• majbebbe

BF Juni 2015

Jag sydde en egen amningskudde till första barnet men den är mycket sparsamt använd tyckte inte jag fick rätt amningsposition med den.

Då jag återgick till studier när den förste var tre månader användes pumpen flitigt och jag skaffade därför en elektrisk när nummer två kom men den är inte lika välanvänd då jag blev hemma längre och dessutom inte riktigt fick till tekniken samt att bebisen vägrade flaskan. Så det handlar nog mycket om vilken situation man är i och hur amningen funkar o.s.v.

• majbebbe

Vikarien hon är säkert bara omtänksam.

Själv är jag precis hemkommen efter ett speedat möte med min barnmorska. Av någon anledning hade jag glömt att besöket var en timme tidigare idag så jag fick ett samtal från min bm där hon undrade var jag var, tur man inte har långt till mottagningen.

Allt verkar bra och bebisen har vänt sig rätt men inte fixerat sig än ( är i mitten på v.35 så det finns tid kvar än). Har dock lågt blodtryck och en hel del foglossning, så jag börjar längta till förlossningen...

• majbebbe

Här händer det inget heller. Dagarna går sjukt långsamt och jag orkar inget fast jag "bara" är hemma och sjukskriven.

Jag vill helst inte bli igångsatt då det gjorde värkförloppet mycket snabbare. Vilket i sin tur gjorde att man inte hann med på samma sätt som när det drog igång av sig självt (har en förlossning av varje sen innan). T.ex upplevde jag smärtan jättejobbig redan när jag var öppen 4cm vid igångsättning medan jag var öppen 8cm när jag kom till förlossningen vid den förlossningen som fick starta av sig själv och hade således ansett att smärtan gick att hantera innan dess.

• majbebbe

Åh hade tänkt njuta av den här graviditeten då det med största sannolikhet är min sista, men just nu är jag bara less och otymplig. Hade så gärna myst och haft massa energi till att boa, men istället kommer jag knappt upp ur sängen på morgonen och är helt slut redan efter frukost...

• majbebbe

Gick in i vecka 38 igår och lyckades överanstränga mig i början av helgen så igår kunde jag knappt gå...

Jag hoppas jag slipper gå över men vet inte om jag vill att det ska komma så mycket tidigare, har en del kvar att uträtta innan (som då inte går så fort p.g.a. foglossningen) har varken fått fram korgen där bebisen skall sova eller fått ner kläderna från vinden för att tvättas och någon väska är inte ens påtänkt (fast den packade jag under värkar förra gången så det går ju om det krisar).

Är dock lite orolig att foglossningen ska begränsa mig i hanteringen av värkarna när det drar igång. Ja ja bara att fortsätta vila...

• majbebbe

Åh vikarien vad jobbigt! Lider så med er. Kan inte ens föreställa mig vad du/ni går igenom. Hoppas ni kan finna styrka i varandra och låta allt ta sin tid. Styrkekram

• majbebbe

Här lyckades jag göra dagen hopplös genom att få ett oplanerat tandläkarbesök för 2 åringen som ramlat på förskolan. Problemet var att jag fick tid mitt i hans middagslur vilket gjorde honom svårväckt och oss sena. Så jag blev tvungen att ta honom på armen och gå snabbt vilket resulterade i att jag typ inte kunnat röra mig utan smärta under resten av dagen... Tur att det närmar sig förlossningen även om det fortfarande kan vara nästan 4v som mest kvar (38+1 idag)...

• majbebbe

Skulle försöka packa en väska att ha med till förlossningen då jag fått höra att det är dags (packade under värkar förra gången ????) men väskan är fortfarande tom. Jag har helt plötsligt ingen aning om vad jag ska stoppa ner. Vad har ni andra packat?

• majbebbe

Spännande att det händer något men segt att det är så långdraget. Skönt att du fick sova i alla fall.

