Hoppas du får ngn hjälp, för det blir inte bättre av att vänta tyvärr. Lycka till! :)

Det giiiickkkk till slut!!!! Tog till ett desperat knep som inte ar nagot man ska gora nar man ar gravid men alltsa.. tror det var battre an att spricka inifran eller att ta mediciner... Men det var bara en gang.. nu kanner jag mig hemsk mot bebis men han verkar ma bra dar inne sa hoppas han inte blev for traumatiserad Skäms Nu ar det stopp i toan. Det far maken fixa nar han vaknar imorgon haha. Fan. Det ar ju ett mirakel om vi fortfarande ar gifta nar bebis fods alltsa.. 
    Saltvatten skrev 2014-10-10 09:22:23 följande:
    Tror jag ska ringa dit och fråga dem vilka råd de brukar personer som kommer dit och är gravida. Det står på flera av deras behandlingar vilka som är lämpliga för just gravida men det står ingen info om massagepoolen.
    Later som en bra ide!! Hoppas du kan anvanda den, vore ju suverant :)
  • kiriaki
    Sara Viktoria skrev 2014-10-10 09:34:51 följande:
    Det här pysslar vi med idag! Första snön har kommit till Västerbotten! Som den dåliga lekmamman jag är så sitter jag på bron med en kaffekopp och familjeliv på telefonen! :)

Som så många andra har jag också problem med ryggen. Man vaknar på morgonen och känner sig som en 90 åring! Gravidkudden såg ju helt underbar ut! :)
    Hela min slakt ar fran Vasterbotten och brorsan bor dar med sina barn!! Faaan vad jag saknar sno... Har inte sett sno pa 2 ar nu.. Rynkar på näsan Maken har dock lovat att ta mig till Big Bear har i Kalifornien sa att jag kan rulla runt i en snodriva.. kan visserligen inte rulla sa bra nu med jattemagen men en snoangel kan jag nog fa till Cool
  • kiriaki
    Amber82 skrev 2014-10-10 10:42:15 följande:
    Haha, förlåt, men du fick mig att le denna dag som har börjat allt annat än bra Det är verkligen helt sjukt vad privata och intima äckelheter man delar med sin partner när man är gravid och föder barn, man får hoppas att dom värsta detaljerna förträngs av den andre...
    Hahaha min man minns ALLT, han kan komma ihag vad hans kompis hade for farg pa skorna torsdag 15:e juli for 10 ar sedan!!! Han stod ju saklart dessutom bredvid lakaren och tittade pa nar sonen foddes.. har fatt beskrivningar om hur det sag ut nar han sag sonens huvud inne i "kanalen" och hur rumpan sag ut nar jag krystade.. TACK for den liksom Cool Han verkar dock alska mig mer an nagonsin efter att vi fick sonen sa det ar ju tur det, lite stopp i toan var inga problem Skrattande
    Sara Viktoria skrev 2014-10-10 11:12:40 följande:

Skönt att det gick till slut! :) äsch gubbarna får vänja sig vid allt äckel, de borde nog överleva det tycker jag. De får ju bara höra eller se det, medan vi måste genomlida allt :)

Ja jag kan förstå att du saknar snö! Fastän det är skönt med värme så är vintern härlig på sitt sätt. Om man bortser från alla lager kläder som barnen måste ha på sig så finns det mkt att leka i snön :)

Vi bor uppe i bergen sa ibland far vi pyttelite sno men forra aret var det for varmt :( Men for 3 ar sen fick vi ca. 5 cm som stannade i en hel dag hahaha. Inte mycket men alltid ngt :) Jag tycker det ar sa trist med varme hela tiden, sonen ar ju mest bara halvnaken.. Jag vill ju ta pa honom gulliga mossor och vantar och se honom i tjocka overaller sa han ser ut som en liten Michelingubbe Tomte Och det suuuuger att aldrig ha sno pa julafton alltsa.. Jag ar ju van vid 2 meter sno vid jul! 
    örnen skrev 2014-10-10 17:09:39 följande:

Kör ni knipövningar? Jag har "snippgympa" på instagram för att påminna mig själv.

