Inlägg från: enannanmaria |Visa alla inlägg
  • enannanmaria

BF Juni 2015

MalinA87 skrev 2014-10-07 11:48:00 följande:
    Hur funkar det med frukt? Funkar det att dricka mineralvatten?
    Tack för idéer, ska testa mineralvatten citron. Frukt är jag rädd förstör tänderna om jag äter ofta. Det blir säkert så även med riskakorna. Men mineralvatten och tuggummi ska testas!
  • enannanmaria
    emm84 skrev 2014-10-07 15:50:20 följande:

Jag har lite frågor om nån kan svara på det, har inte hunnit satt mej in i detta än så mkt och detta med att vara gravid är rena djungeln, tex med alla förkortningar å så.
    VUL, när görs det? Och görs det för alla?
    Jag var hos BM i torsdags och pratade, var det hälsosamtal eller inskrivning? Fick lite information + att hon tog vikt å bltr å lite sånt. Ska tillbaka 12 nov för blodprov inför KUBtestet om jag fattade henne rätt.

Har laddat ner lite olika appar som alla ger olika beräknat födelsedatum, + - 2 dagar, men hos BM räknade hon annorlunda än apparna, när jag enligt appen var i v6 förra veckan drog hon tillbaka att jag var i v5, ändå fick jag ett tidigare datum för förlossning, hur räknar de egentligen?
    Hoppas nån kan svara på detta, som sagt, allt är helt nytt för mig och aldrig tidigare intresserat mej hur det funkar :)

VUL- Vaginalt ultraljud. Ej rutin. Görs när fostret är för litet för vanligt ultraljud.

Det var hälsosamtalet som du var på. Inskrivning sker runt v. 12.

BM räknar antal gångna veckor. Mest intressant är beräknat födelsedatum (det är det du kan lägga in i appar för att få reda på vilken vecka du är i). BF-datum får du ett mer korrekt vid RUL (rutinultraljudet).
  • enannanmaria
    Gizza skrev 2014-10-12 18:53:58 följande:

Jättefin BFlista! :)

För att krångla lite kan nån få vara snäll och ta bort mig från 30 maj-2 juni och sätta in mig på bara 30 maj, är rätt säker på att det ligger närmast sanningen... :)

Och när ändå RUL var på tal, här får man det i v 19, nån som är lika långt gången som räknat ut när det är i förhållande till julen? Före? Efter? Efter nyår? Blir bara snurrig när jag ska försöka få det rätr

Dotter 130208 Lillasyskon BF 150530
    Jag BF ungefär samtidigt och ska göra RUL i v.19-20 som infaller i början av januari enligt BM. Kommer att göra KUB i november dock.
  • enannanmaria
    Milie skrev 2014-10-15 18:22:25 följande:

Jag har skjutit på cellprovtagningen i flera veckor nu. Först för att jag var nojig att vara där och peta under "fel" tider i cykeln även fast jag vet att det egentligen inte spelar någon roll. Sen blev jag ju gravid och nu vet jag inte om jag vill riskera att börja blöda. Inte för att blödning efter undersökning är någon fara, men för att jag kommer känna att jag inte kan vara helt 110% säker på att det faktiskt är från undersökningen. Gah. Men samtidigt vore det ju bra att få det bortgjort så det inte faller i glömska. Cellprovtagning är ju sjukt viktigt.

Tack för cred, Diamant!

BM tog cellprov på mig efter hälsosamtalet och det blödde lite efteråt under den dagen men dagen efter var det mer som torkat blod som färgade de vanliga flytningarna. Sedan dagen efter det har allt varit som vanligt flytningsmässigt. Visst var det lite obehagligt att se blod komma där nerifrån nu som gravid även om det var ofarligt för fostret, men samtidigt otroligt viktigt att allt är som det ska med mig inför framtiden. Väntar fortfarande på provsvaret dock som skulle sändas hem brevledes inom 4 v.
  • enannanmaria
    avenell skrev 2014-10-16 10:12:45 följande:

Hur gör ni andra med kaffe/te/coca-cola och annat som innehåller koffein?

Jag har begränsat mig till max 1-2 koppar av kaffe eller te per dag. Jag är väldigt sugen på Cola light men det har jag inte druckit alls sedan jag testade positivt.

Jag blir mindre och mindre sugen på kaffe så jag kanske kan byta en kopp mot ett glas cola.

Hur gör ni andra med ert koffeinintag?

Jag mår illa av kaffe sedan några veckor tillbaka. Det enda jag klarar är lite grönt te med citronsmak (och även det kan göra mig lite illamående ibland).
  • enannanmaria
    eko my skrev 2014-10-15 21:21:57 följande:

gu va ni skriver! härligt!
    min dator gick sönder så nu sitter jag här med en ny en, fint!

