• Svar på tråden Nya BF Februari 2015!
  • Loncelot
    Saltvatten skrev 2014-10-04 05:15:29 följande:

Fick ingen mysig fredagskväll igår precis!

Har känt vid ett par tillfällen hur det liksom nypt till och dragit strax intill naveln på magen, lite obehagligt men det har gått över.

Igår fick jag samma igen på jobbet. Tänkte att det går väl över, men det blev bara värre. Min kollega sa till mig att jag borde åka in direkt men jag ville vänta och se om smärtan gav med sig. Väntade dessutom på skjuts hem så jag tänkte bara be henne släppa av mig på sjukhuset hemma. Smärtan tog i allt mer, till slut kunde jag knappt gå innan jag vek mig. Ringde 1177 som kopplade mig till 112 som ville skicka ambulans men jag avböjde eftersom hon som jag bilar med kom i samma veva och fick istället köra mig till sjukhuset på orten som jag jobbar.

Väl där inne så kände jag dock att de inte tog smärtorna på allvar. Anmälde mig i luckan på akuten, fick stå och hålla mig i p g a smärtan och de bara hänvisade mig att sitta ner och vänta. Frågade då om jag inte skulle gå direkt till förlossningen, fick då lite trött till svar "-du är bara i v 21, det är för tidigt att hänvisa dig dit!". Till slut fick mitt sällskap säga ifrån att jag kunde inte sitta där utan de fick faktiskt ta in mig..nu!

In på ett rum, ner i en rullstol och skickades upp till förlossningen istället iaf.

Fick träffa en underläkare som mest tittade på mig som att hon undrade vad jag gjorde där egentligen. Undersökte m UL över magen. Hon gissade på cysta, en ssk på njursmärtor. Ssk tog prover, men hon var ingen hejare på att sticka direkt. Stack i ena armen, träffade då en nerv så jag fick en hemsk smärta rakt ner i handleden så hon fick ta bort nålen. Testade då att sätta nål på handryggen, där infarten fungerade men hon fick inget blodflöde. Fick då sticka på nytt i andra armvecket. Sen fungerade inte UL-apparaten ordentligt så jag blev flyttad till ett annat rum, en överläkare kom med som tittade.

De hittade inget avvikande på UL, bebisen såg ut att må bra.

Jag har tidigare haft smärta i magen som kommit och gått under några års tid som då suttit precis i naveln. Hon gissade bara med en axelryckning att dessa nog flyttat på sig. De gav mig lite smärtstillande och skickade hem mig.

Jag förstår att de inte kan trolla och inte alltid kan hitta en orsak. Men jag kände mig så ignorerad och fick känslan av att jag störde dem i deras arbete.

Och nu vet jag inte vad jag ska göra för den här smärtan har jag ju som sagt känt av vid några tillfällen men inte så här stark och den kommer nästan bara när jag är på jobbet.

Har känt lite grann nu på morgonen men det är bara små känningar men får ta det lugnt i helgen och se vad som händer

Som ja skrev tidigare i tråden så hade min kollega såna smärtor vid naveln hon fick gå till läkaren på mvc som berätta det var sammandragningar....

Gå till läkaren på mvc och få det uträtta, min kollega vart sjukskriven fram till bf...

Snälla du vänta inte tills det är försent, på förlossningen är alla så stressade och det blir fel beställ en tid på måndag, du måste vila.

Blir det inte lugnare så får du åka akut igen.
  • kiriaki
    zsmamma skrev 2014-10-03 22:04:09 följande:

Hejsan. Mitt namn är Malin, och jag väntar andra barnet beräknat den 8 februari. Väntar en liten tös, har sen innan min dotter på 4 år. Så är just nu i vecka 22 - 21+4.

Valkommen! Har lagt till dig i listan! 
  • kiriaki

Har ar en till som fatt lite knas.. Lyfte sonen idag igen for forsta gangen sedan jag var till akuten med blodningar... Lyfte honom, handlade mat, snabbstadade hemma, dammsog.. Och sen borjade jag bloda knallrott blod IGEN... Vafan. Rynkar på näsan
    Det var inga enorma mangder och jag kanner bebis sparka och rora pa sig sa jag vet att han lever iaf och det ar 40 min resa enkel vag till sjukhuset plus att halla sonen vaken hela natten da.. nej tack.. Avvaktar tills imorgon men det verkar ha slutat nu... Verkar dock som att jag borjar bloda varje gang jag lyfter sonen, kanns ju lagomt kul.. Han ar ju inte ens 1.5 ar gammal liksom.. Kanner mig sa hemsk nar han vill lyftas upp i famnen och jag inte kan.. Att sitta pa golvet och kramas ar ju inte direkt samma sak som att bli upplockad och sitta i mammas famn liksom Obestämd

• Johannniii
    chatrine1986 skrev 2014-10-03 20:57:00 följande:
    Tack för ditt svar. Förstår dig och håller med dig i vissa saker som jag också hört är de jobbigare. Jag har en sjukdom i underlivet som jag och läkarna inte vet om de är risk då de va mycket förra gången.

