• LHUF

blanda ersättning inför natten smidigast.

Behöver svar ang ersättning. Vi har haft tetra på natten då han bara äter en gång nu men idag var set slut på alla butiker jag besökte..

Hur gör jag smidigast nu? Kan man blanda en flaska med nykokt vatten och ställa i kylen och sedan värma i micron? Eller kan man ta vatten i kranen på natten och blanda i pulvret?

På dagarna blandar jag med kokt vatten från vattenkokaren och låter svalna till rätt temp

Tilde 080319, Hugo 110203
  • Svar på tråden blanda ersättning inför natten smidigast.
  • Långbenopluto

Har du kommunalt vatten kan du alltid ta kallt vatten i kranen, blanda och sedan värma i micron.

Det är bara om du har egen brunn som du måste koka vattnet.

• Frida g

Koka vatten och låt svalna till rätt temp. Häll sedan över exakt mängd i en termos. Mät upp pulvret i en nappflaska. På natten häller du sedan allt vattnet från termosen ner i flaskan och skakar om ordentligt. Jättesmidigt! Man behöver inte värma eller mäta upp något på natten!

• LHUF

Ja minns att jag gjorde så med de andra barnen när de var små. Men då körde vi med nan. Semper verkar ha andra rekommendationer med temperatur . Nu är sonen 2 månader så det kanske inte är lika känsligt längre

• LHUF

Tänkte om man kunde blanda det helt färdigt nu och ställa in i kylen och sedan värma det..

• Kira2
    LHUF skrev 2014-09-21 21:21:05 följande:

Tänkte om man kunde blanda det helt färdigt nu och ställa in i kylen och sedan värma det..

Nej.
  • septemberbarn08

Vi tog kallt vatten direkt från kranen och blandade med pulvret och ställde in i kylen. Värmde bara upp till ättemperatur i micron sen på natten. Våra barn har då överlevt;)

• Ramborg
    LHUF skrev 2014-09-21 21:21:05 följande:

Mycket bättre att göra som Frida G säger. Blandad ersättning är perfekt näringslösning för bakterier... Rent vatten i termos däremot, kommer inga bakterier växa i under natten.

Alternativt, om du ändå tycker det är ok att gå till köket på natten och värma nåt från kylen, så kan du ju lika gärna värma vatten till ättemperatur och blanda ner pulvret på natten.
    42.
  • LHUF

Men om jag kokar vattnet och häller upp i flaskan och ställer in i kylen och blandar i pulvret i natt och sedan micrar det?

• Ramborg
    LHUF skrev 2014-09-21 21:29:01 följande:

Men om jag kokar vattnet och häller upp i flaskan och ställer in i kylen och blandar i pulvret i natt och sedan micrar det?

Funkar säkert. Jag brukar värma vattnet först och sedan ha i pulvret, men det är väl en smaksak antar jag.
    42.
  • Angel00

Micra ersättning ska man inte göra då näringsämnena sönderdelas och försvinner. BVC förespråkar ingen micring alls av ersättning.

På Neonatalen lärde de oss att man kan blanda en halvdags förbrukning av ersättning på en gång och förvara i kylskåp. Kokar man vattnet och låter det svalna innan man blandar, kommer man inte ha någon problem med bakterier om mjölken förvaras i kylskåp och används innom en dag. Värmer gör du lätt med att du ställer burken i varmt vatten en liten stund innan du häller i flaskan.

LHUF skrev 2014-09-21 21:29:01 följande:

Jag skulle koka vattnet, låta svalna, blanda i ersättningen och ställa i kylen. Sedan ställa i ett stort glas med varmt vatten när jag ville använda det på natten.
  • Harvester
    Angel00 skrev 2014-09-21 21:39:09 följande:

Micra ersättning ska man inte göra då näringsämnena sönderdelas och försvinner. BVC förespråkar ingen micring alls av ersättning.

På Neonatalen lärde de oss att man kan blanda en halvdags förbrukning av ersättning på en gång och förvara i kylskåp. Kokar man vattnet och låter det svalna innan man blandar, kommer man inte ha någon problem med bakterier om mjölken förvaras i kylskåp och används innom en dag. Värmer gör du lätt med att du ställer burken i varmt vatten en liten stund innan du häller i flaskan.

Jag skulle koka vattnet, låta svalna, blanda i ersättningen och ställa i kylen. Sedan ställa i ett stort glas med varmt vatten när jag ville använda det på natten.

Semper beskriver att man mikrar ersättningen som förslag (de tipsar dock om för lång tid för min mikro). Man får väl tro att de vet bättre än BVC hur deras produkt kan tillredas?

Enligt Semper bör man koka vattnet när barnet är under tre månader då pulvret behöver bli kokhett för att döda ev bakterier där.

Jag har blandat pulver med kokande vatten på kvällen, låtit svalna i kallt vattenbad och sedan ställt i kylen. När det är dags att äta mikrar jag till ättemp. Viktigt att blanda runt ordentligt efter mikring då det blir ojämnt varmt.

Har kokat vattnet till natten även när mitt barn passerat tre mån då det ska stå länge och jag därmed vill ta död på ev bakterier som annars kan växa till... Har sparat detta i upp till 12 timmar.
  • En blå giraff

Jag hade pulver i en vällingdoserare och kokhett vatten i en termos. Kallt vatten i flaskan. Sen på natten bara att hälla varmt vatten från termosen i flaskan, i med pulvret och skaka. Behövde inte ens upp ur sängen. Behövde prova mig fram lite för att hitta rätt proportion på kallt och varmt vatten. Men testade detta innan på dagen.

• LHUF

Tack för svar, jag gick upp och kokade upp vatten inatt och blandade, sedan somnade vi om och han vaknade efter 1 timme när det var lagom varmt..

Men han är nu över 2 månader och enligt sempers sida kan man då blanda med kallt vatten och sedan micra

• Utvandraren

Jag brukade koka vatten på kvällen och låta svalna till rätt temperatur i en termos och ha i måtten i nappflaskan och sedan bara blanda ihop när barnet vaknar. Fungerar bäst med nan

Svar på tråden blanda ersättning inför natten smidigast.