• Edde

BF Juni 2015

naiw skrev 2014-12-11 17:31:02 följande:

Nån mer än jag som har fått recept på Levaxin? (Medicin för understimulerad sköldkörtel). Är i vecka 15+3, fick receptet idag. Upptäcktes av en slump. Hade en del hjärtklappning så va inne för ett tag sedan och kollade EKG och tog blodprover. Hoppas det inte har skadat fostret att jag inte har ätit det de första veckorna, försöker va positiv :)

Har inte fått, men förväntar mig nästan att jag också har hypotyreos. Dels har både min mormor och mamma det - och det är i vissa fall ärftligt - dels har jag ganska många symtom som skulle kunna peka på det.

Får se vad blodprovsresultatet visar. Hoppas som du att ungen inte tar skada av det.
  • Edde
    pottan skrev 2014-12-19 11:43:22 följande:

Hej flickor!

en fråga, hur har ni gjort med vinterjacka?

jag är i v 14 nu och har gått upp några kilo, så mina vanliga vinterjackor funkar inte längre, vill ju dock inte lägga massa pengar på en mammajacka som kanske bara används en säsong

Har provat massor med jackor men så fort man tar i åtanke att en mage ska växa så är det ju kört, större storlekar är ju förstora överallt ...

Jag har köpt mammamodell på HM. Snörning under brösten och ganska vid nertill. Tycker ändå att den i det vinterjacksmode som råder just nu funkar ganska bra - har använt den innan jag berättat för nån och det är ingen som misstänkt något.

Dessutom, tänker jag, är det mycket möjligt att det blir flera barn i nåt skede och eftersom det är vinter en så stor del av året är risken stor att man gravid och behöver en vettig vinterjacka. Den var inte så fasligt dyr heller (men inte heller billig..) - typ 70?. Minus nån procent, eftersom det var någonslags kampanj.

Jag var också fundersam kring hur jag skulle göra av samma skäl som du. Funderade på det där med större storlek, men konstaterade sedan att det ju är precis samma sak som att köpa en mammajacka, för möjligt är att man inte förblir den storleken efter graviditetet = en jacka som bara används en säsong. Hellre isf en mammamodell som sitter vettigt.
  • Edde
    vikarien skrev 2015-01-15 15:07:50 följande:
    Jo jag har absolut att ta av så jag är ju glad om jag slipper gå upp en massa såklart!

Men fundersam blir man ju. Har försökt gå ner i många år utan att lyckas med större resultat, har pratat med flera läkare om det.

Men huxflux när jag blev gravid så tappade jag 5 kilo innan vecka tio! Har ätit som vanligt och inte kräkts något.

Så har väl varit något med hormonerna som spökat hela tiden kanske

Hoppas dom har hoppat på rätt plats i kroppen nu så det blir lättare att gå ner när pyret är färdigbakat och färdigammat
    Precis sådär har det varit för mig också! Har varit överviktig i princip hela livet, misslyckats med att gå ner många gånger. I samband med graviditeten började jag äta betydligt oftare och mer, och var helt säker på att jag gått upp en massa i vikt. Men jag ligger på -2 och trenden är nedåtgående. Vet inte vad det beror på alls! I princip äter jag inte annorlunda, bara oftare och mer.

Jag klagar inte, och inte hälsovården heller för den delen. Jag vet att jag äter tillräckligt och att det inte är till skada att gå ner om man är tjock från innan, vilket jag är. Så länge man inte bantar.
  • Edde
    Annen.K skrev 2015-01-18 20:21:43 följande:

Hej

Jag väntar tvillingar den 30/6

Och jag vet att jag förmodligen kommer att få höra det här många gånger om, men jag har typ knappt fått någon gravid mage är i v 17 går in i v18 på onsdag, känner en liten kula på magen när jag ligger på rygg och känner efter, vist är jag lite rund sen innan, men blir lite små nojig att nått ska vara fel, vi har kämpat länge hade ett missfall i maj, någon annan som känner igen sig?

Här en i v 19 - inte mycket mage att snacka om. Har samma som du, när jag ligger ner känner man kulan, men annars funkar alla vanliga byxor fortfarande - också de som är höga i midjan. Mig veterligen helt normalt! Har läst om folk som kunnat använda vanliga byxor nästan hela graviditeten. Det är så olika.

Men visst blir man fundersam när man ser folk som kanien här ovan som har en så tydlig bula! Man önskar ju att man själv snart skulle få en sån :)
  • Edde

Alltså, måste skriva av mig, för oron gnager i mig nu.

För snart två veckor sedan dog våran hund plötsligt i en olycka, jag hittade honom död när jag kom hem från jobbet. Gick såklart i fullständig panik - hyperventilerade, skrek och grät. Hela chock-situationen varade i kanske 15-20 minuter innan jag klarade av att lugna ner mig och min sambo kom hem så vi kunde köra bort hunden för kremering.

