BF Juni 2015
BF-lista
30 maj/1 juni: Sinilam, andra barnet,24 år!
3 juni: KnytetsMamma, andra barnet, 34 år, Linköping
4 juni: stayyoung, första barnet, 26 år, Jönköping.
27 maj: Elsa83, första barnet, 30 år, Malmö
BF-lista
30 maj/1 juni: Sinilam, andra barnet,24 år!
3 juni: KnytetsMamma, andra barnet, 34 år, Linköping
4 juni: stayyoung, första barnet, 26 år, Jönköping.
27 maj: Elsa83, första barnet, 30 år, Malmö
Jag skrev till mig på bf listan ifrån mobilen, gick utmärkt ;) ta citera och ta sen bara bort ordet "quote"i började och slutet.
Blev helt orolig när jag läst detta, så läs gärna det själv - undvik koffein
fof.se/tidning/2010/6/gravida-bor-undvika-koffein
Jag med, bara att sluta, man får väl gå och vara lite trött. :(
Dock slog europeiska medicinrådet (eller vad de nu heter) fast att det var okej att använda paracetamol (panodil och sånt tror jag). Men hade sett möss påverkas negativt, Men studier har nu fastställt att det inte är någon fara för gravida människor. Så det är skönt nu när man kommer att få lite ont i huvudet av koffeinbrist. :)
Vi har berättat för våra föräldrar, syskon och mon bästa vän. Övriga får vänta till efter v 12, precis som förra gången :)
Jag har fått liiiite liiiite molvärk. Inte i mitten av magen som sist, utan långt ute på båda kanterna, nästan i ljumskarna. Typ bara 2-3 sekunder varje gång och bara nån gång varje dag typ. Allt är normalt eller vad brukar man säga?!
Fanns en intressant studie om paracetamol och missfall. Det den läkaren kom fram till var att någon dos (vet inte hur mycket) av paracetamol kan hindra missfall. Läste studien precis, men hittar inte den igen.
Flera missfall kan tydligen bero på blodproppar hos fostret (eller in till fostret) och då hjälper paracetamol mot detta. Irriterande att jag inte hittar studien. Men studien var ganska liten och ännu inte statistiskt säkerställd. :(
Så var det ja! Nä det är ju en väldigt tidig forskning men om man får ett antal missfall kanske den är intressant, tänkte jag. Inte så att jag uppmuntrar till att ta värktabletter :)
Gillar bara att läsa ny forskning.
Fast den där handlar om acetylsalicylsyra (ASA/NSAID, dvs ibuprofen/Ipren), inte paracetamol. De verkar lätt "blodförtunnande" och rekommenderas inte för den som försöker bli gravid/är gravid rent generellt eftersom den ökar blödningsrisken. För de som har ökad risk för proppar kan det ju således fungera, men inte för alla gravida kvinnor. Helt klart inget man ska mixtra med själv, och definitivt inte innan man fått just upprepade, oförklarade missfall.
Har haft lite ömma bröst, inget annat... Fram till idag, så illamående och dundersugen på en speciell pasta ;) nu ångrade man sig när man önskade symptom ;)
Bara jag som inte känner mig gravid över huvud taget? Inte illamående, inga ömma bröst, inga andra konstiga behov. Mensvärk imellanåt och humörsvängningar bara! Är bara i v 5 men man tycker ju att man borde känna något?
Haha denna fick min stackars pojkvän leta rätt på idag ;)
Jag är också sjukt sugen på pasta Orkade inte laga något igår när maken var borta så jag fick övertala barnen att vi skulle ta italienskt istället för hamburgare. Just nu får jag kväljningar av hamburgare.
Idag var vi på tidigt VUL 6+2 och fick se vår lilla skorpas hjärta slå! Så lycklig och kan inte annat än att rekommendera andra att göra samma sak. Känns verkligen som man kan börja njuta av graviditeten nu!
Var på lille köpenhavner i Köpenhamn. Kan varmt rekommendera och förhållningsvis billiga :)