Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Smutsiga sanningar om SD!

Digestive skrev 2019-10-18 21:26:15 följande:
    Du påstod att man kunde avprogrammera gener genom kognitiv beteendeterapi. Jag motsatte mig det påståendet varpå du har argumenterat för din sak.

Har du hux-flux börjat argumentera för någonting annat så meddela gärna mig om saken.
    jag uppfattade det som att du drog in el- och gasterapi i bilden vilket jag inte hade en aning om att jag skulle ha sagt och defintivt inte ha sagt som en del av KBT. 

Du stod denna gång för argumentation om andra saker - som jag ser det.
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-10-18 21:47:24 följande:
    Påståendet jag debatterar (med viss omnejd):

Har du hux-flux bytt debattämne helt och hållet så meddela mig om detta.
    Var har jag i dessa omgivade inlägg sagt att el och gasterapi är KBT?  
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-10-18 22:01:02 följande:
    Här ifrågasätter jag ditt påstående:

Din respons på det inlägget:

Mycket möjligt att jag därifrån blandade ihop saker som inte menades att blandas ihop men... du kan nog se hur det gick till i sådant fall.
    Ja, jag har sett direkt hur det gick till och jag håller det inte mot dig

För jag vet att du klarar av att begå misstag och att jag vet att du vet att jag inte håller det mot dig - om du inte är fientlig utan klarar av att fortsätta en meningsfull diskussion.
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-10-18 21:51:56 följande:
    Fint, fint... och så förklarar du hur man inom den kognitiva beteendeterapin sysslar med manipuleringen av det samma.
    "An epigenetic change that was triggered by environmental conditions may be reversed when environmental conditions change again" - citat fån ovan

och så detta till exempel - det finns gott om liknande slutsatser som visar detta.  

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6056612/

"Kandel (19981999) conceptualized psychotherapy as a type of learning dependent on environmental influences, associating its neurobiological effect with the expression of certain genes related to the functioning and structure of synaptic connections in the brain. If this is so, from a biological point of view, psychotherapeutic changes depend on epigenetic modifications."
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-10-19 00:34:55 följande:
    Wow, vilken spännande studie! Tack för den.

Dock fortfarande ingenting som man sysslar med inom kognitiv beteendeterapi.

Går du till en kognitiv beteendeterapeut så ser du inte verktyg för att överblicka dina gener, inte heller sätter ni ett mål i terapin som utgår från dina gener och ni slutar inte sessionerna för att den önskvärda genförändring har kunnat verifieras.

Du hänvisar till djurexperiment och inte till fallrapporter inom psykiatrin av en anledning.
    Vem kan det ha varit som nyss pratade om att epigenetik fungerade på samma sätt för såvöl människor aom andra djur..  Jag kan inte komma på det...

Psykoterapi har mätbara effekter på epigenetiska effekter och på epigenetiska funktioner på både djur och människor. Denna studie och andra studier visar att psykoterapi påverkar just den funktion som kallas metylering och som raderar de största delarna av det epigenetiska arvet då ett nytt liv startar -  psykoterapi har alltså en effekt på epigenetiskt ärvda egenskaper.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26647360  

"CONCLUSIONS:

Allele-specific change in FKBP5 methylation was associated with treatment response. This is the largest study to date investigating the role of HPA axis related genes in response to a psychological therapy. Furthermore, this is the first study to demonstrate that DNA methylation changes may be associated with response to psychological therapies in a genotype-dependent manner."

• Padirac
    Digestive skrev 2019-10-19 00:34:55 följande:
    Wow, vilken spännande studie! Tack för den.

Dock fortfarande ingenting som man sysslar med inom kognitiv beteendeterapi.

Går du till en kognitiv beteendeterapeut så ser du inte verktyg för att överblicka dina gener, inte heller sätter ni ett mål i terapin som utgår från dina gener och ni slutar inte sessionerna för att den önskvärda genförändring har kunnat verifieras.

Du hänvisar till djurexperiment och inte till fallrapporter inom psykiatrin av en anledning.
    Så om du går till en dietist och får hjälp med måltider och kost så får du ingen hjälp med .... saker som måltider och kost påverkar... 

Så om du går till en tandhygienist får du hjälp med munhälsa men inte med tänderna..

Så om du går till en PT får du hjälp med kondition och styrka, men inte med musklerna..

Detta är retoriska frågor för att visa på att det ligger något begravt i ditt påstående som du inte snappat upp eller inte vill kännas vid 

Ja, det är märkligt att två efterföljade led inte ses som att ha med varandra att göra  
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-10-19 04:42:31 följande:

Fortfarande ingenting som en kognitiv beteendeterapeut har FÖRMÅGAN att göra. Hen har INGEN aning huruvida gener stängs av eller sätts på under en session eller VILKA gener som skulle stängas av eller sättas på - om det händer så sker det av ren händelse.

Såhär ser jag på ditt påstående:

En färgblind boxare får en så klockren pärla i ringen att hen börjar se färger - alltså kan boxning bota färgblindhet.