Jag har varit dalig den har gangen men med forsta sonen blev det mycket snippgympa! Det hjalpte verkligen, hade aldrig problem med urinlackage och snippan var i nyskick efter nagon manad efter sonen foddes

• kiriaki
    Elins mamma 2010 skrev 2014-10-11 07:36:44 följande:

Bebisen sparkar och bökar mycket när jag ligger i sängen, börjar bli svårt att hitta en sovställning som är skön. Funderar på om den är missnöjd och får dåligt med plats. Nån av er som har köpt en sån där gravidkudde? Minns inte om nån har skrivit det, jag har så otroligt dåligt minne som gravid :(

Kiriaki, såg att gravidkudden snoogle pillow är mycket billigare i USA, jag är avundsjuk på dig :)

Vad kostar dom i Sverige? Jag ar for snal for att kopa en haha, tycker dom ar dyra har Drömmer Jag anvander en jat
  • kiriaki
    Nrk79 skrev 2014-10-11 11:12:30 följande:

Nrk79

Idag 11:10

Hej på er alla i andra trimestern.

Jag har bf i maj, men skulle vilja få hoppa in i er tråd och bara fråga lite om era erfarenheter från typ v 7-8. Jag har nämligen varit på ett vul i vecka 7 då läkaren säger att han ser hinnsäcken och gulsäcken och ev fostret, men det är så pyttelitet. Han tyckte inte det såg så bra ut och vill ha tillbaka oss på nytt vul nästa vecka och att vi skulle förbereda oss på MA. Jag pratade sedan med kvinnokliniken på sjukhuset (den första läkaren var privat) och de säger att man ser ofta inget mer än just gulsäcken och hinnsäcken i v. 7 och att det var klumpigt sagt att min första läkare. Hon tyckte jag skulle slappna av. Har någon av er erfarenhet av något liknande och hur gick det för er? Lycka till med era magar!

Jag var pa VUL i v.6+3 efter en blodning nu den har graviditeten och allt var verkligen pyttelitet men lakaren sag ett litet hjarta sla..

Fragan ar ju om du ar saker pa att du ar just i v.7 ? Med forsta sonen var vi pa UL i v.6/7 (trodde jag) och da sag dom bara en hinnsack och en gulsack och fostret var knappt ens synbart, inga hjartslag alls. Blev ju orolig.. Visade sig att jag blivit gravid senare an jag trodde, men det forstod vi ju inte forran senare :) Den lilla ar idag 1.5 ar :)
  • kiriaki
    Elins mamma 2010 skrev 2014-10-11 09:14:45 följande:
    Verkar kosta över 700 på nätet här. På amazon fanns de för 49 dollar men de kanske skickar till Sverige? :)
    Dom kan nog skicka till Sverige men man far akta sig lite for skatt! Kopte en DVD-samling fran USA en gang och nar den gick genom tullen sa la dom pa mer skatt an DVD:n kostade !!! Det var ju iofs 10 ar sedan.. men jag var inte glad alltsa :P

49 dollar var ju inte farligt!! Hmm.. :) Annars kanske du kan be nagon sy? Sag att nagon har skrev att det ar sma kulor i gravidkudden dom tittade pa.. later hemskt obekvamt ju.. Alla jag tittat pa har i USA ar mjuka men fasta typ som en vanlig kudde :)
  • kiriaki
    Nrk79 skrev 2014-10-12 07:45:10 följande:
    Tack för ditt svar! :) Jag hoppas att något liknande händer mig. Under sista veckan har det varit växtvärk och jag har varit jättehungrig så förhoppningsvis växer den lille. Lycka till med din nuvarande graviditet.
    Oroa dig inte for mycket, det ar sa himla svart att se ordentligt i borjan pa UL, och eftersom man aldrig kan vara riktigt saker pa exakt nar allt fastnade dar inne och borjade vaxa till sig sa kan det nog latt bli fel vid tidiga UL. Haller tummen for dig Glad 
  • kiriaki
    saragranberg skrev 2014-10-12 02:05:51 följande:

Jag börjar känna mig gigantisk nu :P

Du ar inte alls gigantisk! Fin liten babymage :)
  • kiriaki
    Johannniii skrev 2014-10-12 17:52:27 följande:

Har sammandragningar från helvetet och mår illa... Haft Det sedan kl 14 idag.. Sjukt ansträngande. Ska försöka sluta stressa men det är svårt. Magen o korsryggen gör krampaktigt ont :( visserligen tredje barnet, men kommer inte ihåg ett skit fast att jag födde barn senast för 1 år och 3 veckor sedan. bada? vila? tips någon?