Jag är så orolig över att den där chocken ska ha skadat ungen på nåt sätt. Hur mycket stress tål en sån liten egentligen? Har precis gått in i v 20. Tror mig ha känt lite fladder, men jag är orolig för att jag inbillar mig och att barnet de facto har dött av någon adrenalinöverdos, eller något. Ska på ultraljud fredag om en vecka, men kan inte alls glädjas för jag är så orolig för att jag har haft ihjäl den lilla med min kraftiga reaktion.

Jag vet inte, kanske överreagerar jag. Men man får ju verkligen all världens fruktansvärda tankar i huvudet. Att hunden dog var en stor sorg, vi har förlorat vår familjemedlem, och att i samma andetag dessutom förlora barnet skulle var lamslående fruktansvärt.

• Edde

Tack carolinheiner och Milie - det lugnar! Jag tror också egentligen att det inte är någon fara, kvinnor föder friska barn i långt värre förhållanden än om en hund plötsligt dör. Men som ni säkert vet, all logik verkar lämna kroppen när man är gravid och får en hemsk tanke.

Ska bita ihop och försöka tänka positivt, så månne vi inte får se en alldeles frisk och levande unge på ul om en vecka!

• Edde

Ultraljudet är bakom och det är en sådan lättnad! Allt var bra och av allt att döma blir det en pojke! Det var lite spännande där en stund, eftersom läkaren talade lite hackig svenska (vi bor i Finland) - först sa hon "det ser ut som en penis", sedan "men det är lite svårt att veta"... och sedan "men inte är det så svårt att veta" :D Vi såg säkert lite frågande ut, är det nu svårt eller inte? Sedan bekräftade hon igen att det definitivt ser ut som en pojke.

Så det utgår vi ifrån. Synd på min mammas 70-talsklänningar som hon grävt fram i sin iver över barnbarn, men de kanske kommer till användning någon annan gång :) 

Nu vågar jag också tro att det där bubblet i magen är ungen som rör på sig. Tvivlade lite innan, det är ju svårt att veta hur det ska kännas när man inte varit gravid innan.

Mycket lyckliga är vi <3

• Edde
    Whizzer skrev 2015-02-02 17:12:32 följande:

Phuuu.. nu kan jag pusta ut, RUL avklarat! Och såklart så såg allt bara bra ut, helt perfekt och med moderkakan i framvägg osv. Med största sannolikhet tittar det ut en tjej i slutet på juni!

Att man måste hålla på och noja hela tiden då.. men nu är det Slut med det, nu tänker jag börja njuta fullt ut! (Vågade inte dra ut några havandeskapsansökningar på jobbet inatt som jag hade tänkt, ville inte jinxa något)

Härligt att det gick bra!

Det där nojandet är nog en pärs. Jag försöker släppa det och tänka att allt ju har varit bra hittils och för de allra flesta så går det bra. Varför skulle man inte vara en av de flesta? Lätt att fastna i en spiral av onda tankar.

Ultran har nog definitivt lugnat, och jag hoppas lugnet håller i sig. Ska få en doppler till låns, det kommer nog kännas skönt att nu och då kunna lyssna efter.
  • Edde
    carolinheiner skrev 2015-02-05 19:26:38 följande:
    Ja lite sd har ja haft plus förstoppad.. Men de e ju normalt att livmodern tränar. De går ju givetvis upp å ner varje dag. Å ingen kan svara på när han kommer eller om han överlever, så de e mkt kämpigt just nu :(
    Jag känner så med dig :(

Om du vill läsa om en som varit i liknande situation, så kan jag tipsa om linnjung.com. Hennes dotter föddes i v 30 i oktober 2010, efter att hon legat på sjukhus i nästan två månader efter vattenavgång.

Vet inte om man vill läsa när man själv är där, men om du vill så!

Allt gott!
  • Edde
    Frallanz skrev 2015-03-07 22:41:06 följande:

Själv sover jag bäst i "krypskytte ställning" om ni förstår hur jag menar :) lite halvt på sidan liksom, så att magen inte hamnar i kläm eller så, men att man ändå kan ligga på "mage" fast ändå inte, svårt o förklara.

Men det är enda som får mig att sova bra. Sidan är Ok också, men då jag har problem med foglossning så värker det ännu mer efter att ha legat på höften, så det går inte längre stunder. Annars fungerar ett täcke jättebra att kramas med och lägga under mage o mellan benen samt hålla om :)

Precis så sover jag också! Halvt på mage, eftersom det blir för smärtsamt att sova på sidan men magen börjar bli för stor för att jag ska kunna ligga helt på mage.

Jag har också upptäckt täcket som en bra kramkompis när det blir för varmt att använda sambon :) Alternativt en lång soffdyna av något slag. Har dragit in extra kuddar och täcken i sängen, så det börjar bli trångt :D Behöver ha huvudet ganska högt också, har varit jobbigt snorig ända sen jag blev gravid.
Svar på tråden BF Juni 2015