Här är det illamående i vågor som gäller.. kan absolut inte äta kött! Det vänder sig i magen av tanken. Fisk kan jag tänka mig, men det är max.
    Jag får väl ta fram gamla vegetarianvanorna igen (var veg i 6 år när jag var yngre) och nu igen tydligen, lite halvt.
    Någon mer som har saker som absolut inte kan äta?
    Ingen dille på något än bara, men det brukar komma senare.
    Kände av brösten för första gången idag, ömmar och har sig. Så snart är det väl farväl med att sova på mage ett tag antar jag. :P

En annan sak, den där hemska svullnaden av magen i kombo med illamåendet som får mig vilja gå och spänna ut magen till max, har anlänt. Blä.. Värsta tiden med att vara gravid tycker jag faktiskt är när man börjar bli lönnfet/ babbig eller vad man vill kalla det utan att någon ser att det är en gravidmage.. haha
    En av det charmiga med att vara gravid.. eller hur? Det och gaserna.. haha

Hur har ni andra det? Denna gången vet jag knappt vilken vecka jag är i.. får tänka länge.. Går in i vecka 7 på lördag.. ingenting än nästan.. men det rör sig framåt och på lördag blir det även lite utlandssemester. Härligt!

Jag har också svårt för kött nu. Det blir mest pasta med olika pastasåser, soppor och omeletter. Fisk och skaldjur går också bra. Är även sugen på bröd och ost. Hade en period när jag åt många satsumas i början. Är även sugen på salt och mineralvatten B-)
  • enannanmaria
    Alvolina skrev 2014-10-18 15:28:44 följande:

Tänkte bara kolla. Är det någon som har beställt alkoholfritt till en middag på en restaurang lite diskret. Är rädd att servitören ska röja mig^^ "jaha, och vem var det som skulle ha alkoholfritt?" Ska nämligen på en jobbmiddag snart och det betyder väldigt mycket för mig att inte behöva berätta än.

Ok, om du inte kan skylla på att du ska köra efter och absolut inte vill berätta så kan det kanske gå att beställa och ta med ett glas i förväg från baren. Om det inte går att lösa på detta vis skulle jag ta ungefär samma som de andra men bara låtsas smutta på vinet och dricka vatten istället.

Jag vet inte hur det är på andras jobb, men på mitt jobb misstänker de direkt att man är gravid om man avböjer med en ursäkt om magkatarr/penicillin eller liknande åkommor.

Jag har ett liknande event inbokat med mitt jobb framöver, men jag kommer att vara bortrest då så jag kan tyvärr inte vara med. Men om jag hade varit med hade jag bara låtsats att smutta på vinet. Har gjort det föregående graviditeter också och det funkade fint.
  • enannanmaria
    VioloLaviose skrev 2014-10-19 11:21:50 följande:

Mina systrar är tvillingar, det är typ min högsta önskan att få tvillingar :D
    Men det ska också hoppa en generation om jag förstått rätt. Så mina döttrar har större chans/risk att få twins.

Det stod även att om man fått många barn så är det större chans att få tvillingar MEN det skulle kanske hägna ihop med åldern, att när man fått 4 eller fler så är man en bit över 30. Jag har 4 och är 26 . Så inga bra odds där :P

Har tvillingar i släkten för två generationer sedan, men vet inte om de var tvåäggs. Jag har visserligen åldern inne. Är också nöjd med en plutt. Har svårt att föreställa mig hur det funkar att amma två. Tror i och för sig verkligen inte att det är aktuellt, men återstår att se på KUB i november. Annars vore det väl typiskt när man bara tänker sig en trea så blir det två
  • enannanmaria
    avenell skrev 2014-10-20 13:32:24 följande:
    Om min graviditet fortsätter kommer vi att göra KUB. Anledningen är att vi vill veta om fostret har så grava missbildningar att det inte skulle överleva hela graviditeten eller inte överleva efter födseln.

Jag vet att många associerar KUB med att undersöka om fostret har Downs syndrom men för oss är det betydligt gravare fel än Downs syndrom som känns väsentligt.

Det kommer garanterat att vara jobbigt att få siffrorna som visar på hur stor sannolikheten är men om sannolikheten är stor att fostret är gravt missbildat så kommer vi att gå vidare med fler prover.
    Vi resonerar likadant kring KUB. Vid ev. dåliga siffror och om man inte vill riskera något med ett FVP kan ev. ett NIPT-test vara bättre att gå vidare med för ett mer tillförlitligt resultat. Så kan man välja FVP om även NIPT visar dåligt resultat.

NIPT är ett screeningtest (blodprov) som är ca 99.9% säkert för de tre vanligaste trisomierna: 21, 18 och 13. Resultatet från NIPT anges som en sannolikhet för respektive trisomi (som vid KUB), men resultatet är mycket säkrare än KUB. Om resultatet visar på hög risk så rekommenderas ett fostervattenprov för att bekräfta resultatet.

NIPT kan utföras från v.10 (upp till v.24), då beräknas ca 98% av de gravida kvinnorna ha tillräckligt hög koncentration av fostrets DNA i sitt blod. Om du skulle vara en av dem som har låg koncentration i blodet tar analysen några dagar extra (hittills har de ändå kunnat leverera svaret inom 21 dagar). Info finns på www.fostertest.se.
  • enannanmaria
    VioloLaviose skrev 2014-10-21 08:35:13 följande:

Hörrni... När började ni må riktigt illa eller få symtom på allvar?

Jag kommer lätt upp ur Sängen men har ett diffust illamående i halsen typ . Men det kommer inte igång. Börjar bli orolig nu. 6+1 idag..

Jag hade knappt några symptom alls med första och andra barnet. Den här gången har jag mått illa sedan en vecka efter ÄL.
Svar på tråden BF Juni 2015