Inlägg från: Daniel12 |Visa alla inlägg
  • Daniel12
    SpanskaFlugan skrev 2014-10-07 19:53:05 följande:
    Ja, jag bryr mig om alla åsikter även om jag inte alltid håller med. Och vad gäller Juholt tycker jag att det är bra att en riksdagsledamot öppet talar om vad han tycker om Söder på posten andre vice talman. Jag håller med honom fullt ut. Björn Söder bör inte sitta i riksdagen.
    Björn Söder är en av de mest kompetenta riksdagspolitiker vi har. Inte många som vågar vara så blodigt ärliga.

• Daniel12
    Speakers Corner skrev 2014-10-07 18:56:28 följande:

Juholt uttalar sig om Söder och jag är beredd att hålla med här.

www.dn.se/nyheter/politik/juholt-om-sd-talman-min-varsta-dag-under-20-ar/

Förstår verkligen inte denna alarmism över SD och dess ledamöter. Jag tror att svenskar i gemen lider av någon sorts trygghetsnarkomani där man föredrar att blunda för problemen än att tvingas se dem i vitögat. Inget parti vill erkänna att SD:s framgångar beror på att folk är rädda, inte litar på de etablerade partierna och i allmänhet ett ökande politikerförakt, samt en ökad otrygghet och ett ökat utanförskap i samhället. Varför är det så svårt för dem att se elefanten mitt i rummet? Varför är det så svårt att förstå att folk är rädda om den välfärd vi har och gärna vill behålla? Varför spottar man på arbetslösa och sjukskrivna svenskar samt pensionärer till förmån för att invandrare ska få komma hit villkorslöst och ha det så bra som möjligt? Varför SER man inte, varför HÖR man inte? Varningsklockan borde tas på fullaste allvar. Ändå denna ständiga stigmatisering av SD och SD-röstare. Jag förstår ärligt talat inte logiken..

• Daniel12
    SpanskaFlugan skrev 2014-10-08 21:13:16 följande:
    Du svarar själv på frågan. Du, och SD, ställer grupper mot varandra. Arbetslösa och sjukskrivna mot invandrare, ständigt vi mot dem. Vi som inte litar på SD, som ser igenom deras dimridåer, inser att det är en retorik som i alla tider använts av diverse krafter med farliga mål.

I ett sunt samhälle ställer politiker inte grupper mot varandra.
    Ja men iom invandringen så ökar sveriges befolkning med 100 000 pers per år. Det är väl klart som korvspad att man då måste dra ner på viktiga samhällsfunktioner och socialt skyddsnät för att kunna bekosta detta? Men är det försvarbart i dina ögon? Ska en grupp människor behöva lida för att den andra gruppen ska ha det bra. Vem är det som ställer grupp mot grupp egentligen?

• Daniel12
    SpanskaFlugan skrev 2014-10-08 21:24:17 följande:
    Du frågade varför vi är "alarmister" över SD och jag svarade. I ett sunt samhälle ställer politiker inte grupper mot varandra.

Diskussionen om hur invandringen ska bekostas orkar jag inte ta en gång till. Jag vet av erfarenhet att avd jag än säger kommer personer som du tycka att lösningen är att kraftigt minska invandringen eller stoppa den helt.
    Nej du kanske inte orkar diskutera eftersom du har en färdig bild av hur jag som SD-sympatisör är och resonerar. Men sanningen är ju ofrånkomligen att allt måste finansieras, det måste finnas kapital! Skulle du t.ex säga till ditt barn att det är helt Ok att hen bjuder hem en massa vänner på middag, trots att ni har väldigt begränsad ekonomi och knappt har råd att överleva själva? Svara ärligt, men du kanske redan har tröttnat eftersom "såna som jag" har en färdig lösning på problemet.

• Daniel12
    SpanskaFlugan skrev 2014-10-08 21:45:53 följande:
    Jag har ägnat hela sommaren åt att diskuterar fördelningspolitik med SD sympatisörer inför valet och mitt tålamod är slut.

Men om du vill ha en ledtråd till varför din jämförelse haltar; barn på besök i en familj betalar inte skatt.
    Ok men då är ju det logiska att du vilar lite och tar timeout från alla dessa provocerande SD-trådar. För att rädda ditt känsliga psyke helt enkelt.