Jag födde dottern i vecka 39+5. Vattnet gick 13 timmar innan värkarna började när jag åkte in efter ca 6 timmar efter att värkarna startade va jag öppen 6 cm och allt va lugnt fram tills efter att dottern va ute födde utan någon bedövning eller lustgas.

Men fick börja med lustgasen då moderkakan skulle ut sen va de ett rent helvete i 8 dagar. Blev 2 AKUTA operationen på 8 dagar. Får diskutera med mina läkare och hoppas dom kan hjälpa mig genom detta och hitta rätt sätt för mig. Vill att dom ska mera kontroller på mig också. Får vänta fram till mitten av November då jag ska träffa BM igen och då börja gå igenom allt.

Tack än en gång för din hjälp. smile1.gif
    Usch vet precis hur det är när moderkakan strular! Skräck!! Förstår dig. Vad är det för sjukdom? Låter påfrestande för psyket att inte ha lösningen i handen. Jag vet att med mig insåg de att efter första förlossningens misstag så fick jag ha blodsdroppande redan innan bebisen kom ut med sonen. Och så blir det nu med. Så de fann en typ av lösning som ändå skrämmer mig. Måste kännas tungt och oroande för dig att inte veta hur de ska gå nu. Hoppas de kommer med en bra lösning!!
  • Johannniii
    kiriaki skrev 2014-10-04 07:43:26 följande:

Har ar en till som fatt lite knas.. Lyfte sonen idag igen for forsta gangen sedan jag var till akuten med blodningar... Lyfte honom, handlade mat, snabbstadade hemma, dammsog.. Och sen borjade jag bloda knallrott blod IGEN... Vafan. Rynkar på näsan
    Det var inga enorma mangder och jag kanner bebis sparka och rora pa sig sa jag vet att han lever iaf och det ar 40 min resa enkel vag till sjukhuset plus att halla sonen vaken hela natten da.. nej tack.. Avvaktar tills imorgon men det verkar ha slutat nu... Verkar dock som att jag borjar bloda varje gang jag lyfter sonen, kanns ju lagomt kul.. Han ar ju inte ens 1.5 ar gammal liksom.. Kanner mig sa hemsk nar han vill lyftas upp i famnen och jag inte kan.. Att sitta pa golvet och kramas ar ju inte direkt samma sak som att bli upplockad och sitta i mammas famn liksom Obestämd

Du börj nog åka in idag med det. Min vän hade så. Visade sig att moderkakan höll på att lossna. Då slutar den ge näring till bebis och.. Ja.. Hon fick ligga på sjukhus från v 26 tills bebisen kom.. Inte så kul. Hoppas inte det är så för dig, men kolla vad det är!
  • Saltvatten
    Loncelot skrev 2014-10-04 07:11:42 följande:
    Som ja skrev tidigare i tråden så hade min kollega såna smärtor vid naveln hon fick gå till läkaren på mvc som berätta det var sammandragningar....

Gå till läkaren på mvc och få det uträtta, min kollega vart sjukskriven fram till bf...

Snälla du vänta inte tills det är försent, på förlossningen är alla så stressade och det blir fel beställ en tid på måndag, du måste vila.

Blir det inte lugnare så får du åka akut igen.
    Jag tror också detta är sammandragningar, men de såg ju inget med UL, borde det inte synas nåt där?
    Sen är jag nu i efterhand lite fundersam på varför de inte gjorde nån vaginal undersökning. Läkaren pratade först om VUL men sen ångrade hon sig.

Idag har det varit ganska lugnt så här långt. Åkte ut en sväng för att få lite frisk luft och tog en tur till barnmarknaden som hölls idag och fyndade lite mammakläder. Men jag kände att jag var tvungen att sätta mig ner och vila emellanåt då det drog lite i magen, gjorde dock inte ont som igår.

Min kollega tyckte att jag ska stanna hemma och vila på måndag. Ska iaf boka en tid på MVC så de får ta ställning.
  • Saltvatten
    kiriaki skrev 2014-10-04 07:43:26 följande:

Usch då. Låter ju inte så bra det där. Du borde verkligen kolla upp det.
    Hoppas det ordnar sig!
  • Mariiiah
    Saltvatten skrev 2014-10-04 16:17:16 följande:

Jag tror också detta är sammandragningar, men de såg ju inget med UL, borde det inte synas nåt där?

