• MiWe

BF Juni 2015

Jag tror jag måste vara med i den här tråden också.

Är beräknad BF 27 maj, men det är ju nästan juni ju. I maj -tråden känns det som att alla är så långt före...

Har läst lite om hur ni berättat, och vi berättade nu vid farsdag också som många andra (dock bara för föräldrar o syskon, vännerna får vänta till efter KUB, UL på onsdag). Tycker nog vi var lite fyndiga, köpte speciella t-shirts som det står "mannen, myten, legenden, MORFAR/FARFAR" och "Världens bästa MORMOR/FARMOR", designat som en stor stämpel på bröstet (snygga ).

Mamma har vetat ett tag så hon fick bara vanligt paket på posten men hon blev rörd ändå. :)

Sambons föräldrar bor bara någon timme bort på samma ort som hans syskon, och de var samlade av annan anledning i lördags så då fick de sina paket. De var lite tröga på att fatta (har redan barnbarn), men sen blev det jubel förstås och magen blev plötsligt allmän egendom, lite ovant hahaha! :D

Min pappa bor lååångt bort, men jag engagerade en av mina syskon som bor nära honom, som fick paketet hem till sig och sedan åkte till pappa igår.

Vi tajmade så jag ringde upp pappa samtidigt som han fick paketet så jag kunde "vara med" när han öppnade det. Han blev rätt förvånad men jätteglad förstås. :D

Så nu väntar vi på att göra UL på onsdag som sagt. Vi gör kub eftersom jag är över 35. Det känns jätteläskigt för det är vårt första barn och vi har försökt sååå länge (det är vårt andra IVF-försök).

Inte så "bara" att försöka igen om det visar sig vara allvarligt fel på fostret.... :'(

MEN om allt ser bra ut så går vi "public" till helgen, så håll tummarna! ;)

11+4, BF 27 maj 2015.
  • MiWe
    Iida01 skrev 2014-11-10 12:53:35 följande:

Har en fråga! 
    Har börjat få ont i magen, livmodern, inte sådär molande som i början utan mer som stötar och nästan "knivstick" om ni förstår hur jag menar. 
    Blir lite nojig över det. 

Är det fler som känner lika? 

Japp, har samma. Hade jag inte haft bruna flytningar igår (mindre idag) så hade jag enbart tolkat det som växtvärk, men bara för flytningarna så blir jag orolig... =(
  • MiWe

Gaaah, KUB/UL imorgon!!! Obestämd Håll tummarna för positivt besked... *supernervös*

• MiWe
    fru noren skrev 2014-11-11 21:53:50 följande:

Det ska gå bra ska du nog se! :)

Lokattis skrev 2014-11-11 21:52:03 följande:

Spännande! Håller tummarna!

Ettplusettlikamedtre skrev 2014-11-11 21:38:17 följande:

Ska hålla alla jag har, hoppas allt ser fint ut!! ????

Tack snälla ni, mår illa ikväll, men tror det är nervositet mest... känns som att hela vår framtid avgörs imorgon. :'(
  • MiWe

Wohooo!!!! :D :D :D

Trisomi 21 - 1:2689

Tr. 18 - 1:6408

Tr. 13 - 1:12769

Vi behöver inte FVP ! !! :D

Bebis vaknade efter en lång stund, sträckte på sig och svalde och sprattlade och det var såååååååå häftigt! !!!! :'D

Jag ska fasen bli MAMMA!

11+6, BF 27 maj 2015.
  • MiWe
    Lokattis skrev 2014-11-12 11:55:16 följande:

MiWe: Stort grattis!!! Så häftigt!

Tack! :D
  • MiWe

Jag gillar denna tråden och en par andra liknande, men känner mig lite "gammal". ;)

Därför startade jag en till tråd igår som heter "35+ första barnet, BF vår/sommar 2015". 