• Daniel12
    Biffus skrev 2014-10-08 21:50:34 följande:
    Fast det gör alla partier. S har sagt det många gånger, men jag har även hört S, Mp, V och Fp säga det vid ett flertal tillfällen. 
    Ja men det viktiga är ju vad de vill göra åt politikerföraktet och utanförskapet..

• Daniel12
    Speakers Corner skrev 2014-10-08 21:52:59 följande:
    Du har inte förstått, vi spottar inte på någon som redan ligger.
    Det är sd som håller på med sånt.
    Jag ser också problemen och jag tycker det är förjävligt.
    Men att ta in ett fascistiskt parti gör ingenting bättre, det bara förstör för alla.
    Och bara det faktum att du skriver att det beror på invandrarna är ju så sorgligt. 
    Det visar hur fel ute du är, det handlar inte om invandrarna,
    Det handlar om snedfördelning av dom resurser vi har, som alliansen hållt på med.
    Det är dom redan besuttna som fått tillgångarna, det är dom som har gynnats på dom utsatta grupperna du nämner, inklusive invandrarna.
    Sen vet jag att sd gärna utmålar det som om det är invandrarna som är skurkarna, och det är just den inställningen som är så farlig, 
    Sverige är inte bra idag,men det blir bättre nu när vi har fått bort alliansen.
    Men vi ska inte göra det på bekostnad av grupper som är ännu mer utsatta än vi är i Sverige, på sätt som du och jag inte ens kan föreställa oss.
    Vi ska inte tappa bort vår humanitet och våra mänskliga värderingar som sd vill att vi ska bortse ifrån.
    Det är ingen stigmatisering av sd, det är en sund reaktion på deras uttalanden, beteenden och politik.
    Läs i tråden här och se filmen, det är nazister och kriminella människor du försvarar.
    Är du helt säker på att du vill göra det? 
    Jag håller med dig i dina åsikter om alliansen. De har aktivt medverkat till att skapa ett otryggare samhälle med större klyftor, där är vi helt överens!

Faktiskt så blev jag glad att sossarna vann valet för det innebär att det kan bli ett slut på privatiseringar och utförsäljning av välfärden. Men den stora invandringen ÄR ett problem som inte kan förnekas! Och det måste man ta hänsyn till. Det handlar för guds skull inte om att döma ut människor efter härkomst, religion eller ras! Det handlar om att rädda välfärden så att alla, invandrare såväl som svenskar, kan få ett drägligt och värdigt liv. Är du med mig på den punkten?

• Daniel12
    SpanskaFlugan skrev 2014-10-08 21:55:46 följande:
    Ännu en SD-ist som inte klarar mer än tre debattinlägg utan att ta till personangrepp... Om du vill debattera politik, lär dig argumentera utan att ta till personangrepp så snart argumenten tar slut.
    Haha, vem var det som inte klarade att debattera? Hen sa ju själv att han var trött på SD:are och deras argument. Därför valde hen att hoppa av debatten.

• Daniel12
    Speakers Corner skrev 2014-10-08 22:11:12 följande:
    Det jag vänder mig mot när det gäller sd är inte i första hand att dom vill minska invandringen.
    Jag vet för lite för att kunna uttala mig om det, men jag vet att vi inte får stänga dörren för människor som flyr för sina liv.
    Det är inte en ekonomisk fråga, det är en rent humanitär fråga.

Nej, det jag vänder mig mot är det som inte skrivs ut i partiprogrammet.
    Deras hat och deras hets mot invandrare, främst muslimer.
    Det sätt dom smutskastar, hotar, kränker, förvränger, och ljuger.
    Det där som hela tiden slipprar ur dom, på alla nivåerna, från Åkesson som kallar muslimer för vår tids största hot, till lokalpolitiker som hävdar att judarna bar skuld till förintelsen och allt därimellan.
    Bekymrar inte det dig att det parti jag antar att du röstade på beter sig på det viset? 
    Och då har jag inte ens nämnt deras syn på religion, homosexualitet och kvinnor. 
    Det är ju så att Islam är en religion som förespråkar kvinnoförtryck, det kan man inte bortse från. Kristendomen har förvisso sina lik i garderoben, men den har utvecklats med tiden, medans Islam är kvar på medeltiden. Jag har kontakt med många bra och rättskaffens muslimer som inte alls är extremistiska på det sätt SD gärna vill utmåla dem som. Men extremismen (IS, al quaida, Hamas m.m.) är ett problem och jag tror att muslimer måste lära sig vikten av demokrati och kvinnors rättigheter för att kunna bli integrerade i det svenska samhället.

