Inlägg från: QueenOfMilkyWay |Visa alla inlägg
  • QueenOfMilkyWay

Vem ska få rummet?

Om ni bor så väldigt trångt, att den enda lösningen är att en med enkelsäng sover i vardagsrummet, så får det ju bli 14-åringen då (för jag antar att han kommer att känna sig lika ovälkommen om hans rum egentligen är ett barnrum när han inte är där. Det måste ju kännas bättre att ha en egen säng i vardagsrummet (vid TV'n, än i ett barnrum - snacka om att känna sig ovälkommen).
    Alternativt att ni införskaffar en våningssäng, så kan båda barnen sova i barnrummet när 14å-ringen är där. När 14-åringen inte är där så kan 6-åringen välja om denne vill sova i överslaf eller underslaf.

Jag tycker hur som helst inte att den som bor där varje dag, dygnet runt, endast ska få en liten hörna i vardagsrummet (som bara var på 20 kvm - då med köket inräknat!?), samt tvingas slänga en massa leksaker - inte när det faktiskt finns ett rum som denne kan få.

Ett annat förslag är, om ni bor nära 14-åringens mamma, att 14-åringen och pappan umgås om dagarna varannan vecka, men att han sedan sover hos mamman.

• QueenOfMilkyWay
    myskmalva skrev 2014-09-21 10:35:09 följande:

Jag tror att antingen du eller jag har missuppfattat något. Att ts kallar det lilla sovrummet för barnrum betyder väl inte att det inte kan vara ett tonårsrum om man hellre vill det?
    Givetvis kan det vara ett tonårsrum - fast vart ska då 6-åringen, som bor där på heltid, ha sina saker? Sin säng, sina leksaker, sitt skrivbord, osv.

Varför jag skrev "barnrummet" var för att förtydliga att vi talade om samma rum.
  • QueenOfMilkyWay
    myskmalva skrev 2014-09-21 10:31:18 följande:

Jag tycker att det är självklart att tonåringen ska få ett eget rum om hen vill ha det (men helt okej att ni har viss förvaring där inne, om det behövs). Sedan får de övriga funktionerna (föräldrasäng, barnsäng, leksaker, matplats, tv-mysplats etc.) fördelas på de andra två rummen. T.ex. kan sexåringen bo i vardagsrummet men att TV:n finns i stora sovrummet, eller kan sexåringen få sovrummet men att matplatsen eller tv-soffan också kläms in där. Kanske kan föräldrasängarna ställas i vinkel så att det blir som en hörnsoffa. Eventuellt skulle man kunna ställa matbordet invid sängsoffan också och på så vis få in väldigt mycket funktion på liten yta.

För det första; "sängarna"?
    För det andra; ska inte föräldrarna kunna sova bredvid varann längre, menar du?
  • QueenOfMilkyWay
    Ess skrev 2014-09-21 10:57:08 följande:

Jag förstår inte alls varför barnen inte kan dela, utan ett av dem ska ut helt enkelt.

Annars är en våningssäng perfekt. Den stora ligger där uppe och har det som sin egna hörna, och det lilla barnet där nere.

Inget utav barnen har ju egentligen så mycket att säga till om i frågan. Det lilla barnet får snällt lägga sig på anvisad plats, och det stora har iofs valet att bo heltid hos mamman och hälsa på över dagen istället. 
    Men är föräldrarna överens om att fortsätta vv, så får även den stora ligga där de säger åt hen.

Ja, som jag skrev då - våningssäng är ju superbra. Då kan minstingen sova i underslaf varannan vecka och överslaf varannan vecka (om denne själv vill det, dvs).
  • QueenOfMilkyWay
    Rocket Mania skrev 2014-09-21 14:20:39 följande:

Det finns ju en jätteenkel lösning som säkert redan nämnts; 14-åringen får ena sovrummet, mamma och pappa delar det andra sovrummet med 6-åringen. Att 6-åringen har en miljon leksaker är enkelt åtgärdat - plocka undan, sälj eller släng.

Så ett rum ska stå tomt halva året? Och lillen ska tvingas slänga sina leksaker? Haha, oj, oj, oj...
  • QueenOfMilkyWay
    myskmalva skrev 2014-09-21 14:29:32 följande:

Ja, det är rätt vanligt att en dubbelsäng består av två enkelsängar med gemensam bäddmadrass. Köper man nya bäddmadrasser kan man ställa dem i vinkel. Att sova i vinkel mot sin partner tycker jag verkar vara en mindre uppoffring än att, som tonåring, dela rum med ett åtta år yngre halvsyskon.
    Jag tycker nog att 14-åringen är så pass stor att han bör ha ETT hem och bara träffa den andre föräldern under dagtid. För så kul kan det u inte vara att som 14åring åka som en resväska mellan två hem varannan vecka. Det måste vara mer bekvämt att ha ett hem - ett rum, en säng, sina saker, osv, osv, osv. Och hur pass mycket umgås en 14åring med sina föräldrar!?
  • QueenOfMilkyWay
    Rocket Mania skrev 2014-09-21 15:12:27 följande:
    Tja, så kan man ju också tolka det. Jag vill minnas att jag skrev "plocka undan, sälj eller släng" men du kanske bara såg ett av orden?

En 6-åring har inget behov av en massa leksaker, det är den krassa sanningen. Om ett barn har så mycket leksaker att ett syskon blir utan eget rum skulle jag säga att nämnda 6-åring har för mycket leksaker. 

Här delar alla 3 barnen på ett stort sovrum. De är inte dränkta i eller bortskämda med leksaker utan de får rätta sig efter vad som får plats helt enkelt. 

Gällande att ett rum står tomt så kanske 14-åringen kan gå med på kompromissen att 6-åringen lånar rummet de dagar hen själv inte är där. Mot att det naturligtvis inte rotas bland privata saker och att det bäddas om osv.
    Jag tycker att våningssäng i barnrummet är den optimala lösningen.
    Rummet är sexåringens rum, då denne bor där permanent och således har störst behov av rummet flest dagar om året.
Svar på tråden Vem ska få rummet?