Inte skapat tråden för att för att konkurrera med denna eller andra bra trådar, utan som komplement. :) Inte petig med åldern egentligen, finns säkert yngre blivande mammor som gärna diskuterar med 35+ också, men ville ha en riktlinje. Dessutom ville jag inte vara låst till en månad. Nu är jag med i trådarna BF Maj, Första barnet BF maj, BF juni och nån till, för jag har ju BF i slutet av maj, men oftast går man ju över tiden... 

Skulle gärna skapa eller vara med i en FB-grupp för blivande mammor 35+ också. Finns det redan eller är det fler som är intresserade annars? Drömmer

• MiWe
    Kattungen skrev 2014-11-21 14:33:45 följande:

Jag är 37 år, gravid för första gången och är gärna med!

Kul! Om du gör ett litet inlägg i tråden jag länkade till så du inte missar något, då gör jag så att om vi får igång en fb grupp så kommer all info i 35+ tråden. :)
  • MiWe
    FruGnu skrev 2014-11-22 11:15:03 följande:

Äcklig info, men jag har fått diarré och vet inte hur jag ska bli av med den. Varat i två dagar nu. Riktigt jobbigt då jag är på jobbet samtidigt.

Någon som vet vad man kan äta för antal av med det eller iaf underlätta?

Prata med MVC, chansa inte. Immodium plus fick iaf inte ätas. :/

Annars är det väl fibrer och sånt som är bra?
  • MiWe
    Lg85 skrev 2014-11-28 02:15:09 följande:

"Klaginlägg"

När ska livet bli rosa fluffigt. Min sambo ser ena dagen helt lycklig ut när han tex berättar att han outat oss till chefen. Man blir varm i hela hjärtat verkligen.

Sen får man ett sms två dagar senare och det man konstatera redan kvällen innan, han är på botten igen i sitt välmående.

Börjar seriöst fundera på om vi klarar detta, om vårt förhållande överlever.

Ikväll käka vi mat ute innan mitt nattjobb. När vi skildes åt såg jag att han inte åkte direkt utan bara satt å såg uppgiven ut i bilen. Gick dit å fann han gråtandes Han vet inte om de är oss, jobbet eller sig själv som är problemet.

Tycker så synd om honom men oxå om mig själv.

Förlåt deppinlägg men va tvungen å få skriva av mig

Detta måste ni genast ta tag i! Hur ska han orka stötta dig i graviditeten och dra sin del av lasset efter BF? Se till att han kommer i kontakt med psykolog NU. Var jä*ligt tydlig med att det INTE är ett misslyckande eller att det är något fel på honom för att han ev. behöver terapi, det är faktiskt så att vi allakan behöva hjälp under en period i livet för att hitta rätt. Om han genom stöd av en utomstående kan får kraft och verktyg att vara lycklig så är det väl enbart positivt.

Boka en tid ÅT honom om han vägrar själv. Har ni svag ekonomi kan ni kanske kolla hur hans företag har det med företagshälsovård? Fråga på MVC eller VC, ni är inte unika i detta och hjälp finns att få, och så här ska ni inte ha det.

Inte bra heller för dig och bebis att vara orolig! LYCKA TILL!

• MiWe

Jag mår också illa fortfarande, även om det inte är hela tiden nu. Jag har vissa bra dagar. .. kräks inte, men det känns som att jag nästan är på väg dit. Fast det går aldrig så långt. Har samma känsla av uppblåsthet efter mat och att det sitter högt upp, typ magmunnen.

Är i v 15, hade hoppats att det skulle bli de här fina veckorna nu då man ska må bra och vara lycklig. .. ;)

• MiWe

Upptäckte nu på förmiddagen att jag haft någon blödning (brunt på trosskyddet), självklart blir jag orolig.