VILA OMEDELBART!!!! En tjej jag foljer pa instagram klagade pa hemska sammandragningar och sa att hon borde dra ner pa stressen men "inte har tid".. Fodde sonen i v.23+3 for nagra dagar sen, dom vet fortfarande inte om han kommer att klara sig. 
  • kiriaki

v. 24 (23+6) Har fruktansvarda smartor i vanstra skinkan och ner i benet.. Tar mig typ 10 minuter och manga skrik att rulla ut ur sangen pa morgonen.. Har halsbranna typ hela tiden ocksa.. Men annars mar jag helt ok nu, inte trott eller kissnodig hela tiden trots att jag dricker 3 liter vatten per dag.. Har fatt smartsamma sammandragningar en gang men da var jag kissnodig som en gnu och hade sprungit runt i stan hela dagen. Trodde det var magknip forst tills jag insag att magen var hard som sten :D Tuttarna vaxer i takt med magen ocksa, tror jag har minst F-kupa nu. Herregud.
  • kiriaki
    Johannniii skrev 2014-10-12 20:32:23 följande:
    Usch nu blir jag orolig.. Jag som jobbar heltid. Har 2 ungar på olika dagis och börjar veckan som gräsänka då mannen är iväg på älgjakt.. :/ hur gör man för att inte stressa då? Asså jag har det i blodet.. Stressar alltid,. Varit extremt på senaste.. Men vad gör man? Planerar allt 1 timme innan så man kan slappa den överflödiga tiden?? Eller hur gör man? :(
    Jag skulle nog sjukanmala mig nagra dagar om jag var du, lamna barnen pa dagis och forsoka vila ordentligt! Det ar nog battre att sjukanmala sig en vecka an att behova fa en prematurbebis och vara borta fran bade jobb, man och barn i manader. Ta hand om dig sjalv kvinna :) {#emotions_dlg.flower}
    saragranberg skrev 2014-10-12 19:14:34 följande:
    Satan vilken fin mage du har :D

Håller med dig om det där med brösten, är samma sak här. Har gått upp till D kupa redan :P
    Tack tack! :D Kanner mig mest som nagon som borde springa runt naken pa savannen och vara med i National Geographic hahaha
  • kiriaki
    Johannniii skrev 2014-10-12 22:34:58 följande:
    Ja, får se hur jag gör. Jobbar inom familjeföretaget så jag kan lösa det enkelt. Men ska Se hur det känns imorgon. Lovar att ta det på allvar. Legat på sängen jämte min man o pratat en lång stund om allt mellan himmel o jord, blev visst vuxenstund i slutet.. O nu känner jag mig avslappnad o lugn. Hoppas det håller i sig.. Är lite orolig över hur livet ska förändras med tre barn och en hund. Men nu när vi pratat i lugn o ro känns fet hyfsat, tack för all omtanke.
    Men oh sa mysigt! :) Bra att du ar avslappnad nu, blir ju orolig! Jag var sa himla stressig med forsta sonen, skulle gora saaa mycket.. Lyfte mobler och hade mig pa slutet och akte motorcykel tills 5:e manaden.. Till slut hade jag sammandragningar och da kom bade maken och kompisarna och i princip skallde ut mig och sa at mig att lagga av och satta mig pa arslet och ta det lugnt... Skäms Vet att det ar himla svart att ta det lugnt nar man redan har barn men tycker det ar okej att be om hjalp nu, har alltid haft svart for det forut.. Du har tur som har foraldrarna som kan hjalpa! Och satt maken pa mer grejer nar han kommer hem fran jakten ocksa.. Vi har gjort sa att min man far ta alla fysiskt tunga grejer samt all utomhuslek, plocka undan leksaker (sa jag slipper boja mig upp och ner hela tiden) och lyft med sonen just nu.. Jag skoter det mesta av disk och tvatt osv men det ar riktigt avslappnande i och med att maken tar ut sonen pa aventyr i naturen under tiden :D
  • kiriaki
    Loncelot skrev 2014-10-13 06:31:15 följande:
    Haha, sött, skulle tro ni väntar ert första barn?

Hahaha, vissa karlar ar bara galna dock! Min man pratar redan om bebis nummer TRE. Detta trots att jag ar varldens tjockaste och mest aggressiva gravida kvinna nagonsin typ OCH varan son pa 18 manader ar helt jakla skogstokig alltsa.. Underbar och karleksfull men sjovild som fa Cool
  • kiriaki
    Loncelot skrev 2014-10-13 13:32:58 följande:

Haha ja kanske är ensam om det men ja kan vara ganska otrevlig... Haha usch hemsk ja e..