Du gör med detta uttalande psykoterapi till ett lotteri. Plötsligt händer det!
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-10-19 16:29:18 följande:
    Ja du Padriac... vi får väl hoppas att kognitiva beteendeterapeuter bara skriver ut sockertabletter för dessa sjukdomstillstånd och åkommor, med tanke på att de med molekylprecision och givna resultat avprogrammerar dem ur patientens DNA.

Även ett märkligt fenomen att folk kan söka sig vidare till andra terapiformer, efter att då ha besökt cellviskare inom den kognitiva beteendeterapin... man kan ju undra hur det inte känns nog för en patient att ha fått sitt sjukdomstillstånd eller åkomma avprogrammerat ur sitt DNA. Kanske vissa blodgrupper inte kan ta emot cellviskningen lika bra som andra, vad vet jag... något måste det bero på iallafall.

Förstår inte heller varför man gör djurexperiement för att undersöka fenomenet när man med helt ofarlig kognitiv beteendeterapi och inom samma terapiskolning, redan har mästrat det här fenomenet. Man vill ju tro att vetenskapsmän inte plågar djur helt i onödan, men, men... kanske en naiv tanke.

Och med tanke på åldern för den här psykoterapeutiska skolningens så kan man undra hur vi överhuvudtaget har så stora problem med dessa ärftliga sjukdomar och åkommor. Den psykiska och fysiska ohälsan i form av depressioner, fetma med mera ökar alarmerande i världen - medan allt som krävs och krävdes landar i att man själv eller någon nära släkting... sökt sig till en cellviskare inom den kognitiva beteendeterapin.

Så många frågor men så få svar.

Jag ångrar verkligen att jag och sambon inte gick till en cellviskare och fick DNA:t renat innan vi skaffade barn. I och för sig så har vi bara två barn så det kostar varken till eller från att skicka dem till en cellviskare... men folk som planerar att skaffa fler än två barn skulle kunna spara en rejäl slant.

Och dina uttalande får den kognitiv beteendeterapin att likna någonting som man parar ihop med lugnande rökelser, färglada tunikor och intensiv strupsång.
    Jag hoppas inte att läkare oavsett vilken inriktning de har skriver ut sockerpiller utan att de ger sina patienter en adekvat behandling som hjälpe dem. Oavsett det är fysisk eller psykiska sjukdomar som är ärvda eller förvärvade. Den evidensbaserade vetenskapen hittar ständigt nya vägar - och där finns belägg  för att KBT påverkar en del epigenetiska effekter.

Varken psykoterapi eller sockerpiller i sig hjälper mot hjärtsjukdomar eller andra fysiska åkommor - oavsett de är ärftliga eller förvärvade. - däremot har psykoterapi effekt på vissa psykiska sjukdomar, men inte alla.

Om du tror att en cellviskare  - vad det nu är - ska hjälpa dig, din fru och dina barn så står det dig naturligtvis fritt att besöka denne.
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-10-19 18:22:18 följande:
    Varför ska man hitta nya vägar när >>[de relevanta] transgenerationella epigenetiskt ärvda effekterna [...] med enkel kognitiv beteendeterapi kan avprogrammeras.<<?

För det känns verkligen som ett vinnande koncept om du frågar mig - 1) åka till en kognitiv beteendeterapeut, 2) avprogrammera den specifika samt oönskade genaktiviteten och 3) få saken ur världen.

Det handlar inte ens om något avancerat utan det går att åstadkomma redan med enkel kognitiv beteendeterapi.

Hur menar du att nya vägar skulle kunna förbättra någonting här?
    Hur menar du att vetenskap och utvecklandet av kunnande om allt i världen inte skulle kunna bidra med någonting?

Eller menar du någonting annat? 
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-10-19 20:56:18 följande:
    Du menar att den kognitiva beteendeterapin kan avprogrammera oönskad aktivitet i de relevanta generna... vilka nya vägar behöver man söka då?

Metoderna som behövs har vi alltså redan funnit - nu handlar bara om att få mänskligheten till en kognitiv beteendeterapeut... sedan har vi rensat alla relevanta hälsoproblem ur genpoolen för ett bra tag framöver.

Inte sant?

Den kognitiva beteendeterapeuten vet ju exakt vad hen gör i dessa avseenden. Full kontroll. Inget lotteri.
    Du får nog kolla igen vad jag menar - vad du menar är en helt annan sak. Men det är väl dags.. 

... att återgår till frågan  - SDs princippropgram är oventenskapligt och rasistiskt. Detta pga sina skrivningar, sitt ursprung och den betydelse dessa skrivningar har haft och fortfarande har, detta har bekräftats av såväl JÅ som MK som stoltserar med att det nuvarande principprogrammet är det so mest liknar och återger det ursprungliga principproprammet som BSS, nazister och vitmakt skrev ihop baserat på fascisten Per Engdahls politik.

Det finns ingen 'nedärvd essens' som är geografiskt baserad och inte heller är oföränderlig i meningen att det enbart är evolutionen som förändrar genener.

Att använda epigenetik som en förklaring till ett rasistiskt begrepp är missvisande då epigenetiska effekter inte stämmer överens med de effekter som SD vill påstå finns med 'nedärvda essenser' i sitt principprogram.  SDs begrepp är direkt översättbart med det som enligt vedertagna definitioner kallas kulturrasism.
Svar på tråden Smutsiga sanningar om SD!