• kiriaki

Nya BF Februari 2015!

elless skrev 2014-10-05 07:30:27 följande:

Inatt vaknade jag av smärta i magen igen.. Höger sida, där min moderkaka sitter, och gör värre ont när jag ligger på sidan. Yr och illamående också.. Kan väl vara växtvärk eller något i kläm, men blir lite orolig för moderkakan.

Ring till forlossningen och kolla vad dom sager, tror inte det ar nagot hemskt men yrsel och illamaende tillsammans med smarta ar alltid bra att kolla upp! Battre att kolla upp for mycket an inte alls :) 
  • kiriaki
    elless skrev 2014-10-05 07:56:23 följande:

Fick tag i min kompis som är Bm på förlossningen, så får se vad hon tycker. Kunde inte göra klart stallet utan fick lägga mig och vila. Smärtan har avtagit i stilla position iaf..

Du vet hur alla sager "graviditet ar inte en sjukdom" och man lyssnar och jobbar pa som vanligt? Det fungerar inte for alla, du maste lara dig att ta det lite lugnt!! Jag holl pa att jobba ihjal mig med diverse projekt och grejer med forsta sonen, kande mig fjantig om jag tog det lugnt eller inte orkade for "jag ar ju bara gravid, inte sjuk"... Fick hemska sammandragningar mot slutet, maken fick nastan skalla ut mig for att jag skulle ta det lugnt.. Din kropp jobbar pa att gora en manniska, kroppen behover vila mycket mycket mer an vanligt.. Nu med andra blir jag anfadd som att jag sprungit ett maraton bara jag dammsuger huset.. du maste gora lite, pausa, gora lite till.. Ja det tar en evighet att fa saker gjort men vad gor det? Du och din bebis ar viktigast av allt just nu!
  • kiriaki
    elless skrev 2014-10-05 09:05:35 följande:
    Ja det är verkligen en omställning för kroppen! Blir andfådd jag med av minsta lilla och svettas väldigt mycket mer än vanligtvis. Får jag blödning igen ringer jag akut, men nu är det bara lite lätt värk när jag rör mig. Senast när jag åkte in av magsmärtor hade jag sammandragningar också, men de kunde inte hitta någon fel då och inte uvi. Jag tar det ändå väldigt lugnt och tvingar mig själv ta extra raster, att inte hitta på saker hela tiden osv. Men morgnarna har jag ofta lite ont när jag är kissnödig. Idag var det annorlunda mot det. När ska man börja undvika tunga lyft?
    Jag far inte lyfta nagot ALLS nu.. tror dom sager fran v.18-20 har i USA sa ska man inte lyfta mer an 13 kg om man nu inte varit otroligt valtranad innan graviditeten och mar jattebra. Sonen vager 14 kg och jag borjar bloda varje gang jag plockar upp honom, aven om det bara ar tex for att ta ut honom ur bilstolen.. Nu ar det ju visserligen andra graviditeten for mig och blev gravid nar sonen preis fyllt 1 ar sa ganska tatt emellan sa det tar ju pa krafterna, med sonen madde jag mycket mycket battre an jag gor nu.. Men om jag sager sahar: Battre att lyfta for lite an for mycket.. Oftast sa ar det ingen fara for barnet men du kan gora illa dig sjalv ordentligt speciellt om du borjat fa foglossning redan. Ganska onodigt att totalsabba ryggen bara for att du inte kan ta dte lugnt liksom :)
    Saltvatten skrev 2014-10-05 11:46:39 följande:
    Du har så rätt i det du skriver!!

Tyvärr så tar vi kvinnor ofta på oss den där duktighetsstämpeln (och blir även tilldelade den av andra) och både tror och förväntas att kunna köra på som vanligt i allting. Vi bär faktiskt på en levande liten individ inuti oss som kräver omtanke och MASSOR av energi. Det är ju faktiskt så att t ex hälften av energin i maten som jag stoppar i mig nu delas upp mellan mig och en till.

