Inlägg från: Breaking Bad |Visa alla inlägg
  • Breaking Bad

Smutsiga sanningar om SD!

nihka skrev 2014-11-15 23:17:13 följande:

Nej, naturligtvis inte. Centrala delar upptar någon promille av en text medan man lägger ut texten om perifera aspekter och oväsentligheter.

Nu förstår jag varför så många SDare klagar på att det inte finns så många SDare runt om på landets redaktioner - med en sådan förhållning till text är man helt oanställningsbar som journalist.

Något kan även vara centralt utan att det ens nämns i texten...
  • Breaking Bad
    FDFMGA skrev 2014-11-16 17:50:08 följande:

Nix, vi är inte ense om vad vi kommit fram till, sannolikt beroende på att du inte begriper begreppet relativt.

Jag skrev att jag inte vet mycket om judendomen, men att jag relativt sverigedemokrater förstås har järnkoll.

Jag citerar en rad från något utbildningsforum för årskurs 4 och uppåt i grundskola,

"Man ärver judendomen från mödernet vilket innebär att har du en judisk mor räknas du som jude."

Vad jag ifrågasätter är på vilka grunder SD-aktivysen kallar Robert Aschberg jude. Här i tråden hänvisas flera gånger till att Aschbergs farfar var jude, men nog kan man väl ändå begära att en sverigedemokrat ska förstå vad mödernet betyder.

Allt6så: På vilka grunder klassas Robert Aschberg som jude.

Är det alltså andra grunder än judendomens egna, exempelvis enligt samma synsätt som nazismen hade - eller är det bara vanlig sverigedemokratisk okunnighet.

Jag skicka med en länk till utbildningsmaterialet för fjärdeklassare, så att FL:s sverigedemokrater kan få lite grepp om diskussionen

studi.se/content/lesson/introduktion-judendomen

Du måste förstå att man i vardagligt tal pratar om judar som folkgrupp. Alltså även icke-troende judar, vars släkt även varit icke-troende under generationer ändå ser sig själva och betraktas utifrån sett som judar.
  • Breaking Bad
    FDFMGA skrev 2014-11-24 20:01:25 följande:

Statistik kan vara intressant.

Tittar man på de tre mest invandrartäta kommunerna så låg andelen röster på SD under riksgenomsnittet i två av dem, Botkyrka och Södertälje och något över i en, Haparanda.

Riktigt intressant blir det om man i stället tittar på de tio minst invandrartäta kommunerna, i tre av dessa, Piteå, Öckerö och Gotlands kommun låg andelen röster på SD klart under riksgenomsnittet - men i de övriga sju ligger det väsentligt över rikssnittet.

I Sveriges minst invandrartäta kommun, Lekeberg, fick SD 18,2 procent av rösterna.

Varför tycker du att den statistiken är så intressant? Vad drar du för slutsats?
  • Breaking Bad
    nihka skrev 2014-11-24 22:44:47 följande:

Korrekta siffror??? Affe är en SDare med en privat blogg. Han använder många färger i sina diagram och listar källor såsom BRÅ under sina egna "kallibrerade" siffror, iaktagelser, och slutsatser.

Hans blogg är för statistik vad Buttericks är för heminredning.

Jag ser inget fel med att man anger källor från statliga myndigheter eller använder färger för att tydliggöra det man vill visa. Sen att han visar statistik över sånt man aldrig får ta del av annars (men som är rätt så uppenbart) kan ju upplevas lite kontroversiellt och skrämmande för känsliga läsare.
  • Breaking Bad
    nihka skrev 2014-12-01 21:45:09 följande:

Det var väldigt vad många 7-klöverriksdagsledamöter av 300 som är dömda för brott. Nästa nästan allihop. Hahahahahaha!

Var är alla dömda SD-riksdagsledamöter? Jag kunde inte hitta dem i listan.

Ah, jag menade inte att alla på listan var det, fanns några ledamöter till på listan som var dömda.

Skönt med nyval, bara att hoppas att SD växer till sig ännu mer nu så att alla storkhuvuden i vårt land får något att fundera över.
  • Breaking Bad
    Dorian Ertymexx skrev 2014-12-03 23:10:48 följande:

Efter att de just dolkat pensionärerna i ryggen är oddsen för det milt sagt små. De har skitit i det blå skåpet!

Tror du det på allvar? :)
  • Breaking Bad
    nihka skrev 2014-12-03 23:59:09 följande:

Menar du sådana "storkhuvuden" som postar listor med alla utom SDare i en tråd som heter "Smutsiga sanningar om SD"?

Nej jag talar om sånna storkhuvuden som tror att SD kommer åka ur riksdagen...
  • Breaking Bad
    nihka skrev 2014-12-04 20:36:34 följande:

Klart SD kommer att åka ut ur riksdagen. Frågan är bara hur länge det tar, hur länge de orkar hålla sig såpass i skinnet att de kan locka fler än de skinn de ursprungligen lockade.

Dorian Ertymexx skrev 2014-12-04 20:00:44 följande:

Japp. Cirka tio procent av väljarbasen har fått en kniv i ryggen av SD. Tror du att de kommer glömma och förlåta?

Biffus skrev 2014-12-04 20:06:44 följande:

Tror du på allvar att pensionärer tänker "Jag röstade på SD för att jag ville ha sänkt skatt på min pension. De lovade oss sänkt skatt och sade att det var ett av deras viktigaste vallöften. Nu röstade de på en budget som inte innebär en sänkning av skatten för pensionärer, och röstade därav ner en budget som skulle innebära den sänkningen som jag önskade... Jag röstar väl på samma parti igen då!"?

Låter lite naivt.

Vet inte vad jag ska säga riktigt...

SD nära 18% i senaste valbarometern. Allt tyder på att de kommer öka ännu mer.
  • Breaking Bad

Samma glada gäng som sitter och käbblar här ser jag. Ni som länkar till aftonbladet och generaliserar alla som sympatiserar med SD, hur känns det egentligen nu efter senaste väljarbarometern? Och Nikha, du var ju övertygad om att SD skulle åka ut efter valet! :)"

• Breaking Bad
    nihka skrev 2015-09-20 01:32:26 följande:

Nope. Käbblat så mycket att det börjat påverka minnet? Jag sa upp-upp-ner-ut. Verkar stämma så här långt .

Jag käbblar inte till skillnad från de flesta i den här tråden. Mitt minne är bra med! Före valet trodde du "upp-ner-ut" och efter valet skrev du 4-5 inlägg om SDs tydliga nedåtgående trend och där du länkade till en graf som liknade loch ness-monstret. Därför är det extra kul nu när SD börjar närma sig 30% och största parti. Men misströsta inte, dom kommer säkert åka ut nån gång. Om inte går det kanske att förbjuda dom helt och hållet. Håll tummarna!
Svar på tråden Smutsiga sanningar om SD!