Sen är jag nu i efterhand lite fundersam på varför de inte gjorde nån vaginal undersökning. Läkaren pratade först om VUL men sen ångrade hon sig.

.

Tror inte att sammandragningar syns med ul. Dom känns väl däremot på magen? Om du ligger ner och känner på magen, hur känns det?
    ~Sigrid 2013-07-09~ I ~BF 2015-02-19~
  • JJF
    zsmamma skrev 2014-10-03 22:04:09 följande:

Hejsan. Mitt namn är Malin, och jag väntar andra barnet beräknat den 8 februari. Väntar en liten tös, har sen innan min dotter på 4 år. Så är just nu i vecka 22 - 21+4.

Välommen! Jag har också BF 8.2 men är 21+6 idag
  • kiriaki
    Johannniii skrev 2014-10-04 08:23:41 följande:
    Du börj nog åka in idag med det. Min vän hade så. Visade sig att moderkakan höll på att lossna. Då slutar den ge näring till bebis och.. Ja.. Hon fick ligga på sjukhus från v 26 tills bebisen kom.. Inte så kul. Hoppas inte det är så för dig, men kolla vad det är!
    Mailade min lakare och fick svar direkt, eftersom jag nyligen gjort tva UL (bada tva efter en forsta blodningen) och allt sag jattebra ut sa sa min lakare att det mest troligt ar sa att jag har kansliga blodkarl som brister nar jag anstranger mig.. Jag far ocksa nasblod valdigt latt (typ varje gang jag snyter mig) sa det kan ju stamma.. Blodde mycket nar jag fodde sonen vilket gjorde alla lite panikslagna tills dom insag att det var kansliga blodkarl det ocksa.. Men min lakare sa i alla fall att sa lange det bara ar litegrann sa ska jag inte oroa mig men om det ar som en latt mens eller mer sa maste jag aka in pa en gang.. Uschhh :/
    Saltvatten skrev 2014-10-04 16:18:28 följande:
    Usch då. Låter ju inte så bra det där. Du borde verkligen kolla upp det.
    Hoppas det ordnar sig!
    Tack snalla du!
    chatrine1986 skrev 2014-10-03 19:21:44 följande:

Min BM från UL ringde idag..  men hon sa att jag blev flyttad då hennes dator inte fungerade i Onsdags så vi fick bara en preliminär  dag 22/2  men hon flyttade oss till 27/2    men får man bestämma igångsättning??!! så kommer jag begära tidigare pga förra förossningen va komplicerad och dramatisk. vill inte att de händer igen.. 

ska få gå på samtal och träffa förlossnings läkare och diskutera allt..
    om de är bättre med kejsarsnitt eller vaginalt igen. 

någon som haft en förlossning med koplikationer och vill dela med sig av hur den andra gick??? 

Jag valde igangsattning med forsta sonen pga att jag var i v. 42 och han inte verkade vara pa vag ut... hade varit fast pa 3 cm hur lange som helst.. For mig gick igangsattningen jattebra.. Fran forsta varken och 3 cm till oppen 10 cm och dags att krysta pa strax under 2 timmar. Helt utan smarta efter epiduralen och kande anda exakt nar det var dags att krysta :)

Skulle dock INTE rekommendera igangsattning om du inte ar beredd att ta en epidural, varkarna blir oerhort smartsamma och intensiva. Jag skakade helt okontrollerat pga smartan och det bara svartnade for ogonen, lyckades mellan varkarna saga "epidural NUUUUU!" som bekvamt nog kom omedelbart och sen fick jag ta hjalp av 1-2 skoterskor samt maken for att halla mig stilla sa dom kunde satta in epiduralen, jag hade noll kontroll over kroppen. Efter epiduralen lag jag och maken och sov en timme och kramades sen var det dags att krysta ut bebisen :D Jag ar en epidural-alskare alltsa. Helt fantastiskt att kunna slappna av och ha en lugn och glad forlossning istallet for att ligga och skrika av smarta. 

Min kompis fodde forsta sonen helt naturligt i Sthlm sedan andra barnet har i USA med igangsattning och epidural i v.38 pga jattelagt fostervatten (haft en del komplikationer under graviditeten sa dom vagade inte lamna kvar bebis i magen langre).. Hon sa att forsta forlossningen var en smartsam langdragen mardrom och att andra var 2 timmars smartfri lyxforlossning som var underbar :)

Svar på tråden Nya BF Februari 2015!