Jag fattar knappt hur jag kan vara så här trött!! Matt i kroppen, huvudvärk och är tung i huvudet konstant (vilket också gör att mitt minne är som en guldfisk). Så fort jag kommer hem så somnar jag. Skulle utan problem kunna lägga mig och toksomna direkt på dörrmattan.

Min chef är en person som väldigt starkt går i täten för det där uttrycket "graviditet är inte en sjukdom". Jag drar mig därför att tala om när jag får besvär, som t ex i fredags när jag fick åka in akut till förlossningen p g a hemska magsmärtor.
    Nu messade tydligen dock min arbetskamrat till vår chef där på kvällen eftersom hon var orolig för mig. Så igår när jag var tvungen att kontakta min chef i ett smått akut ärende som rörde arbetet så frågade hon mig direkt hur jag mådde, jag blev ju ställd eftersom jag visste att jag inte sagt till henne att jag satt på förlossningen under fredagskvällen.
    Blev först lite sur på min kollega som hade "skvallrat" till chefen men jag vet att det var bara av ren omtanke. Min chef var dock förstående och sa att hon skulle se till att bemanna extra nu imorgon ifall jag inte kunde komma och sen skulle hon se till att vi ska få en soffa in i vårt samtalsrum med filtar så att jag kunde gå och lägga mig och vila när jag behöver Glad

Kände av smärtan i magen igen inatt och lite under dagen men det klingar av ganska snabbt. Så jag funderar på om jag ska ringa MVC imorgon och se om jag får en tidigare tid eller om jag ska vänta på min inbokade tid på torsdag Obestämd
    Jag var precis likadan med forsta graviditeten.. Ville vara "duktig" och inte gnalla i onodan osv... Till slut fick jag utskallningar bade fran maken och kompisarna.. Verkar vara vanligt med forstagangsmammor att man liksom vill klara av sa mycket.. Det ar ingen tavling. Man FAR vara trott, man far ma daligt, man maste inte orka allt. Verkar som att du har en jattebra kollega! Du maste ju forsta ocksa att om kollegorna blir oroliga sa gor du nog for mycket... Det ar dessutom den enda graviditeten som du faktiskt KAN ta det lugnt sa jag skulle verkligen rekommendera att du gor det!!! Det blir ingen vila med bebis nummer 2 kan jag ju saga :D Nu vet jag battre iaf.. Om jag ar trott sa halvskriker jag at maken "Jag ar for fan gravid, jag gor en manniska vafan gor du just nu?! Du far fixa det for JAG SKA VILA, JAG MASTE VILA!!!!!!!!!!!!". Jattetrevlig ar jag hahaha. Jag ar en sandar aggressiv gravid kvinna, ar vanligtvis valdigt lugn och snall sa maken blir lite radd. Men han glommer ibland att jag inte orkar, trots att jag ser ut som att jag har 15 bebisar i magen hahaha
  • kiriaki

Listan igen! 

kiriaki - 30 år, andra barnet, BF 1/2 - Pojke - Gift och bor i Södra Kalifornien (från Norrbotten)

Carrols - 28 år, första barnet, BF 2/2 - överraskning - Sambo och bor i Stockholm <3

Embr - 25 år, första barnet, BF 2/2- överraskning - Sambo och bor i Helsingborg

praliin - 24 år, första barnet, BF 4/2 - Flicka - Bor i Lund med sambo

Marren01 - 36 år, andra barnet, BF 4/2 - överraskning - Bor i Kinna

Hisna - 26 år, första barnet, BF 6/2 - Flicka - Bor i Skövde

Ericaeli - ?? år, första barnet, BF 7/2 - Flicka

Sara217 - 27 år, första barnet. BF 7/2 - Pojke - Sambo och bor i Södertälje

zsmamma - ?? år, andra barnet, BF 8/2 - Flicka

JJF - 27 år, första barnet, BF 8/2 - Flicka - Bor i södra Finland

elless - 25 år, första barnet, BF 8/2, Pojke - Bor strax utanför Vimmerby, Småland