• Daniel12
    Speakers Corner skrev 2014-10-09 11:58:21 följande:
    Du svarade aldrig på om du inte blev bekymrad när du såg hur ditt parti beter sig? 
    Kan du inte svara på det, jag vill verkligen veta hur en sd: are känner inför alla skandalerna runt sd.
    Jävligt tråkigt och inte minst pinsamt. Men det faktum att de är det enda riktiga oppositionspartiet i riksdagen ger en inte mycket till val.

Man får hoppas att det kommer in lite nya företrädare som har rent mjöl i påsen.

• Daniel12
    Speakers Corner skrev 2014-10-09 17:10:05 följande:
    Tack för ditt svar, på något sätt gör det mig lättad men inte förvånad.
    För jag tror faktiskt inte att dom flesta sd-röstare har samma moral och etik som partiet.
    Vad menar du med att dom är det enda riktiga oppositionspartiet, menar du just när det gäller invandringen då? 
    Eller gäller det även övriga frågor,
    Inte bara invandringen, utan även kriminalpolitiken och deras ambition att återupprätta välfärdssverige som det har varit, med fungerande trygghetssystem och en sjukvård värd namnet, samt att pensionärer kommer att få det bättre.

Tänk på att 800-900 000 svenskar röstade på SD, tror du att de flesta av dem har dålig moral? I så fall är det jävligt illa ställt med vårt land. Jag tror att de flesta som röstade på dem är arbetarklass som är evigt trötta på att behöva betala skatt i ett land som hela tiden skär ner på vård, skola och omsorg och det sociala skyddsnätet och som upplever bostadsbristens och utanförskapets konsekvenser på nära håll. Samt upplever en ökad otrygghet i sina bostadsområden iom ökat våld och ökad kriminalitet. De flesta människor vill ha säkerhet och trygghet och veta att deras skattepengar inte slängs ner i ett stort avgrundshål utan går till viktiga samhällsfunktioner som är till för och gynnar var och en.

Det är inte så svårt att se logiken om man bara öppnar ögonen lite och inte bara skriver rasist i pannan på alla som ens vågar pipa något om invandringspolitiken.

• Daniel12
    Biffus skrev 2014-10-09 19:47:34 följande:
    Argumentum ad popilum, är du seriös när du använder det? Tycker du att NSDAP hade rätt också?
    Öhh.. är DU seriös? Så du menar att 800 000 svenskar kan jämföras med de som röstade på NSDAP i Tyskland på 40-talet? Jag föreslår att du själv frågar en hoper människor om varför de röstade SD, så lär du nog få en helt annan bild. Det handlar sällan vare sig om rasism eller nazism, utan att folk vill kunna fortsätta bevara Sverige som det trygga välfärdsland det har varit.
  • Daniel12
    Speakers Corner skrev 2014-10-09 21:03:53 följande:
    Ok. 
    Då förstår jag.
    Jag hoppas att du inte menar att jag har kallat dig rasist, för det tror jag verkligen inte jag gjort. 
    I mina ögon har du ännu inte sagt något rasistiskt, att vilja minska invandringen ser inte jag som rasistiskt och det har jag aldrig heller sett nån annan säga.
    Det är när man börjar tillskriva människor egenskaper baserat på härkomst eller anse att människor ska ha olika levnadsvillkor baserat på detsamma som jag tycker att det luktar rasism. 

Jag tror som du, människor har fått det sämre och osäkrare, i och med att alliansen slog sönder vår välfärd och våra trygghetssystem.
    Och det har varit ganska oroligt ute i stora världen en tid
    Och man vet att då ökar främlingsfientligheten och högerextrema partier går framåt under såna omständigheter.
    Vi ser det över hela Europa. 

Välfärden är det fler som vill bygga upp, den regering vi har nu till exempel.
    Jag tror vi är på rätt väg.
    Integrationen måste bli bättre absolut, men lösningen är inte att schackra med vår medmänsklighet och stänga dörren för människor i nöd.
    Vilket sd vill göra, för mig är det helt oacceptabelt. 

Klart att människor vill ha det tryggt och en vettig välfärd, men.jag tror att människor också vill och är beredda att betala lite för att kunna hjälpa utsatta människor.

