• framtidspappan

80-10-10 dieten

Hej
    Äter sedan sept 2013 max 10% protein, max 10% fett och minst 80% kolhydrater. Äter enbart frukt och bladgrönsaker. Varje dag äter jag minst 2 kg bananer.
    Minst 150 gram sallad.
    Gick ner från 110kg (är 190 lång) till 94 kg på 3 veckor.
    Nu nere på 85 kg och en kroppsfett på 5%.
    De flesta som inte vet min ålder gissar på 40 år.
    Normalt med träning, tränar Ashtanga Yoga 4 dar i veckan på morgonen.
    Sover gudomligt bra, sexlivet är mycket bättre (är 50 bast).
    Ingen bubblande mage eller problem med hård eller lös mage.
    Alltså inga mjölkprodukter eller gryner.
    Väldigt lite nötter och inget fett.
    Ett glas amarone ibland och visst så kan jag slarva lite också.
    Är väl 95% 80-10-10 dietist.

Är det någon mer som har bra erfarenhet av detta?
    Kan ge en cliffhanger, kolla på bonde söker fru i höst.

• Svar på tråden 80-10-10 dieten
  • K grrl

Blir det inte lite protein med tanke på att du tränar? Blir lite nyfiken, såg artikeln i Aftonbladet.

• framtidspappan

Det blir tillräckligt från frukten och grönsakerna.
    Kolla Sebastian i Bonde söker fru. Utan att känna honom eller på annat sätt veta hans träningsupplägg så kan jag konstatera att kan man träna för att bli starkaste mannen med denna kost så får man i sig tillräckligt med protein. Han äter också 80-10-10.
    Jag har dock inte läst artikeln i AB.

• K grrl
    framtidspappan skrev 2014-10-12 05:54:14 följande:

Det blir tillräckligt från frukten och grönsakerna.
    Kolla Sebastian i Bonde söker fru. Utan att känna honom eller på annat sätt veta hans träningsupplägg så kan jag konstatera att kan man träna för att bli starkaste mannen med denna kost så får man i sig tillräckligt med protein. Han äter också 80-10-10.
    Jag har dock inte läst artikeln i AB.

Hur definierar du tillräckligt, i betydelsen gram protein per kilo kroppsvikt?
  • framtidspappan

Hej, sorry för den långa väntan på svar. Man behöver veta salladers och frukters protein innehåll för att veta exakt hur mycket man skall äta av varje sort för att få i sig x antal gram per kg kroppsvikt. Jag har inte gjort en sådan analys och försökt finna svaret. I de flesta frukterna och salladerna så finns det exakta uträkningar och då kan man ju gå baklänges och räkna ut sitt behov utifrån sin egen kroppsvikt. Det arbetet är nog lite för avancerat för mig. Jag har fått rådet från Hanna Larsson som är näringsterapeut i Jönköping att äta 130g sallad om dagen. Läser man på om 80-10-10 så stämmer det i förhållande till min vikt.
    Om jag jämför min muskelmassa och min styrka idag så är den mycket bättre än för 10 år sedan. Dock var jag starkare i 20 års åldern när jag tränade ren styrketräning. På den tiden var dock kunskapen om träning och kost väldigt obefintlig och rent av skadlig. Ryssfemmor och primobolan var produkter som åts av många och kunde köpas lite över allt. Många som stoppade i sig detta dog också innan de blev 30 med förstorande hjärtan, njurproblem och en lever som var totalt trasig.
    Dessvärre är kunskapen om kost och träning fortfarande dålig. Därför är det intressant med Staffan Bengtsson och hans kost och träning, oavsett vad man tycker om honom som person. Det finns några fler elitidrottare som har gått över till 80-10-10, skall bli intressant att följa dem. Ferrys LCHF var väl inte optimalt visade det sig. Tror han lyckats ännu bättre med 80-10-10 men det är ren spekulation. Anledningen till mina idéer kring detta är hans variationer med toppresultat varvat med en del riktigt dåliga. Men som sagt ren spekulation.
    Lycka till.

• framtidspappan

Hej, skrev tidigare Staffan Bengtsson, givetvis skall det vara Sebastian Davidsson. Sorry för missen men som sagt känner honom inte har bara samma kost som honom.

Svar på tråden 80-10-10 dieten