IsaStardust- 30 år, andra barnet (har en änglason), BF 8/2 - Flicka - Ensamstående, bor i Stockholm

Mymlisen - 32 år, andra barnet, BF 9/2 - Flicka - Bor i Gävle

saragranberg 22 år, andra barnet, BF 9/2 - Flicka - Bor i Ekenässjön/Småland 

Sessan 1 - ?? år, andra barnet, BF 11/2 

Johannaa3 - 25 år, andra barnet, BF 11/2 - överraskning - Bor i Nyköping

jemo2014 - 30 år, första barnet, BF 12/2 - överraskning - Gift och bor i Stockholm

örnen - 31 år, andra barnet, BF 12/2 - Flicka - Bor i Vänersborg 

Lucy S - 24 år, första barnet, BF 13/2 - Flicka - Bor i Stockholm

Sezzie - 23 år, första barnet, BF 13/2 - Flicka - Gift och bor i Norrköping

Slumpan - 29 år, första barnet, BF 14/2 - Pojke - Bor i Skara

Jujusma - 29 år, andra barnet, BF 14/2 - överraskning - Gift och bor i Kristianstad

SkogsstjärnN - 29 år, andra barnet, BF 14/2 - Flicka - Stockholm

Novin10 - ?? år, BF 14/2

Saltvatten - 34 år, första barnet, BF 15/2 - överraskning - Gift och bor i Varberg

kajog - ?? år, första barnet, BF 16/2 <3

Tissel - 22 år, första barnet, BF 16/2 - Flicka - Bor med sambo i Västernorrland

Amber82 - 32 år, andra barnet, BF 16/2 - överraskning - Bor i Gävle

Isse81 - 33 år, andra barnet, BF 16/2 - överraskning - Bor i Karlshamn

Zoofe - 32 år, första barnet, BF 17/2 - Flicka

kendi - ?? år, andra barnet, BF 18/2 

Jw83 - 31 år, första barnet, BF 18/2 - överraskning - Bor i Skåne

Mariiiah - 26 år, andra barnet, BF 18/2 - överraskning - Bor i Norrbotten

mocha8676 - 27 år, första barnet, BF 19/2 - Flicka - Bor utanför Karlstad <3

hemljuvahem - 29 år, andra barnet, BF 20/2 - överraskning - Bor i Kungälv 

Cariol - 28 år, andra barnet, BF 20/2 - Pojke

Mystjejen1989 - BF 21/2

Johannniii - 23 år, tredje barnet, BF 21/2 - överraskning - Gift och bor i Halmstad

Sara Viktoria - 29 år, tredje barnet, BF 22/2 - överraskning - Bor i Norrland

Saken86 - 28 år, första barnet, BF 22/2 - Flicka - Bor i Norrbotten

Johanna1988 - 26 år, andra barnet, BF 23/2 - Flicka 

Stinten10 - 35 år, andra barnet, BF 23/2 - Pojke - Bor i Södertälje

Kajan - 37 år, tredje barnet, BF 23/2 - Flicka

MorUggla - första barnet

Jonej - 31 år, andra barnet, BF 24/2 

Vädurtjejen - 34 år, andra barnet, BF 24/2 - överraskning 

Elins mamma 10 - 30 år, andra barnet, BF 24/2 - överraskning 

akbejan - 32 år, tredje barnet, BF 24/2 - Kanske en överraskning - Smålandsstenar

Jolise - 26 år, andra barnet, överraskning, BF 25/2 - Bor i norra Bohuslän

Loncelot - 31 år, tredje barnet, BF 26/2 - överraskning - Bor i Stockholm

carinalindgr3n - ?? år, andra barnet, BF 26/2 - Pojke

chatrine1986 - 28 år andra barnet, BF 27/2 - överraskning - Bor i Skara

SannaF - 24 år, första barnet, BF 27/2 - överraskning

emma79 - 35 å, andra barnet, BF 28/2 

Hira - 25 år, första barnet, BF 2/3 - Bor i Kungsängen, Stockholm

• kiriaki
    MammaÄrJag skrev 2014-10-07 19:26:47 följande:
    Du får gärna lägga till mig i listan också :) 26 år, bor i drängsered/Halland. Gift och detta är 3:e barnet. Vet ej kön. BF 4/2
    novin10 skrev 2014-10-07 16:21:24 följande:

Novin 30 år. Tredje barn BF 14/2 pojke

Lovee skrev 2014-10-07 16:15:30 följande:

Vill någon lägga till mig i listan? Jag lyckades inte.

Lovee - 25 år, andra barnet, BF 6/2 - pojke, bor i Stockholm

Lagt till er allihopa! :)
  • kiriaki
    Loncelot skrev 2014-10-08 11:54:03 följande:
    Ja e också född på Danderyd 1983 har inte så stora minnen därifrån
    Och jag ar fodd pa Danderyd 1984 Skrattande Vi flyttade dock till Norrland nar jag var 1 manad gammal sa kanner mig inte som en Stockholmare direkt.. Mamma tog pa sig klader och packade vaskan pa 5 min, hade 20 min resa dit och hann vara inne i hela 20 min innan jag ploppade ut haha.. Snabbt gick det! Hon han klappa en skoterska pa truten ocksa.. Sa kan det ga Cool
  • kiriaki

Fan.. Jag forsoker forbereda for bebis men jag har ju kopstopp sa det gar ju liksom inte framat.. Med forsta sonen hade vi sa mycket att gora att det var ordentligt med mental forberedelse innan han foddes.. Allt nytt och renoverade hans rum osv.. Nu ar ju allt typ klart redan!

Har tvattat och lagt in alla klader han kan behova tills han ar ca 6 manader (resten ar nerpackat i en garderob), har skor klara tills han ar typ 18 manader.. Storebrors fotter vaxte sa jakla snabbt att allt ar i nyskick sa det ar ju bra..
    Har en playpen (typ stor resesang/babyfangelse) med skotbord och musikmobil som vi fick av en kompis som jag satte upp och rengjorde idag.. Lite val tidigt kanske men vafan.. Har en babygunga som jag ska rengora ocksa men den kan jag inte satta upp forran julgranen aker ut.. och den aker ju inte ens upp forran december haha. Jag vill gora bebisprojekt juuuuuuuuuuuuuu. Har till och med satt ut annonser for babysaker vi aldrig anvande sa att jag kan salja dom och kopa nya roliga grejer Cool

• kiriaki
    momiaan skrev 2014-10-09 06:38:25 följande:

Missat lite här i nån vecka. Var på RUL förra veckan, o allt var bra! *puh* En liten kille denna gång. Har småhandlat lite grejer som kläder. Resten får vänta ett par månader :)

Om du ger mig alder, BF, forsta/andra/tredje barnet och vart du bor sa kan jag lagga till dig i listan :)
  • kiriaki

Jag vill boa sa idag har jag roat mig med att fixa till storebrors och bebisens rum (dom maste dela sa smaningom).. Rummet var en enda stor rora. Flyttade in hans sang dit, inte for att han ens vill sova i den men den tog upp sa mycket plats i sovrummet. Han ligger ju anda bara i sangen bredvid mig sa onodigt att ha den dar inne, sa stort sovrum har vi INTE. :) Blev ett jakla projekt da jag var tvungen att montera ner hela sangen for att fa ut den genom dorren.. sen upp med den igen! Hann bara fixa ena sidan av rummet innan foglossningen och sammandragningarna slog till men men.. Halva rummet ar bra nu iaf haha! 

• kiriaki
    bluenose skrev 2014-10-09 06:50:53 följande:
    Du får gärna lägga till mig :)

21 år, BF 26/2 pojke, första barnet, Växjö
    Klart! :)
Svar på tråden Nya BF Februari 2015!