Men seriöst så försöker ja hålla mig så lugn som möjligt

Jag ar skitotrevlig jag ocksa hahaha. Speciellt forsta 19 veckorna da jag madde illa, har extrem krakfobi sa stressen over att kunna krakas vart som helst var ju outhardlig. Nu brakar jag mest over saker som jag typ hittar pa sjalv.. Som nar jag sa till maken att jag dromde att jag var otrogen och han sa "Jag vet att du aldrig skulle vara otrogen alskling!" och jag tjurade en hel DAG for att jag tyckte att han var elak och menade att ingen vill vara otrogen med en fuling som mig Oskyldig
  • kiriaki
    BigMami skrev 2014-10-14 07:17:12 följande:
    Men Herregud! Du vet väl att man har rätt till att byta barnmorska? Gör det. Hon verkar inte klok på en fläck! Stackare.. Förbannad man blir! Hoppas det går bättre på VC, så där ska du inte behöva ha det!
    Haller med!! Saltvatten - byt lakare/barnmorska.. Vilken idiot alltsa!! 
  • kiriaki

Jag tror att min lilla bebis vande pa sig idag! Han har suttit uppratt pa min blasa hela tiden men idag pa affaren sa fick jag vaaarldens skummaste och mest obehagliga kansla och hela magen stracktes ut sa jag trodde den skulle spricka.. det kandes verkligen som att han snurrade runt helt och nu ligger med huvudet nerat. Jag tog mig for magen och bara gapade och gjorde nagot konstigt ljud och lutade mig framat.. Sag formodligen ut som att jag var pa vag att bajsa ner mig eller foda barn eller en kombination av bada.. 

Saklart gick det forbi en kvinna just da och hon bara glodde och fortsatte ga.. Sen vander hon sig om nar hon gar och bara fortsatter glo!! Jag blev sa jakla arg alltsa att jag skrek "JAG MAR SKITBRA, TACK FOR ATT DU FRAGAR!!". Hon sprang snabbt ivag och sag livradd ut. Jepp, jag ar officiellt galen. 

• kiriaki
    saragranberg skrev 2014-10-14 08:42:39 följande:
    Haha ja, det låter som att du är ganska galen :P men tycker du gjorde helt rätt. Hade jag gått förbi hade jag frågat om du behövde hjälp med något! :) det är allmänt hyfs enligt mig :P
    Jag ar ganska lugn, konfliktradd och tyst nar jag inte ar gravid men jag hamnar i nagot slags konstant "Jag skiter i allt"-humor nar jag ar gravid Cool Ser man en gravid kvinna som tar sig for magen och ser ut som att hon har ont sa fragar man val om allt ar okej eller iaf latsas som ingenting, man kan ju inte bara ga och glo pa kvinnan heller.. Tur att hon sprang annars hade jag kastat bananer pa henne eller nat. Jag ar fortfarande arg hahaha. Nu kanner jag bara bebissparkar kring och ovanfor naveln, forut var det stampande pa blasan hela tiden sa tror jag hade ratt i att han snurrade runt i alla fall Skrattande
    örnen skrev 2014-10-14 08:54:37 följande:

Akut fråga!

Jag är väldigt yr & mår extremt illa & känner mig svag. Stressade till fsk med min son, åt inget just då utan järntabletten, omperazol och lactulos. Cyklade sedan med sonen i bak till hans fsk, fick vända efter en bit pga glömde glasögonen. Väl på mitt jobb 30 min senare åt jag två mackor & drack en stor kopp oboy. Brukar äta på jobbet för att slippa stressen hemma. Men när jag ska gå ner till lektionen känner jag mig yr, illamående och svag. Går ner och tar närvaro men säger till eleverna att jag inte mår bra och nu sitter jag på arbetsrummet, medan eleverna läser i klassrummet. Vad kan detta vara? Vad ska jag göra? Orkar verkligen inte cykla hem.. Vill bara somna ifrån det.. Råd???

Ring BM/Forlossningen (vet inte vem man ska ringa i Sverige?) och fraga!! Tror inte man ska borja bli yr och ma illa bara sadar.. Kan ju bero pa bristen pa mat och stressen samt allt cyklande men anda battre att fraga for mycket an for litet tycker jag i alla fall! 
Svar på tråden Nya BF Februari 2015!