I fredags klättrade jag i ett träd, sedan på natten hade jag riktigt ont. Haft haft många stick och svid (ligament?) Sedan dess, i natt vaknade jag av frossa. Ska jag vara orolig? Borde jag kolla upp detta? :/

• MiWe
    Hilda07 skrev 2014-12-02 10:36:49 följande:

Kub gick bra!! :) blev dock tillbakaflyttad två dagar 11+4 istället för 11+6. Konstigt för det har varit rätt datum på de andra ul jag gjort. Men det var ju inga stora förändringar :) Fick jättebra siffror jag som var så nervös! Har ju fyllt 35 år men fick ändå 1 :20 000 på alla tre trisomier. Känns skönt. Fina bilder fick vi med oss hem också som jag ska visa dottern i eftermiddag!

Ha en fin dag alla gravidos!

Grattis! !!
  • MiWe

Huvudvärk (har tipsat tidigare om dessa lösningar):

-Mest troligt bihålorna. Testa Sinupret Forte som är receptfritt. Kombinera med Nasoferm nässpray om du är täppt i näsan.

-Drick mer vatten, 1,5-2 liter per dag!

-Kolla järnvärdet och åtgärda om det är för lågt.

• MiWe
    MiWe skrev 2014-12-18 05:00:28 följande:

Huvudvärk (har tipsat tidigare om dessa lösningar):

-Mest troligt bihålorna. Testa Sinupret Forte som är receptfritt. Kombinera med Nasoferm nässpray om du är täppt i näsan.

-Drick mer vatten, 1,5-2 liter per dag!

-Kolla järnvärdet och åtgärda om det är för lågt.

Kan tillägga att jag hade konstant huvudvärk i över 2 veckor, maxade Alvedon och gick till naprapat eftersom jag trodde det kom från nacken.

Men det var bihålorna.
  • MiWe

När man går från t.ex. 16+6 till 17+0 så heter det att man går in i v. 18.

Man är alltså 17+0 men i vecka 18.

Vecka 18 är gravidveckan, och 17+0 är hur många veckor/dagar som gått.

Själv tycker jag det är svårare att hålla isär kalendermånad och graviditetsmånad. :D

• MiWe
    Fiiaaa skrev 2015-01-07 19:23:17 följande:

Tack allihopa! Så jäkla overkligt, har lite svårt att ta in det....jag som äntligen började fatta att vi skulle bli föräldrar till sommaren och nu detta. Nu är det bara att försöka skrapa ihop spillrorna och komma tillbaka starkare, med nya tag. Hoppas verkligen att allt går väl för er i era graviditeter Hjärta

Så fruktansvärt! =( Lider med er! Gråter
  • MiWe
    Pyssilullan skrev 2015-02-23 14:56:59 följande:

Lite dåligt drag här i tråden tyker jag!
    Men det ska vi väl ändra på! Hur mår ni?
    Jag har BF 1.a juni och går in i vecka 27 imorgon,
    Har mått bra hittills men börjat få mer och mer ont insida låg och liksom vid blygdbenet då jag går..

Idag på jobbet så hände också en oväntad grej, jag svimmade för ett par sekunder.
    Jag hade gått en promenad till jobbet, ätit en smörgås i farten och var på väg mot toaletten då allt blir totalt kaos, Jag kallsvettas, lät slita av mig koftan, blir yr och svagt illamående och känner paniken komma, VAD HÄNDER!
    Jag satte mig ner och allt blev svart någon sekund, sedan kom jag tillbaka igen lika fort men Yr och helt kall och blöt på kroppen.

Så obehagligt, vågade inte berätta för någon på jobbet heller, men efter att jag googlat en del så tyder det på mitt låga järnvärde? Vill aldrig mer behöva uppleva det. Nu hela dagen har jag känt mig extra trött/tung/dålig aptit osv.

Hur mår ni? Någon som varit med om liknande? Eller vet vad det kan varit?

Kolla genast upp ditt Hb och blodtryck!
  • MiWe

Kolla trycket genast! KRÄV att de tar dig på allvar. Havandeskapsförgiftning kan bli allvarligt på någon timme.

Svar på tråden BF Juni 2015