Jag förstår människors rädslor och oro och önskningar,men det jag inte förstår och kommer aldrig förstå är hur man kan välja att bortse ifrån allt det smutsiga och rasistiska som sd står för och vill införa i vårt land, för att uppnå det.
    Hur kan man schackra så med sin etik, varför väljer man inte ett parti som både vill detsamma som man själv, men inte på andra människors bekostnad.
    Det är en gåta för mig. 
    Flera kommuner i Sverige har sagt att det inte får plats fler invandrare, de har påtalat detta för vår regering som inte väljer att ta larmrapporterna på allvar. Att bostadsbristen är alarmerande och att det är svårt att integrera folk inte minst i skolorna. Vi har hela förorter och stadsdelar där det knappt bor en endaste svensk, varför integrationen misslyckas eftersom invandrarna inte får någon kontakt med svenskar och således inte heller anpassar sig utan dessa blir som enklaver där de inför sina egna lagar och skapar sina egna samhällen. Samma sak händer i Storbritannien men där har det gått så långt att man i vissa områden t.o.m. infört shariadomstolar.

Vi har inte råd med mer nu, bostäderna räcker inte till, pengarna räcker inte till. Det är klart att man ska vara medmänniska och vilja hjälpa folk i nöd, men det kan inte ske på bekostnad av att hela samhällsstrukturen raseras och välfärden skrotas. Det måste du ju någonstans inse. Ett litet land som Sverige kan inte ta emot hela världen bara för att vi vill värna om de utsatta. Jag tycker vi har gjort ett bra jobb hittills och låt oss därför hjälpa alla dem som redan är här istället för att lassa på med fler och fler människor tills vi inte längre har råd att finansiera någonting utöver invandringen, tills arbetslösheten och utanförskapet blir skyhög och vi får regelrätta krig mellan folken i förorterna / stadsdelarna.

• Daniel12
    Biffus skrev 2014-10-09 22:05:06 följande:
    Varför tror du att nästan 5 miljoner tyskar röstade på nazisterna? Vi kan leka en lek: gissa partiet! Vilket parti har skrivit vad?

1. Alla medborgare ska ha lika rättigheter och skyldigheter.

2. Det finns dock också en nedärvd essens hos varje människa som man inte kan undertrycka i hur höt utsträckning som helst utan att det får konsekvenser. Delar av denna essens är gemensam för de flesta människor och annat är unikt för vissa grupper av människor 

3. Vi kräver en storskalig utbyggnad av åldringsvården.

Jag bryr mig inte om SD-väljare inte är rasister. De röstade ändå på ett rasistiskt parti. Precis som tyskarna på NSDAP på 40-talet. Jag bryr mig inte ett skvatt om 3 miljoner av deras väljare inte var nazister - de röstade ändå på ett nazistiskt parti. 
    Okej, du har din fastslagna åsikt. Vi kan diskutera det mer ingående den dagen då problemen i samhället blivit mer påtagliga och synliga för dig.

• Daniel12
    Biffus skrev 2014-10-09 22:23:41 följande:
    Jag ser redan att en växande rasism är ett problem. 
    Så allt annat jag uppgav är inga som helst problem för dig?

• Daniel12
    Velouria skrev 2015-10-05 19:02:44 följande:

Det här kommer förhoppningsvis att bli "smutsigt"

www.interasistmen.se/granskning/sds-ekonomiskpolitiske-talesperson-domer-ut-almqvists-utkop-misstankt-likt-en-muta/

Att folk struntar i pengafifflande sverigedemokrater är väl skitsamma, så länge man kan få slå några invandrare på käften, eller hur? Och så blir folk ledsna om de kallas för rasister. Jamen är det konstigt att bli kallad för rasist när fokus enbart ligger på flyktingar och invandrare istället för på pengafifflande toppolitiker? SD är för dubbelmoralisk och för girig för att kunna tas på allvar. De tar inte ansvar för någonting egentligen och de känns som ett gäng fattiga bonnläppar som aldrig har sett pengar förut och blivit äckligt giriga.

"Ta hand om våra gamla"., "ta itu med brottsligheten" och allt annat de har lurat i folk. Fuck that, liksom.

Och folket som röstar på SD...vad kan man säga om dem...Sheeple är nog det rätta ordet.

De flesta människor förändras när de får mer pengar. Varken SD eller du själv är något undantag. "Fattiga bonnläppar", antar att du stör dig på Jimmies och en del övriga företrädares skånska dialekt som du uppfattar som "bonnig".

Hade de pratat stockholmska hade du säkert sett det annorlunda.

Svar på tråden Smutsiga sanningar om SD!