• majbebbe

Tycker definitivt du ska ringa in igen. Du har ju gjort som du blev tillsagd och mår ju i stort sett samma. Vet tyvärr inget om havandeskapsförgiftning men tycker att de borde låta dig komma in för en kontroll.

• majbebbe

Grön Tröja: Vet faktiskt inte (väntar ändå mitt tredje...) men tror inte det. Båda mina tidigare förlossningar har de tagit hål på dem åt mig, den första när jag var öppen 3-4 och den andra när jag var öppen 8-9.

• majbebbe

Frallanz: Jag har inget minne av något sånt från mina tidigare graviditeter och den här gången har jag varit mer illamående nu på slutet men inte så jag spytt eller liknande. Däremot står det i den appen jag har för att följa graviditeten att just diarré kan vara ett tecken på att det snart är dags så vi får hoppas på det ????.

• majbebbe

Åh så spännande lillknodden79.

Nyfiken som jag är: Hur var det när vattnet gick, lite eller mycket på en gång?

Jag är lite rädd för att blöta ner hela sängen, men den risken kanske är minimal...

Själv trodde jag att det drog igång igår kväll med kraftigt molande värk i ryggslutet, men det gav sig med en värmekudde, men jag har åkt på en tråkig förkylning som gjorde mig helt däckad under gårdagen så det var nog lika bra att det inte drog igång för jag känner mig rätt orkeslös...

• majbebbe
    lillsnuttan5 skrev 2015-06-05 06:08:44 följande:

Jag fick igår mitt andra barn och kan av erfarenhet berätta att de där med vattnet kan vara väääääldigt olika med mängden.

Med min första knäppte de lixom till och de började rinna ut men jag hann springa till toalett och klarade mig med en större binda hela vägen till förlossningen ca 50 min bort.

Med min andra var det som en vattenbalong på flera liter, de bokstavligt talat bara knäppte till och forsa ut vatten. Blötte ner hela golvet från sovrummet till badrummet. Båda stora handdukarna i bilen blev genomblöta (tur vi hade helskinnsstolar i bilen så de blev lättstädat ) och byxorna var helt blöta plus mina skor. ..

Frågan är väl hur statistiken ser ut hur vanligt det är med denna mängden vatten..! Jag är ganska chockad själv hur mycket vatten de får plats i en mage .

Det hände iaf när jag ställde mig upp från sängen så den klarade ju sig iaf... jag skulle bara gå upp å kissa för 3e gången som vanligt

Men det borde vara mindre vanligt med den mängden vatten, har nog inte hört talas om någon i bekantskapskretsen som behövt ha handdukar i bilen .

Jag kan tänka mig att det är olika ????. Vet ju bara hur olika de var när de tagit hål på hinnorna vid mina tidigare förlossningar, 1:a rann det ut ganska kontrollerat medan vid den 2:a vart det störtflod med pölar i sängen på förlossningen trots att de hade förberett.

Jag har haft några sporadiska värkar nu under morgonen så jag hoppas det är på g. Och så har jag ju gått upp nu så då slipper jag vara rädd för vatten i sängen ????.

Grattis förresten, hoppas du hade en bra förlossning.
  • majbebbe

Nu har jag också haft en vattenavgång av det kraftigare slaget. På kvällen i fredags kom värkarna igång och vid 19:20 gick vattnet mitt i en värk. Det var bara att byta om och bege sig då värkarna blev täta och kraftigare när vattnet gått. Väl inne konstaterades öppen 8 och jag fick lustgas. När jag inte tyckte att den räckte till blev det ny kontroll och sedan chock! Då barnmorskan konstaterar att det inte är ett huvud på väg utan en rumpa. Men med bästa tänkbara stöd och ett kunnande hos personalen kom han med sätesbjudning 21:22 och inget mer än ett skrapsår. Så ja ingen förlossning är den andra lik...

• majbebbe

Jag har inte haft några känningar förrän det drog igång så det behövs inte ????

Svar på tråden BF Juni 2015